کد خبر: ۱۸۲۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ 17 February 2016

به گزارش تابناک یزد، سازمان‌های مردم نهاد یا همان سمن‌ها، در دنیای مدرن کارکردهای بسیاری را بر عهده گرفته‌اند به طوری که به بخشی غیر قابل چشم‌ پوشی از جامعه و سیاست تبدیل شده‌اند و حتی توانسته‌اند در سازمان ملل متحد کرسی‌های مشورتی گرفته و در بسیاری از موارد طراح و مجری بسیاری از برنامه‌های آن باشند.


این پدیده اجتماعی که در کشور ما تا حدودی نوپاست، بر پایه ارزش بنیادین خدمت رسانی به سایر افراد جامعه و براساس اصل عدم انتفاع شکل گرفته است لذا می‌تواند در کنار نظام سیاسی، محقق‌کننده این اهداف باشد.

البته مهمترین هدف ایجاد و تقویت سازمان‌های مردم نهاد غیردولتی، افزایش ظرفیت نظام اجتماعی از طریق ایجاد شرایط مساعد برای بارور شدن توانمندی‌های بالقوه است که این امر علاوه بر توانمندسازی مردم و افزایش سرمایه‌های اجتماعی، می‌تواند مزایای دیگر مانند کوچک‌سازی دولت، کارآمدتر سازی نظام اقتصادی، بهینه سازی فرآیند برنامه‌ریزی و عملیاتی‌تر سازی برنامه‌ها و مقابله با آسیب‌ها را به دنبال داشته باشند.

اینک در حالی در آستانه رویدادی بزرگ در هفتم اسفندماه یعنی برگزاری انتخابات قرار گرفته‌ایم که سمن‌ها و تشکل‌ها می‌توانند نقش حائز اهمیتی در برگزاری باشکوه‌تر و پرصلابت‌تر آن داشته باشند.

مجید جوادیان‌زاده، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، با اشاره به نقش تاثیرگذار تشکل‌ها و سمن‌ها در برگزاری باشکوه انتخابات، تاکید کرد: سازمان‌های مردم‌ نهاد باید به دور از ورود به فعالیت‌های سیاسی و دسته‌بندی‌های حزبی، مطالبات و انتظارات خود را از نمایندگان آینده مجلس اعلام کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر نزدیک به 200 سازمان مردم ‌نهاد در سطح استان یزد در حوزه‌های مختلفی اعم از فرهنگی، اجتماعی، محیط‌زیست، آسیب‌های اجتماعی، خیریه، نشاط و شادابی و حوزه‌های شهری فعالیت می‌کنند و این سمن‌ها از نزدیک با بسیاری از نیازهای اجتماعی مردم استان، آشنایی و آگاهی دارند.

جوادیان‌زاده ادامه ‌داد: قاعدتاً این سمن‌ها و تشکل‌ها براساس این اطلاعات، یک‌سری مطالبات تعریف می‌کنند که این مطالبات را می‌توان از طریق نهاد قانون‌گذاری و نمایندگان مردم استان پیگیری کرد.

این مسئول یادآور شد: البته مردم نیز باید با رویکردهای اجتماعی و فرهنگی نامزدهای انتخاباتی آشنا باشند و در مقابل، داوطلبان انتخابات هم باید کارنامه گذشته و برنامه‌های آینده خود را مشخص و اعلام کنند تا مردم با در نظر گرفتن این مستندات، بتوانند اصلح را انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم در انتخاب کاندیداهای خودشان باید به موضوعات و مسائل تخصصی مرتبط با زندگی اجتماعی خودشان نگاه دقیق‌تری بپردازند و در این خصوص هم سازمان‌های مردم ‌نهاد می‌توانند بدون ورود به فعالیت‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی برای این انتخاب مطلوب به جامعه کمک کنند تا مردم در انتخابشان دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی را در در نظر بگیرند.

جوادیان‌زاده در ارزیابی عملکرد تشکل‌های استان در رابطه با بیان مطالبات جامعه، اظهار کرد: خوشبختانه سازمان‌های مردم‌نهاد با فضای امید بخشی که در سال‌های اخیر ایجاد شده، فعالیت‌های خود را گسترده‌تر و عمیق‌تر در جامعه گسترش داده‌اند، به نحوی که بسیاری از مطالبات خود را از طرق مختلف در جامعه مطرح کرده‌اند.

وی از آن جمله به برخی مطالبات سمن‌های محیط‌ زیستی و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: آنان، مطالبات اجتماعی و داوطلبانه خود را از طریق مجاری قانونی، مطرح و پیگیری کرده‌اند. البته ارزیابی استان از دستگاه‌های دولتی نیز نشان می‌دهد که جهت‌گیری مناسب‌تری در این دولت، نسبت به پاسخگویی مطالبات سازمان‌های مردم ‌نهاد پیدا کرده‌اند که قطعاً این مسیر باید همچنان هموارتر شود.

وی افزود: استان در راستای برقراری یک ارتباط روان‌تر بین سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های دولتی، یک طرح پژوهشی‌ با عنوان "بررسی ظرفیت‌های واگذاری تصدی‌های دولتی به سازمان‌های مردم ‌نهاد" را در دست اجرا دارد که مراحل مقدماتی خود را سپری می‌کند.

جوادیان‌زاده خاطرنشان کرد: برخی از قوانین دارای پیچیدگی‌هایی است که نیاز به یک کار دقیق پژوهشی و کارشناسی دارد و در این مورد هم باید ظرفیت‌های قانونی برای واگذاری‌ها، شناسایی و در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

مدیر کل اجتماعی استانداری ابراز امیدواری کرد که با اجرای نتایج این طرح شاهد کاهش حجم فعالیت‌های بخش دولتی و همچنین فراهم شدن فرصتی برای ظهور و بروز فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی در جامعه و برای اینکه مردم خود را در فرآیند مدیریت اجتماعی جامعه بیشتر دخیل و سهیم بدانند، باشیم.

مصطفی سالاری، مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، نقش احزاب و تشکل‌ها در افزایش مشارکت‌های مردمی در انتخابات را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: در هر دولتی معمولاً بحث حزب یا جناح در انتقال قدرت حائز اهمیت است و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وی، بیشترین نقش احزاب در جریان انتخابات را جدا از موضوعات حزبی، در بحث مشارکت، ذکر و تأکید کرد: البته احزاب نیز باید دارای مجوز و تأییدیه‌ی کمیسیون ماده 10 احزاب باشند.

سالاری با بیان این که مردم عمدتاً توجه خاصی به دیدگاه‌های روشنفکران، صاحب‌نظران و نخبگان جامعه دارند، نقش احزاب در هدایت مردم به سمت رویکردها را قابل توجه دانست و افزود: اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف احزاب به خصوص زمانی که دولتی با گرایشی خاص در حال فعالیت باشد، می‌تواند انتخاب مردم را مطلوب‌تر و حتی در نتایج عملکرد آن دولت متأثر باشد.

وی گفت: این نکات باعث می‌شود که نیاز به فعالیت‌های حزبی بیشتر احساس شود و احزاب هم با قدرت بیشتر و نگاه کامل‌تری در عرصه‌های مربوطه فعالیت کنند.

دبیر ستاد انتخابات استان تاکید کرد: اگر تشکل‌ها و احزاب با دید کلی و با توجه به نیاز استان، مسائلی که باعث توسعه و پیشرفت استان می‌شود را در جامعه مطرح کنند و مشارکت مردم را بطلبند، مطمئناً از آن طرف هم مردم دید وسیع‌تر و شناختی بهتر را در عرصه انتخابات خواهند داشت و افرادی را انتخاب می‌کنند که هم تعهد و هم تخصص داشته ‌باشند.

وی، جامعه را به رعایت اخلاق و منشور اخلاقی انتخابات توصیه کرد و گفت: نامزدها و طرفدارانشان باید در چهارچوب قانون عمل کنند و به جای تخریب یکدیگر به بیان برنامه‌ها و توانمندی‌هایشان بپردازند.

این مقام مسئول اظهار کرد: البته از دو سه دوره قبل تاکنون در مقوله رعایت اخلاق انتخاباتی، کارهای فرهنگی بیشتری مورد توجه قرار گرفته و در هر دوره شاهد نمود بیشتر آن در نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم چرا که رعایت این نکات تأثیر زیادی در ایجاد فضای آرام و دلچسب برای حضور مردم در انتخابات دارد تا بتوانند به درستی نماینده‌ای که مؤثرتر و شایسته است را انتخاب کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار