تبلیغات جزو لاینفک رقابت کاندیداها برای پیروزی در انتخابات است که به تناسب زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی در هر کشوری متنوع بوده و یکی از جذابترین و گاه تأمل برانگیز ترین بخش‌های هر رقابت انتخاباتی است.
کد خبر: ۱۸۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 25 February 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان: تبلیغات کاندیداها در حالی به روزهای اوج خود رسیده که برخی برای کسب صندلی‌های بهارستان و به بهانه تبلیغ، دست به هر کاری می‌زنند.

تبلیغات جزو لاینفک رقابت کاندیداها برای پیروزی در انتخابات است که به تناسب زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی در هر کشوری متنوع بوده و یکی از جذابترین و گاه تأمل برانگیز ترین بخش‌های هر رقابت انتخاباتی است.

هرچند با بروز پدیده‌های نوظهور ارتباطی نوع تبلیغات نیز دستخوش تغییرات در ظاهر و محتوا شده اما تقابل روش‌های سنتی و مدرن در تبلیغات و همچنین فضای به وجود آمده به واسطه تغییر در روش‌های تبلیغاتی، جذابیت‌های زیادی را ایجاد کرده است.

از کارناوال‌های انتخاباتی تا گروه‌های تلگرامی

استان گیلان با جمعیت قریب به دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، دارای ۱۳ کرسی نمایندگی در بهارستان است که در دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۱۹۷ کاندیدا برای کسب این تعداد کرسی به رقابت می‌پردازند.

هرچند فضای انتخاباتی حاکم بر شهر رشت با سایر شهرستان‌ها اندکی تفاوت دارد اما، ویژگی بارز تمام فعالیت‌های انتخاباتی در سطح استان، دعوت مردم به حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی و شرکت در تعیین سرنوشت شهر و استان است.

با این حال گاه دیده می‌شود طرفداران برخی از کاندیداها با روش‌هایی نه چندان متعارف به تبلیغ پرداخته و از روش‌هایی متفاوت برای جمع کردن رأی استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌های نه چندان متعارف راه اندازی کارناوال‌های انتخاباتی و گشتن هواداران یک کاندیدا در سطح شهر و یا تشکیل صف خودرو است که در انواع ماشین‌های سواری، تراکتور و وانت بار در برخی شهرستان‌ها دیده شده و نه تنها فضای تبلیغات را با روش نامتعارفی متشنج کرده که مسئولان امنیتی برخی شهرستان‌ها را نیز با مشکل روبرو کرده است.



هرچند این روش در شهرستان‌های گیلان بیشتر از مرکز استان دیده می‌شود اما بر اساس شرایط موجود احتمال برپایی این کارناوال‌ها در سطح شهر رشت نیز در آخرین ساعات باقی مانده از مهلت قانونی تبلیغات، دور از ذهن نیست.

در این میان نقش گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی که تعدادشان این روزها از شمارش خارج شده و برای جذب مخاطب سعی در ربودن گوی سبقت از یکدیگر دارند را نیز نباید نادیده گرفت.

لطفاً به من رأی دهید!

در میان هیاهوی تبلیغاتی هواداران کاندیداها، آنچه جالب‌تر است، رفتار چند پهلو و به اصطلاح یکی به نعل یکی به میخ برخی از داوطلبان است که از قرار برای به دست آوردن رأی لازم، کمر همت بسته‌اند و دست به هرکاری می‌زنند تاکرسی نشین بهارستان شوند.

از کاندیدایی که خود را اصولگرای اصلاح طلبِ ولایتمدار معرفی می‌کند تا دل همه طیف‌های فکری را به دست بیاورد تا کاندیدایی که در مراسم‌های سخنرانی خود اعلام می‌کند «لطفاً به من رأی بدهید» همه در تلاش برای اثبات حقانیت خود و جلب رضایت مردم برای رأی دادن بوده غافل از اینکه مردم با بصیرت به دنبال یافتن فردی اصلح برای نمایندگی هستند.

وعده‌هایی که به بار نمی‌نشینند

یکی از روش‌های نخ نمای تبلیغ، دادن وعده‌هایی است که اگر چه به نظر ایده آل و رؤیایی می‌رسند اما، محقق نشدن هرکدام از آنها خدشه‌ای است که بر حس اعتماد مردم وارد می‌شود.

از وعده ساختن جاده و بیمارستان و مکان‌های فرهنگی گرفته تا احداث بندر در دل کویر اگرچه رنگ و لعاب تبلیغات را بیشتر می‌کند اما نباید از این اصل مهم غافل بود که عملی نشدن وعده‌ها نه تنها باعث ایجاد حس بی اعتمادی مردم می‌شود که عملکرد کاندیداها را در صورت احراز کرسی مورد نظر نیز، زیر سؤال می‌برد.

در گیلان نیز وعده‌های غیر عملی بازار داغی دارد و این روزها قول کارهایی به مردم داده می‌شود که شاید ساده‌ترینشان همتراز قول سفر یک روزه به کره ماه! باشد.

احداث بندر تجاری، تبدیل زباله‌های استان به وسایل زینتی، راه اندازی برخی طرح‌های نیمه تمام که قدمت برخی از آنها نزدیک به ۲۰ سال می‌رسد، جذب سرمایه گذار خارجی، اشتغال زایی، گسترش طرح‌های گردشگری و...از جمله وعده‌هایی است که این روزها زیاد شنیده می شود و این در حالی است که پیش از این محمد علی نجفی استاندار گیلان بارها بر پرهیز کاندیداها در دادن وعده‌های غیر واقعی و لزوم تبلیغ در چارچوب قانون تاکید کرده بود.

آسیب زایی وعده های غیر عملی

معاون سیاسی- امنیتی استاندار گیلان نیز با تاکید بر لزوم تبلیغات در چارچوب قانون و پرهیز از رفتارهای نادرست تبلیغاتی به خبرنگار مهر می‌گوید: هرچند مدت زمان زیادی تا پایان موعد قانونی تبلیغات باقی نمانده اما از آنجایی که تب و تاب تبلیغات در روزها و ساعت‌های پایانی بالا می‌رود، لازم است تا همه کاندیداها و طرفداران آنها حرکت در چارچوب قانون را فراموش نکنند.

محمد احمدی پور با اشاره به آسیب‌های روش‌های تبلیغی غیر قانونی تصریح می‌کند: تبلیغات نامتعارف نه تنها باعث پایین آوردن وجهه کاندیداها می‌شود بلکه عواقب قانونی نیز در پی دارد.

وی می‌افزاید: وعده‌های غیر عملی نیز اگرچه روش غیر قانونی تبلیغ محسوب نمی‌شود اما بدون شک آسیب‌هایی جدی به حس اعتماد مردم وارد کرده که در برخی موارد قابل جبران نیست.

معاون سیاسی- امنیتی استاندار گیلان همچنین در خصوص تبلیغات در فضای مجازی تاکید می‌کند: بی اخلاقی در فضای مجازی به بهانه تبلیغ و تخریب سایر کاندیداها در این فضا نیز از دیگر روش‌های تبلیغی غیر قانونی است که قطعاً با آن برخورد می‌شود.

با همه این احوالات نباید یادمان برود که داغی تنور انتخابات تا چند روز دیگر رو به سردی می‌رود و آنچه که در ذهن‌ها ثبت می‌شود، رفتار کسانی است که برای کسب رأی به هر دری زده‌اند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار