کد خبر: ۱۸۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵ 16 February 2016

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو) با اشاره به اینکه چالش‌ها و راهبردهای کشورهای عضو اکو در زمینه‌های متنوع اقلیم ملی بررسی می‌شود گفت: اکو می‌تواند نقش مهمی را در پیشبرد همبستگی منطقه‌ای برای پایداری اقلیمی در دوران پس از توافق پاریس ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، خلیل ابراهیم آکچا در دانشکده محیط زیست البرز با اشاره به اینکه اکو یک سازمان بین‌الدولی منطقه‌ای است که اعضای متنوعی از کشورهای حوزه قفقاز، آسیا مرکزی و همچنین جنوب و غرب آسیا را با بیش از 8 میلیون کیلومتر مربع مساحت و بیش از 440 میلیون نفر جمعیت در بر می‌گیرد اظهار داشت: در طول 2 دهه اخیر اکو به یک سازمان منطقه‌ای متکامل با وجهه رو به رشد بین‌المللی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه از زمان توسعه سازمان اکو این سازمان در تدوین راهبردهای نتیجه محور ایجاد چارچوب‌های همکاری نوین و تدوین سازوکارهای سازمانی برای افزایش گفت‌وگو و همکاری در سطح منطقه اقداماتی انجام داده است افزود: نقش اکو به عنوان جامع‌ترین ساز و کار بین‌الدولی در سطح منطقه به رسمیت شناخته شده است.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو) تصریح کرد: چالش‌های محیط زیست جهانی تاکنون باعث ایجاد همکاری‌های منطقه‌ای در سطح منطقه اکو شده و تغییر اقلیم به عنوان یکی از جدی‌ترین چالش‌های جهانی زمان حاضر نه تنها جنبه‌های مربوط به توسعه کشورها را تهدید می‌کند بلکه حیات و بقای آنها را نیز در معرض تهدید جدی قرار داده است.

وی گفت: تغییرات اقلیمی بر موجودات زنده و جمعیت آنها توزیع گونه‌ها و ترکیب و کارکرد اکوسیستم‌ها تأثیر گذاشته و در منطقه اکو تغییر اقلیم دیگر یک تهدید نیست و به واقعیتی با چالش‌های ترسناک بدل شده است.

آکچا خاطرنشان کرد: خشکسالی، فرسایش زمین، کمبود آب، کاهش تولید محصولات کشاورزی و سایر بلایای طبیعی از جمله پدیده‌هایی هستند که به شدت تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار داشته و منطقه ما را در معرض تهدید قرار داده‌اند که همه این علائم نشان‌دهنده نیاز به اقدام فوری و نیاز عاجل به اتخاذ دستور کاری جامع، پایدار و مستحکم برای منطقه است.

وی با اشاره به اینکه باید الگوی عملکرد ما در این مربوط به تمرکز بر هم‌افزایی تأثیرات و افزایش اقدامات منسجم برای شناسایی رویکردهای مناسب مشترک در قبال تغییرات اقلیمی و تجهیز منابع برای کاهش تأثیرات و سازگاری با پدیده تغییرات آب و هوایی باشد افزود: در سطح منطقه‌ای باید چالش‌ها و راهبردهای کشورهای عضو در زمینه‌های متنوع اقلیم ملی آنها مد نظر قرار گیرد.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو) تاکید کرد: بر این باورم که اکو می‌تواند نقش مهمی را در پیشبرد همبستگی منطقه‌ای برای پایداری اقلیمی در دوران پس از توافق پاریس ایفا کند.

وی اظهار داشت: سال‌های 2014 و 2015 سال‌های مهمی در زمینه محیط زیستی دبیرخانه اکو بود چرا که در این سال‌ها توانستیم زمینه گفت‌وگو در سطح بالای سیاسی برای تدوین چارچوبی مناسب برای همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی محیط زیستی را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه اکو در تعاملی گسترده‌تر با برنامه محیط زیست ملل متحد اخیراً به عنوان عضو ناظر برای شرکت و همکاری در جلسات مجمع محیط زیست ملل متحد و نهادهای مرتبط با آن نیز دعوت شده است.

آکچا گفت: دسترسی و شفافیت داده‌های علمی شامل اطلاعات در خصوص مسیرهای انتشار سهم بالقوه اکوسیستم‌های ساحلی و خشکی در بودجه جهانی و منطقه‌ای کربن، نقشه الکوهای جهانی منابع کربن و انتشار بالقوه می‌تواند نقش قابل توجهی در برطرف کردن عدم قطعیت‌ها، پر کردن خلأهای علمی و افزایش درک ملی و بین مرزی از موضوعات اقلیمی داشته باشد.

وی افزود: واضح است که سرانجام زمان برای گذار از الگوی توسعه که تمرکز آن تنها بر نرخ رشد اقتصادی قرار دارد به الگویی که کیفیت رشد جامع و پایدار را در بر گرفته و به خلق ثروت مشترک، پیشرفت اجتماعی و پایداری محیط زیستی منتهی می‌شود، فرا رسیده است.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو) با اشاره به اینکه ذی‌نفعان در سراسر جهان به دنبال یافتن زمینه‌ای مشترک برای اجرای دستور کار توسعه پس از سال 2015 هستند که همه جنبه‌های توسعه پایدار که در مجموعه اهداف توسعه پایدار ترسیم شده است را در بر گیرد، افزود: بر این باورم که منتطقه اکو می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد و اجرای دستور کار توسعه پس از سال 2015 و اهداف توسعه پایدار از طریق ترتیبات سازمانی و رویکرد منطقه‌ای داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار