فقط تامین خوراک در یک خانواده چهارنفره به 580 هزار تومان در ماه نیاز دارد!
تورم ، ركود و گراني موجب كاهش قدرت خريد كارگران شده است و اين در حاليست كه كارفرمايان به حداقل دستمزدهاي مصوب شده قانوني نيز توجهي ندارند.
کد خبر: ۱۶۸۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶ 23 January 2016
تورم ، ركود و گراني موجب كاهش قدرت خريد كارگران شده است  و اين در حاليست كه كارفرمايان به حداقل دستمزدهاي مصوب شده قانوني نيز توجهي ندارند.
به گزارش تابناك رضوي ، رحمت‌الله پورموسی ، رئیس شورای عالی کانون کار خراسان رضوی با اشاره به ماده 41 قانون کار (تعيين دستمزد کارگران متناسب با میزان تورم و سبد معیشت کارگران ) گفت: براساس این ماده قانون دستمزد کارگران، میزان تورمی که از سوی مرکز ملی آمار یا بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام می‌شود و سبد معیشت کارگران میزان دستمزدشان را تعیین می‌کنند که متاسفانه در حال حاضر تنها تبصره اول مورد توجه بوده و به تبصره دو این ماده هیچ توجه‌ای نشده است.
وي با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال جاری دستور تشکیل یک کمیته دستمزد را داده است، عنوان کرد: در راستای تشکیل این کمیته از تشکلات کارگری و کارفرمایی خواسته شده است تا نمایندگانی را معرفی کنند. این کمیته موظف است که با انجام بررسی‌هایی مسأله دستمزد کارگران را آسیب‌شناسی کند. تاکنون گزارشات جلسات نشان از عملکرد خوب این کمیته داشته است.
پورموسی افزود: یکی از تصمیماتی که در این جلسات گرفته شده این است که افزایش حقوق کارگران به صورت ملی باشد و مسائل دیگر در تعیین این موضوع دخالتی نداشته باشند. در اولین قدم قرار بر این بوده تا مسائل مختلف مؤثر بر سبد معیشت کارگران مورد بررسی قرار گیرد.
وی در این خصوص خاطرنشان کرد: سبد معیشت یک خانواده از حق مسکن، خوراک، پوشاک، درمان، تحصیل و... تشکیل شده است. ما در خراسان رضوی این مسأله را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدیم که فقط تامین خوراک در یک خانواده چهارنفره حداقل به 580 هزار تومان در ماه نیاز دارد. در کنار خوراک، حق مسکن و دیگر حقوق نیز در سبد قرار دارد. با توجه به اینکه متاسفانه بیشتر کارگران اجاره‌نشین هستند و اجاره‌بها نیز کمتر از 500 هزار تومان نخواهد بود چطور می‌شود یک کارگر با حداقل 900 هزار تومان در ماه بتواند زندگی کند.
وی با اشاره به اینکه طبق تبصره 33 قانون پنجم توسعه کارفرمایان مجاز به جذب کارگران زیر 29 سال با 75 درصد از حداقل حقوق هستند، گفت: این اقدام با سیاست‌های نظام و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مغایر است. مقام معظم رهبری بر مسأله افزایش جمعیت و کاهش سن ازدواج تاکید داشتند، اما این قانون موجب ازدواج‌گریزی در جوانان شده است، زیرا به کارفرمایان اجازه داده شده تا با 550 هزار تومان کارگر بگیرند،اما این کارگر نمی‌تواند بقیه مخارج زندگی را تامین کند.
رئیس شورای عالی کانون کار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این قانون حتی سبب افزایش نرخ بیکاری شده است زیرا همان طور که آمار نشان می‌دهد بیش از 94 درصد کارگران قراردادی هستند و ممکن است برخی از کارفرمایان کارگر قراردادیشان را از کار بی‌کار کنند و از کارگرهایی که مشمول این قانون می‌شوند استفاده کنند که این مسأله منجر به افزایش نرخ بیکاری می‌شود.
پورموسی تاکید کرد: تمام مشکلات را نباید کارگران تحمل کنند دولت به عنوان رأس شرکاء اجتماعی باید به کارگر و کارفرما کمک کند؛ از جمله اقداماتی که در تحقق این هدف مؤثر است جلوگیری از ورود بی‌رویه کالای خارجی به کشور است.
 
منبع:ايسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار