کد خبر: ۱۷۰۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲ 27 January 2016
کرج به عنوان مرکزاستان البرز، به واسطه پتانسیل های صنعتی و کشاورزی خود شناخته شده است. بدون اغراق می توان گفت درصورت به فعلیت رسیدن تمامی پتانسیل ها ، این شهرستان می تواندبه  عنوان قطب  صنعتی و کشاورزی کشور مطرح شود. هرچند طی سال های گذشته اقداماتی برای توسعه همه جانبه ایران کوچک  صورت گرفته ولی باید پذیرفت به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب و ضعف عمومی مدیریت،  ساکنان این شهرستان هنوز که هنوزه از محرومیت های زیادی رنج می برند. کمبود زیرساخت های فرهنگی ، ورزشی ، آماربالای بیکاری ، ناموزونی جلوه های بصری شهری وکم کاری دستگاه های خدمات رسان تنها بخشی از مشکلات کرج نشینان است.به نظر می رسد برای حل این معضلات  درقدم اول باید ساختار مدیریت واحد شهری دراین دوشهرستان شکل بگیردو مدیرانی روی کاربیایند که تامین رفاه و آسایش مردم مهمترین دغدغه های آنها باشد .کرج به مدیرانی نیاز دارد که با دیدگاه کلانی که دارندمنافع بلند مدت شهروندان را بر پرکردن کارنامه کاری خود ترجیح دهند و به صرف خدمت صادقانه درکارزار مسئولیت حاضر شوند.
کرج ظرفیت های زیادی دربخش صنعت و کشاورزی دارد
مشاورسابق وزیرنیرو با اشاره به ویژگی های شهرستان کرج گفت: کرج  به خاطر شرایط خاص آب و هوایی و موقعیت ویژه جغرافیایی ، پتانسیل و ظرفیت  زیادی دربخش کشاورزی و صنعت دارد.
اکبرصادقی هشترودی اظهار کرد:‌این شهرستان هفت شهرک صنعتی ، هکتارها باغ و زمین کشاورزی را دردل خود جای داده است.
وی  با اشاره به تنوع آب و هوایی کرج گفت: تنوع آب وهوایی بین مناطق شهری و روستایی یکی دیگر از ویژگی های این شهرستان است به طوری که دربرخی ازروزهای سال این اختلاف دما به بالای ده درجه سانتی گراد هم می رسد.
منابع انسانی سرمایه های بالقوه شهرستان کرج
وی ازوجود منابع انسانی کافی به عنوان دیگر ویژگی های این شهرستان نام بردوافزود: کرج طی چهار دهه گذشته پذیرای مهاجرانی از مناطق مختلف کشور بوده که همین امر نیازبه نیروی انسانی را دراین شهرستان مرتفع کرده است.
وی ادامه داد:درحال حاضر جمعیتی از اقوام ترک ،لر، کرد و گیلک درکناربومیان این شهرستان به کارو زندگی مشغول بوده  و روزگار می گذرانند.
صادقی هشترودی با اشاره به اهمیت وجود مهاجران درکرج گفت: دیگر زمان بحث درباره مزایا و معایب وجود مهاجران درشهرهای مجاور پایتخت به پایان رسیده چراکه مهاجرپذیری دراین شهرها به امری عادی تبدیل شده است.
مسکن و اشتغال مهمترین دغدغه  مهاجران کرج است
وی افزود: این مهاجران با آرزوی بهبود شرایط زندگی ، کسب درآمد بیشترو اشتغال درمحیطی مناسب از محل زندگی آب و اجدادیشان کوله باربسته و کرج آمده اند به همین دلیل مسئولان وظیفه دارند خدمات و امکانات لازم برای زندگی را دراختیارآنها قرار دهند.
مشاورسابق وزیرنیرو توضیح داد:اگرمی خواهیم حضور مهاجران درکرج مشکل ساز نشودباید با برنامه ریزی مدون و مستمر زمینه اشتغال و سکونت آنها را فراهم کنیم .
توسعه زیرساخت های عمومی حق مردم کرج است
مشاورسابق وزیرنیرو دربخش دیگری ازصحبت های خود به برخی مشکلات موجود دراین اشاره کردو گفت: اکثر مشکلات این شهرستان ازنبود زیرساخت های مناسب و ضعف دربرنامه ریزی مسئولان ناشی می شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه زیرساخت های فرهنگی ، ورزشی ،اجتماعی و ... درکرج نامناسب است و با جمعیت دو میلیونی آن تناسبی ندارد.
وی گفت:جوانان این شهرستان از نعمت ورزشگاه های مجهز ، سینمای مدرن و به روز ، سالن های تئاتر و حتی پارک و فضای تفریحی سالم  نیزمحروم هستند .
وی خاطرنشان کرد: زمانی که جوانان فضای مناسبی برای تخلیه انرژی خود نداشته باشند چطور می توان ازآنها توقع داشت که به سمت قلیا سراها کشیده نشوند؟
جوانان از پس پرداخت کرایه های گران سالن های ورزشی برنمی آیند
هشترودی با گلایه ازگران بودن هزینه استفاده ازسالن های ورزشی افزود: درحال حاضر جونان کرجی ناچارند برای استفاده از امکانات ورزشی این شهرستان مبالغ چند ده هزارتومانی  پرداخت کنند تا بتوانند برای دو ساعت سالن ورزشی اجاره کنند.
وی گفت: اکثر جوانان توان مالی برای پرداخت کرایه 80 هزارتومانی سالن های ورزشی را ندارند و همین باعث شده هم سالن ها خالی بمانند و هم جوانان به سمت ورزش نروند.
لزوم همفکری و هم اندیشی با صاحبان واحدهای صنعتی کرج
وی دربخش دیگری از صحبت های خود به مشکلات واحدهای صنعتی درکرج اشاره کرد و افزود: علی رغم این که واحدهای صنعتی  زیادی درکرج  قرار داردولی آماربیکاری دراین شهرستان بالااست .
مشاورسابق وزیر اظهار کرد: علاوه براین، صاحبان واحدهای تولیدی مستقر در این شهرستان نیز از وضعیت نامناسب بازار و کاهش ظرفیت تولید خود گلایه دارند.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر بخش عمده ای ازواحدهای مستقر درکرج با پایین ترین ظرفیت خود کار می کنند و ناچار به تعدیل بخشی از نیروهای خود شده اند.
وی توضیح داد: برای حل این مشکل باید جلسات مستمری با صاحبان واحدهای تولیدی مستقردراین شهرستان برگزار کرد و به دنبال جذب سرمایه گذار برای بالابردن توان اقتصادی این واحدها بود.
وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون دعوتی جدی از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای حضور درکرج  به عمل نیامده و راه کارهای  عملی جهت جذب این افراد را مورد بررسی قرارنگرفته است.
سرمایه گذاران از بازگشت سرمایه خود مطمئن نیستند
وی اضافه کرد: درشرایط فعلی عدم اطمینان ازبازگشت سرمایه باعث شده برخی ازصاحبان واحدهای تولیدی این شهرستان به بهانه گسترش و تجهیز کارخانه و یا شرکت خودتسهیلات  میلیاردی دریافت کنند و بعد این وام ها را دربانک دیگری سرمایه گذاری کرده و سودهای بادرصد بالا دریافت کنند.
وی افزود: بدون شک این افراد بااین کارعلاوه براین که به اقتصاد کشور خیانت می کنند باعث افزایش آماربیکاری نیز می شوند.
وی گفت: باید شرایطی فراهم کردکه هم سرمایه گذار با خیال راحت و با اطمینان ازبازگشت سرمایه خود به ساخت واحد تولیدی و صنعتی درکرج اقدام کند.
کشاورزان کرجی حمایت نمی شوند
این مسئول دربخش دیگری از صحبت های خود به برخی ازمشکلات بخش کشاورزی کرج نیز اشاره کرد و افزود: عدم اهمیت به کشاورزان  و حمایت ناکافی ازآنها مهمترین معضلی است که فعالان این بخش را درگیر کرده است .
صادقی هشترودی اظهار کرد: متاسفانه دولت دربحث خرید تضمینی محصولات کشاورزی به خوبی عمل نمی کند و همین باعث می شود انگیزه کشاورزان برای کار کم شود.
وی خاطرنشان کرد: علاوه براین دولت برنامه ریزی دقیقی درباره میزان محصولات مورد نیاز سالانه کشور ندارد و همین باعث می شود تولید یک محصول دریک سال بیش از نیاز مردم باشد و درسال دیگربه علت کاهش کشت، قیمت همان محصول به وصورت نجومی افزایش پیدا کند.
بازار محصولات کشاورزی دردست واسطه ها است
وی  با گلایه از تسخیربازار فروش محصولات کشاورزی توسط واسطه هااضافه کرد: درحال حاضربیشتر سود فروش محصولات کشاورزی نصیب واسطه ها می شود و کشاورزان برای این که بتوانند مخارج  زندگی خود را دربیاورند ناچار به پیش فروش محصولات خود می شوند.
حال منابع آب کرج خوب نیست
مشاورسابق وزیرنیرو درادامه به هدررفت بخش زیادی از منابع آبی کرج در بخش کشاورزی اشاره کردوگفت: بخش کشاورزی مصرف حدود 90 درصد از منابع آبی این شهرستان را به خود اختصاص داده است.
صادقی هشترودی افزود: باتوجه به  کمبود منابع آب های سطحی و زیرزمینی به نظر می رسد راه اندازی سیستم آبیاری نوین بتواند ازهدررفت مقایر زیادی از منابع آبی مصرفی دربخش کشاورزی جلوگیری کند.
وی توضیح داد: علاوه براین مسئولان بایدبرنامه  ویژه ای برای مقابله با حفر چاه های غیر مجاز و مکانیزه کردن چاه های موجوددرکرج اجرایی کنند.
آبادانی بدون آب مفهومی ندارد
وی ابراز کرد:‌درحال حاضر بخشی از جمعیت برخی از روستاهای این شهرستان به دلیل مشکل آب به شهرها مهاجرت کرده اند بنابراین اگر فکری جدی به حال منابع آب روستایی نکنیم تا چندی بعد این روستاها از سکنه خالی می شوند.
وی گفت: تازمانی که روستاها آباد نباشند آبادانی شهرها مفهمومی ندارد بنابراین باید بااقدامات کاربردی درراستای حفظ منابع آب روستایی تلاش کرد.
این مسئول افزود:مهار آب های سطحی از طریق احداث سدهای خاکی درروستاهای کرج می تواند از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کند.
معضل ساخت و سازهای غیر مجاز جدی گرفته شود
وی دردربخش پایانی صحبت هایش به ساخت و سازهای غیرمجاز به عنوان دیگر معضل شهرستان کرج اشاره کرد وافزود: به دلیل عدم وجود مدیریت واحد شهری واحدهای مسکونی بدون مجوز و فاقد استاندارهای لازم درگوشه و کناراین شهرستان درحال رشد هستند.
صادقی هشترودی اظهار کرد: خانه هایی که درحاشیه این دوشهرستان ساخته  شده اند ایمن نیستند وبا کوچکترین زلزله ای آسیب می بینند .
وی اضافه کرد: مدیریت شهری باید سازوکارمناسبی برای نظارت برکیفیت و کمیت ساخت وسازهای این شهرستان اتخاذ کند تا هم ایمنی مردم به خطرنیفتد وهم زیبایی بصری محیط شهری به هم نریزد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار