مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: زنجان برای رسیدن به قطب برق الکترونیک و فناوری اطلاعات و ساخت شهرک آی‌تی نیازمند مهارت، تجربه، سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های خارجی است.
کد خبر: ۱۹۳۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹ 06 March 2016
رضا خان‌محمدی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به دستاوردهای سفر اخیر اعضای این شرکت با هیئت همراه استاندار به کشور هند، عنوان کرد: با توجه به رشد بسیار زیاد کشور هند در حوزه فناوری اطلاعات و ICT در سال‌های اخیر، بازید از تاسیسات این حوزه در هندوستان و الگوبرداری از آنان در حوزه فناوری برای تبدیل زنجان به قطب برق الکترونیک و فناوری بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه کشور هند پیشرفت‌های وسیعی در حوزه فناوری داشته است که دلیل اصلی این پیشرفت را می‌توان استفاده از توان، ظرفیت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی دانست، تصریح کرد: مرکز رشد شهر حیدرآباد هند در سال 1998 یعنی دو سال قبل از مرکز رشد زنجان افتتاح شده است و خروجی این شهرک شرکت‌هایی هستند که شهرک جدیدی را ایجادکرده است؛ این شهرک بسیار وسیع بوده و مساحتی بیش از 350 هکتار دارد و از لحاظ ساختاری و فیزیکی در سطح بالایی است؛ طبق آمارهای اعلام شده، شهر حیدرآباد در سال 2014 - 2013 چیزی در حدود 7.5 میلیارد دلار صادرات فناوری آی تی داشته است که بعد از بنگلور دومین شهر هند در بخش صادرات فناوری محسوب می‌شود و پیش‌بینی شده این میزان در سال 2020 نزدیک به 20 میلیارد دلار برسد.
 
این پژوهشگر ادامه داد: علاوه بر IT این شهر به‌عنوان یک شهر دانشگاهی به‌خصوص در رشته‌های IT و کامپیوتر نیز مطرح می‌باشد و بیش از چهار هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های این شهر مشغول به تحصیل هستند.
 
وی بابیان اینکه شرکت دانش‌بنیان رویای عصر رایانه به‌عنوان تنها شرکتی بود که این تیم را در این سفر همراهی می‌کرد، گفت: این شهرک اقتصاد شهر حیدرآباد را دگرگون کرده است و تبدیل به اصلی‌ترین اقتصاد رو به رشد ایالت تلنگانا به مرکزیت حیدر‌آباد شده است و شرکت‌های برجسته جهانی همچون گوگل، ماکروسافت، سیسکو، اوراکل و SAP HP،IBM و غیره درآن فعالیت می‌کنند و برای حدود هشت میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.
 
خان‌محمدی تصریح کرد: این سفر با نشستی اقتصادی در شهر وایزک ایالت آندراپرادش همزمان بود، این گردهمایی محیطی برای جذب سرمایه‌گذاری بوده و دو روز به طول انجامید و در جریان این نشست مزیت‌ها و امکانات ایالت و دورنمای صنعتی شهر مطرح شد و وزیر صنعت هند با اشاره به دورنمای ایالت در سال 2025 عنوان کرد که تصمیم داریم شهر وایزک را به سانفرانسیسکوی هند مبدل سازیم. این کشور با توجه به هزینه‌ها و تبلیغات کلان و برنامه‌ریزی بلند‌مدت در این‌خصوص و تجربه‌های قبلی چون بنگلور و حیدرآباد می‌تواند رویای 10 ساله خود را محقق سازد.
 
وی اظهار کرد: سیستم اداری کشور هند بسیار چابک بوده و برای سرمایه‌گذاری و امکانات و تسهیلات شرکت‌ها پایبند به سرمایه‌گذاران داخلی نیست و محدودیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد و راه را برای کشورهای دیگر خصوصا کشورهای آمریکایی باز کرده است. همچنین پایین بودن دستمزدها و وجود نیروی کار فراوان و ارزان جزو مهم‌ترین دلایل پیشرفت این کشور در این حوزه است.
 
این کارشناس اظهار کرد: امیدواریم که مسئولان این استان نیز رویای تبدیل شدن زنجان به قطب برق الکترونیک و IT را با استفاده از تجربیات کشورهایی چون هند و تدوین یک برنامه‌ریزی درست و بلند‌مدت محقق سازند.
 
وی ادامه داد: حضور شرکت‌های مطرح حوزه IT در هند، علاوه بر آوردن سرمایه و از همه مهم‌تر باعث انتقال تجربه و تربیت متخصصان خبره هندی شده است؛ این در حالی است که در کشور ما جوانان از لحاظ دانش فنی با کشورهایی مثل هندوستان برابرند، ولی تجربه کاری فنی بین‌المللی را هیچ وقت کسب نکرده‌اند و باید این حقیقت را بپذیریم که در رشته IT هرچه قدر هم که دانش خوبی داشته باشیم از لحاظ اجرایی و فنی ضعیف هستیم.
 
خان‌محمدی درخصوص آمار بالای فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر خصوصا در شهر زنجان، اظهار کرد: تخصص دانشجویان منحصر به دانش تئوری است و سرفصل کتاب‌های تدریس شده به‌روز نمی‌شود، بیشتر اساتید ما تجربه کاری خارج از حیطه دانشگاه را ندارند و یا در انتقال این تجربه به دانشجویان ضعیف هستند؛ از سویی دیگر فارغ‌التحصیلان ما انتظار دارند بلافاصله بعد از خاتمه تحصیل، وارد بازارکار شوند ولی مدرک صرفا تخصص نیست و کسانی‌که از دانشگاه با مدرک فنی فارغ‌التحصیل می‌شوند باید خود را مجاب کنند که زمانی را به گذراندن دوره‌های تخصصی را اختصاص دهند. در دیگر کشورها، افراد برای کاریابی درگیر دانشگاه نیستند و دیدن دوره‌های تخصصی اهمیت بیشتری دارد.
 
این پژوهشگر در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه آی‌تی و بازدهی که می‌تواند داشته باشد، گفت: سرمایه‌گذاران ما باید به این رشد و درک برسند که سرمایه‌گذاری و تولید صرفا ایجاد یک کارخانه و یا ساخت و ساز ملک نیست و آن‌ها می‌توانند صنعت IT را به‌عنوان یک صنعت پول‌ساز دیده و در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، این صنعت با بهره‌وری بسیار بالاتر از یک کارخانه و خط تولید می‌تواند برای آن‌ها پول‌ساز باشد و یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها با بالاترین سود‌دهی سرمایه‌گذاری در صنعت IT و فناوری است و دلیل آن را می‌توان وجود بزرگ‌ترین کمپانی‌های جهان در حال حاضر دانست که همگی آن‌ها شرکت‌هایی فعال در حوزه IT و فناوری است.
 
خان‌محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط زمانی فعلی و فرصت ایجاد شده پس از لغو تحریم‌ها، به اذعان بسیاری از فعالان در حوزه فناوری و سرمایه‌گذاری دنیا، ایران به یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبدیل خواهد شد. همچنین در بررسی‌های صندوق جهانی پول در سال 2015 نیز ایران در بین کشورهای حوزه خاورمیانه بالاترین ضریب را در بازگشت سرمایه در سال‌های آینده خواهد داشت و این موفقیت‌ها همگی باعث اشتیاق حضور شرکت‌های خارجی در ایران خواهد شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار