مدیر امور سدهای گیلان:
آماده‌سازی شالیزارها برای کشت توسط کشاورزان با استفاده از آب‌های سطحی حائز اهمیت است.
کد خبر: ۱۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳ 06 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، وحید خرمی پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از سد سفیدرود با اشاره به وجود 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری در گیلان اظهار کرد: آب مورد نیاز 180 هزار هکتار اراضی شالیزاری استان از طریق سد مخزنی سفیدرود تامین می‌شود.

وی تامین آب مورد نیاز بقیه شالیزارهای گیلان را از طریق رودخانه‌ها، آبگیرها، آب‌بندان‌ها و چاه‌ها عنوان کرد و افزود: آماده‌سازی شالیزارها برای کشت توسط کشاورزان با استفاده از آب‌های سطحی حائز اهمیت است.

مدیر امور سدهای گیلان از آبگیری 641 میلیون مترمکعب آب پشت سد سفیدرود خبر داد و بیان کرد: میزان آبگیری سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته 88 میلیون مترمکعب کمتر است.

خرمی ورودی آب سد سفیدرود را 114 مترمکعب بر ثانیه خواند و تصریح کرد: سال گذشته ورودی آب سد سفیدرود 130 مترمکعب بر ثانیه بود.

وی هدف اصلی سد سفیدرود را تنظیم جریان‌های ورودی به رودخانه سفیدرود به منظور آبیاری اراضی شالیکاری عنوان کرد و افزود: دشت گیلان و فومنات واقع در پایین‌دست از طریق سد مذکور آبیاری می‌شوند.

مدیر امور سدهای گیلان کنترل سیل را از جمله اهداف سد سفیدرود دانست و خاطرنشان کرد: تولید انرژی برقابی با ظرفیت اسمی 87.5 مگاوات ساعت، تامین آب شرب و صنایع شهرهای مرکزی و شرق نزدیک گیلان، تامین نیازهای شیلات و آبزی‌پروری سفیدرود و همچنین تامین نیاز محیط زیست از دیگر اهداف سد سفیدرود است.

خرمی سد سفیدرود را یکی از رسوب‌گیرترین سدهای جهان برشمرد و یادآور شد: اکنون بیش از نیمی از ظرفیت سد را رسوبات پر کرده است.

وی با بیان اینکه عملیات تغییر زمان‌بندی پر و خالی کردن سد برای برطرف کردن مشکل رسوبات از سال 1359 انجام شده است، اظهار کرد: احداث سدهای انحرافی برای رسوب‌گیری آب رودهای شاهرود و قزل‌اوزن در حال انجام است.

مدیر امور سدهای گیلان ارتفاع سد سفیدرود از کف رودخانه را 92 متر خواند و گفت: طول تاج سد سفیدرود 425 متر است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار