شکست توطئه عربستان و هم‌پیمانانش برای ایجاد اجماع عربی علیه حزب‌الله لبنان
کد خبر: ۱۹۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲ 05 March 2016
به گزارش نامه‌نیوز، رژیم سعودی در یک بازی جدید که به دنبال ایجاد اجماع عربی علیه حز‌ب‌الله لبنان و گنجاندن نام این گروه در لیست گروههای تروریستی بود، ناکام ماند و شکست دیگری را در کارنامه ائتلاف «سعودی - صهیونیستی» ثبت کرد.

به گزارش رسانه‌های لبنانی، ملت‌ها و احزاب در بسیاری از کشورهای عربی با توصیف حزب‌الله لبنان به عنوان «سازمان تروریستی» به شدت مخالفت کردند و اکنون این مخالفت‌ها، بیانیه پایانی نشست وزرای کشورهای عضو اتحادیه عرب در تونس را رد می‌کنند و از آن تبری می‌جویند.

آل سعود ابتدا به اسم شورای همکاری خلیج فارس بیانیه‌ای صادر کرد و حزب‌الله را « سازمانی تروریستی» خواند و سپس به شورای وزیران کشورهای عرب رفت تا شاید با ایجاد «اجماع اعراب»، ادعای «تروریستی» خواندن حزب‌الله را مستحکم کند اما اکنون چهره سیاسی لبنان و منطقه آن طور که سعودی‌ها می‌خواستند، نیست.

این نخستین بار نیست که سعودیها در ایجاد اجماع عربی شکست خورده‌اند.

اکنون مشخص شده که « اجماع» در تونس هم تنها «اجماع آل سعود و همپیمانانش » بوده و حتی تونس که میزبان نشست وزیران کشور عرب بود اعلام کرد که حزب‌الله لبنان را سازمانی تروریستی نمی‌داند.

الجزایر و عراق هم با تروریستی خواندن حزب‌الله مخالفت و حتی نشست وزیران کشور عرب را ترک کردند و لبنان هم به آن اعتراض و اعلام تحفظ کرد.

وزیرخارجه تونس: حزب‌الله را سازمانی تروریستی نمی‌دانیم
«خمیس الجهیناوی» وزیر امور خارجه تونس تاکید کرد که کشورش حزب‌الله لبنان را سازمان تروریستی نمی‌داند. وی در گفت وگو با شبکه تونسی « الحوار» که خبرگزاری رسمی تونس هم آن را منتشر کرد، افزود: آنچه در پایان نشست وزیران کشور عرب در تونس منتشر شد، تنها یک بیانیه است و تصمیمی نیست که لازم الاجرا باشد.

وی افزود: در خصوص این گونه مسائل ابتدا رئیس‌جمهور با نخست‌وزیر مشورت کرده و سپس وزارت امور خارجه و یا وزیر مربوطه از طریق بیانیه و یا در اظهاراتی آن را اعلام می‌کند.

الجهیناوی با اشاره به اعتراض‌ها در تونس در خصوص تروریستی خواندن حزب‌الله گفت: این موضعی بوده که وزیران کشور عرب در محل نشست‌شان در تونس گرفته‌اند و وزیر کشور تونس هم در آن حضور داشته است.

الجهیناوی با تاکید به این که « با سید حسن نصرالله دشمنی نداریم»، گفت: روابط تونس با لبنان و ایران توسعه یافته و متمایز است و با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله سعودی همین طوراست و با آنها برای تامین منافع دو طرف همکاری می‌کنیم.

علاوه بر اعتراض‌های مردمی و برخی احزاب از جمله «المسار» به این تصمیم شورای وزیران کشور عرب به ویژه موافقت وزیر کشور تونس با آن علیه مقاومت لبنان، برخی از نمایندگان مجلس تونس خواستار احضار وزیر خارجه به مجلس شده بودند.

سندیکای کارگران تونس، سندیکای وکلا (4 عضو آن امسال برنده جائزه صلح نوبل شده اند) هم با تروریستی خواندن حزب‌الله مخالفت کردند.

سندیکای کارگران تاکید کرد که حزب‌الله نماد مقاومت ملی است و تروریستی خواندن آن در چارچوب هجمه‌ای قرار دارد که برخی نیروهای خارجی و عربی آن را رهبری می‌کنند و هدف آنها تجزیه و نابودی جهان عرب و خدمت به منافع کشورهای مرتجع عرب و صهیونیست‌ها است.

حزب ملی‌گراهای دموکرات موحد، حزب دموکراتیک اجتماعی، کنگره تونس برای حقوق اقتصادی واجتماعی، کمیته احترام به آزادی‌ها وحقوق بشر در تونس، انجمن بیداری برای دموکراسی و شهروندی، جبهه خلق، احزاب تشکیل دهنده منشور اتحاد نیروهای ملی و پیشرو هم با صدور بیانیه‌ها ضمن مخالفت خود با تروریستی خواندن حزب الله، این تصمیم شورای وزیران کشور عرب را « خنجری از پشت بر مقاومت در مقابل تروریسم تکفیری و صهیونیستی» خواندند.

از سوی دیگر «محمد سامی» رئیس حزب مصری «الکرامه» گفت: حزب‌الله تنها طرف عربی است که اسرائیل را وادار کرده تا در محاسبات خود بازنگری کند و مقامات اسرائیلی به دلیل قدرت حزب‌الله در ایستادگی و مقاومت در مقابل آنها خواب ندارند.

وزارت خارجه الجزایر:حزب‌الله تروریست نیست
دولت الجزایر این بار از زبان «عبدالعزیز بن علی الشریف» سخنگوی وزارت خارجه این کشور با اشاره به اینکه حزب‌الله در ایجاد موازنه قوای لبنان سهم دارد، تروریست خواندن این حزب را رد کرد و این موضوع را قضیه‌ای مختص لبنانی‌ها دانست.

این موضع دولت الجزایر در واکنش به بیانیه اخیر نشست وزرای کشور برخی کشورهای عربی در اتهام زنی به حزب‌الله لبنان ابراز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در الجزیره عبدالعزیز بن علی الشریف عصر پنجشنبه درباره تصمیم اخیر وزرای عربی گفت: دولت الجزایر سخنگوی لبنانی‌ها نیست و به جای آنها سخن نمی‌گوید. وی افزود: باید یادآور شوم که حزب‌الله جنبشی سیاسی-نظامی است که جزء جدایی ناپذیری از صحنه اجتماعی و سیاسی لبنان را تشکیل می‌دهد...این جنبش در موازنه‌هایی سهیم است که در لبنان بر سر آن با دشواری مذاکره صورت گرفت؛ به ویژه به موجب توافقات طائف که حزب‌الله یکی از طرف‌های آن بود.

سخنگوی وزارت خارجه الجزایر تصریح کرد: هر تصمیمی که مختص این جنبش باشد باید از سوی خود لبنانی‌ها اتخاذ شود.

وی اشاره کرد که الجزایر که «دخالت نکردن در امور داخلی سایر کشورها را یکی از مهم‌ترین مبادی سیاست خارجی خود می‌داند، سخن گفتن از زبان لبنانی‌ها و در جایگاه آنان را در مساله‌ای که صرفا ویژه خودشان است، رد می‌کند.»

این دومین موضع رسمی دولت الجزایر در یک روز در رد تصمیم کشورهای ضد مقاومت است. پیش از این، وزارت کشور الجزایر از رای دادن به قطعنامه وزرای کشور اتحادیه عرب درباره تروریستی اعلام کردن حزب‌الله خودداری کرد.

یک منبع آگاه در وزارت کشور الجزایر اعلام کرد: وزارت کشور الجزایر از رای دادن به قطعنامه وزرای کشور اتحادیه عرب در باره تروریستی اعلام کردن حزب‌الله لبنان، خودداری کرده است. وی همچنین گفت: هر گونه اتهام زدن علیه مواضع الجزایر، توهین به این کشور و تلاش برای کشاندن الجزایر به مسائل حساس منطقه است.

حمایت گروهها و شخصیت‌های لبنانی و فلسطینی از حزب‌الله
احزاب و گروه‌های مختلف لبنانی و فلسطینی در بیانیه‌های مختلف، اقدام شورای همکاری واتحادیه عرب در گنجاندن نام حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی را محکوم کردند.

«سجعان قزی» وزیر کار دولت لبنان و عضو حزب الکتائب از اعضای گروه 14 مارس که به همپیمانی با آل سعود معروف هستند، تاکید کرد که لبنان ملزم نیست تصمیم‌های شورای همکاری خلیج فارس واتحادیه عرب علیه حزب‌الله را اجرا کند.

وی روز پنجشنبه در واکنش به تصمیم شورای همکاری خلیج فارس و شورای وزیران کشور عضو اتحادیه عرب که حزب‌الله لبنان را « سازمان تروریستی» خوانده اند،گفت: دیگران آزاد هستند هرتصمیمی را اتخاذ کنند اما لبنان ملزم نیست آن را اجرا کند. وی تاکید کرد که حزب‌الله یک رکن اساسی و اصلی در دولت لبنان است.

براساس این گزارش، « رونی عریجی» وزیر فرهنگ لبنان هم در اظهاراتی رادیوئی گفت: تنش بزرگ در منطقه بر لبنان تاثیر گذاشته است و ما لبنانی‌ها باید درک کنیم مواضع برخی از ما و تلاش برای راضی کردن کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، نباید برای گروه‌های داخلی مشکل سازباشد.

عریجی افزود: موافقت لبنان با اجماع عربی یک شرط دارد و آن این که وحدت داخلی لبنان را تهدید نکند.

تنها چندروز بعداز آن که شبکه دهم تلویزیون اسرائیل از سفر یک هیات بلندپایه اسرائیلی به ریاض خبر داد، آل سعود جنگ خود علیه مقاومت را تشدید کرد و شورای همکاری خلیج فارس و شورای وزیران کشور عرب (بدون اجماع، ناشی از مخالفت الجزایر و عراق و اعتراض لبنان)، حزب‌الله را «سازمان تروریستی» توصیف کردند.

«سلیم الحص» سیاستمدار کارکشته لبنانی نیز در این باره گفت: تصمیم شورای همکاری و تروریستی نامیدن حزب‌الله، تصمیمی است که وحدت لبنان و ثبات ملی آن را تهدید می‌کند و خطر و تهدیدی برای لبنان واحد است. وی افزود: حزب‌الله صرف‌نظر از موافقان و مخالفانی که دارد از تایید گسترده‌ای میان لبنانی‌ها با تمامی قومیت‌های آن دارد؛ معرفی حزب‌الله به عنوان گروهی تروریستی ظالمانه و رد شده است؛ شایسته نیست گروهی که از ملت و آرمان فلسطین حمایت می‌کند و در مقابل دشمن صهیونیستی می‌ایستد «تروریست» خوانده شود زیرا این تصمیم نه تنها به دشمن امت و فلسطین خدمت نمی‌کند بلکه به اعتماد میان امت عربی نیز ضربه می‌زند.

«ولید جنبلاط» رئیس حزب ترقی خواه سوسیالیست لبنان در واکنشی اعلام کرد: ما به عنوان مردم لبنان، نمی‌توانیم این توصیف از حزب‌الله را بپذیریم اگر آنها می‌خواهند کاری انجام دهند مانند اروپایی‌ها فقط شاخه نظامی حزب‌الله را آنگونه که می‌گویند، تروریستی بنامند اما من این را قبول ندارم، شاخه سیاسی حزب‌الله تروریستی نیست، این نصیحت من است.

«کامل الرفاعی» عضو جریان «الوفا للمقاومه» ضمن ابراز تاسف از این موضوع گفت: از خلیج (فارس) تا آمریکا برخی کشورهای اروپایی هستند که با کار مستمر در حال محاصره مقاومت هستند. وی سپس از کشورهای عربی درخواست کرد در مواضع خود تجدید نظر کنند و به مسیر صحیح و آرمان اصلی یعنی فلسطین بازگردند.

«فیصل داوود» دبیرکل جنبش مبارزه عربی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم ظلم به مقاومت است و شورای همکاری باید از این تصمیم منصرف شود.

«نجاح واکیم» رئیس جنبش «الشعب» نیز ضمن محکوم کردن این موضوع، گفت: تصمیم کشورهای عضو شورای همکاری پس از علنی شدن روابط این کشورها با اسرائیل، ناگهانی نبود.

«قاسم صالح» دبیرکل کنفرانس عمومی احزاب عربی نیز در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و اعلام کرد: این تصمیم شورای همکاری و گنجاندن حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی اعلام شد تا برگ تاییدی بر همکاری آنها با دشمن صهیونیستی باشد.

جمعیت علمای مسلمان لبنان نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد انتظار از کشور لبنان این است که تدابیر مناسب را در برابر این اقدام انجام دهد.

«جبهه عمل اسلامی» در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم شورای همکاری خلیج فارس در گنجاندن حزب‌الله به لیست گروه‌های تروریستی، تصمیمی ظالمانه و سیاسی محض است و شایسته این شورا نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است: این اتهام و این اقدام ظالمانه، حزب‌الله و مقاومت ملی و اسلامی را از ادامه راه جهاد و مبارزه تا آزادی سرزمین و انسان بازنمی‌دارد.

جبهه عمل اسلامی استقبال دشمن اسرائیلی از تصمیم شورای همکاری را محکوم کرد و افزود این اقدامات تکمیل توطئه منطقه‌ای و بین‌المللی است که مقاومت و نقش جهادی آن در لبنان و فلسطین را هدف قرار گرفته‌ است.

«بلال تقی الدین» رئیس «حزب وفاق ملی» از این اقدام در برهه کنون ابراز شگفتی کرد و افزود: زمان حساس است، نه تنها در لبنان بلکه در کل منطقه.

«کمیته دوستان اسیر یحیی سکاف» در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و اعلام کرد: حزب‌الله با مقاومت در برابر دشمن اسرائیلی، عزت و کرامت امت اسلامی را از خلال آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 (79ش)، پیروزی در جنگ 2006(85ش)، آزادسازی اسرای عرب از زندان‌های اسرائیلی و نیز حمایت از ملت لبنان به آن بازگرداند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای این اقدام شورای همکاری خلیج فارس را محکوم کرد و افزود: این اقدام ریختن بنزین بر آتش است و امنیت و ثبات لبنان و کشورهای منطقه را تهدید می‌کند. در ادامه این بیانیه آمده است: علیرغم درگیری‌های شدید منطقه‌ای، حزب‌الله همواره از آرمان فلسطین و مقاومت فلسطینی دفاع کرده است.

«جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» نیز در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و افزود راس فتنه و تروریسم سازمان‌های وابسته به کشورهای خلیج فارس هستند که خون اعراب و مسلمانان را مباح شمرده‌اند.

از سوی دیگر «نهاد مشنوق» وزیر کشور لبنان و از وزرای گروه 14 مارس در واکنش به این اقدام شورای همکاری گفت: این اقدام از مابقی موسسات قانونی که در لبنان باقی مانده، حفاظت می‌کند. «سعد حریری» نخست‌زویر سابق لبنان نیز ادعا کرد: آنچه حزب‌الله در سوریه و یمن انجام می‌دهد اقداماتی جنایتکارانه و حتی تروریستی است.

واکنش حزب‌الله
حزب‌الله لبنان اقدام اخیر عربستان درخصوص قرار دادن نام این حزب در لیست «سازمان‌های تروریستی» را خصمانه خواند و آن را در راستای منافع اسرائیل دانست.

به گزارش شبکه المیادین، حزب‌الله لبنان این اقدام را در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی در سایه پیشرفت روابط عربستان و اسرائیل خواند.

فراکسیون «الوفاء» در مجلس لبنان وابسته به مقاومت در بیانه‌ای بعد از نشست هفتگی خود تاکید کرد که تصمیم شورای همکاری خلیج فارس «در شکل و محتوا با توصیف اسرائیل از حزب‌الله هماهنگی دارد.» این فراکسیون با محکوم کردن اقدام مذکور عربستان را مسئول صدور و تبعات آن دانست.

در این بیانیه آمده است: اقدام عربستان برای خدمت به رژیم صهیونیستی است زیرا اسرائیل شرط پیشرفت در روابط با خود را قرار دادن مقاومت در لیست تروریسم می‌داند.

حزب‌الله همچنین بیانیه شورای وزرای اتحادیه عرب مبنی بر تروریستی خواندن حزب‌الله را محکوم کرد و در عین حال خوشنودی خود را نسبت به اعتراض وزیر کشور لبنان به این مساله در راستای پایندی به دیدگاه دولت لبنان وهمچنین اعتراض عراق والجزائر ابراز داشت.

فراکسیون وابسته به حزب‌الله لبنان بر نقش این حزب در «دفاع از لبنان در برابر اسرائیل و مخاطر تروریسم تکفیری و حامیان آن و همچنین حمایت از مسائل عادلانه امت عربی و در راس آن مساله فلسطین» تاکید کرد و افزود: چشم پوشی سازمان ملل از جنایات و اقدامات تروریستی روزانه رژیم صهیونیستی و کشتار ملت یمن از سوی عربستان لکه ننگی بر اعتبار نهادهای بین‌المللی در نزد ملت‌های جهان است.

استقبال صهیونیست‌ها از اقدام عربستان
رسانه‌های صهیونیستی با اشاره به اقدام اخیر شورای همکاری خلیج فارس واتحادیه عرب مبنی بر قراردادن نام حزب‌الله در لیست سازمان‌های تروریستی، آن را کاملا همسو با سیاست‌های اسرائیل ارزیابی کرده‌اند.

روزنامه صهیونیستی معاریو در این باره نوشت: اقدام اخیر عربستان دستاوردی بزرگ برای اسرائیل است و کاملا همسو با منافع ماست.

برخی دیگر از رسانه‌ها و مسئولان اسرائیلی با خرسندی از این اقدام و استقبال از آن، قرار گرفتن نام حزب‌الله در لیست سازمان‌های تروریستی را یک پیروزی بزرگ خوانده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار