معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری گفت: مصرف کننده باید مطالبه گر باشد ولی متأسفانه فرهنگ مطالبه گری و پرسشگری در کرمانشاه ضعیف است.
کد خبر: ۱۹۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸ 09 March 2016
معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری گفت: مصرف کننده باید مطالبه گر باشد ولی متأسفانه فرهنگ مطالبه گری و پرسشگری در کرمانشاه ضعیف است.

به گزارش تابناک کرمانشاه، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری؛ همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان  عصر روز گذشته با حضور معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی و بازرگانی استان در سالن همایش های اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد.

رضا رحیمی در این نشست با اشاره به اینکه حقوق مصرف کننده و تولید کننده به هم گره خورده است در ادامه اظهار کرد: امروزه تولیدکننده های بزرگ خود بیشترین مصرف کننده کالاها و مواد اولیه هستند. به عبارتی تولید و مصرف با هم یک زنجیره را تشکیل می دهند و قطع هر کدام منجر به قطع دیگری می شود.

وی با تاکید بر نقش بسیار مهم عرضه کنندگان در نظام عرضه و تقاضا اظهار کرد: عرضه کنندگان کالا و خدمات نقش بسیار محوری و اثرگذار در تجاری سازی تولید بر عهده دارند.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری ادامه داد: در چنین همایش هایی نباید تنها به حضور تولید کنندگان صنعتی و کشاورزی بسنده کرد و نمایندگانی از عرضه کنندگان کالا و خدمات نیز باید در آن حضور داشته باشند.

این مدیر ارشد در ادامه گام برداشتن به سمت افزایش عرضه کالا و رقابتی شدن فضای بازار را به سود مصرف کننده دانست و اظهار کرد: در چنین فضایی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان باید کیفیت استاندارد و جامع را در اولویت قرار دهند زیرا دنیای امروز برخورداری از کیفیت در مراحل پیش از تولید، حین تولید و پس از تولید ضروری است و اگر چنین وضعیتی حاکم نباشد آن مجموعه تولیدی محکوم به فناست.

رحیمی در ادامه تصریح کرد: امروزه نمی توان مردم را مجبور کرد تنها از یک کالای خاص استفاده کنند و یا نظام تعرفه ای غیرعادلانه را برای واردات همچنان ادامه داد.

وی با اشاره به تلاش های دولت برای فراهم کردن زمینه الحاق کشور به سازمان تجارت جهانی اظهار کرد: همانگونه که دولت با تدابیر و رهنمودهای راهگشای رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم به تحریم های ظالمانه پایان داد بی گمان در این عرصه نیز موفق خواهیم بود.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری در ادامه خاطرنشان کرد: راهی جز ورود به نظام جهانی عرضه و تقاضای آزاد نداریم و تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و صادرکنندگان باید کم کم خود را برای ورود به این فضا آماده کنند.

ضعف فرهنگ مطالبه گری در میان مصرف کنندگان کرمانشاهی

این مدیر ارشد در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: مصرف کننده یا مشتری باید از حق خود آگاهی داشته باشد و محصولی که خریداری می کند باید دارای کیفیت مناسب بوده و مواد تشکیل دهنده آن  کاملاً مشخص باشد.

رضا رحیمی آشنایی مصرف کنندگان با حقوق خویش را یک کار فرهنگی دانست و گفت: خوشبختانه طی دو سال اخیر حرکت بزرگی در وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه ترویج فرهنگی آشنایی با حقوق مصرف کننده انجام گرفته است.

وی ادامه داد: البته در این زمینه هنوز در ابتدای راه هستیم و انجمن های حمایت از مصرف کنندگان و رسانه ها نیز باید در این زمینه تلاش کنند.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری در ادامه خاطرنشان کرد: مصرف کننده باید پرسشگر و مطالبه گر باشد و پیرامون حقوق خویش از عرضه کنندگان کالا و خدمات و حتی مدیران پرسش کند ولی در متأسفانه این فرهنگ مطالبه گری و پرسشگری در کرمانشاه ضعیف است.

کالای کرمانشاهی بخریم

این مدیر ارشد با اشاره به اهمیت کیفیت کالاهای تولیدی اظهار کرد: کیفیت کالاها موجب ماندگاری واحدهای تولیدی در عرصه صنعت می شود.

رضا رحیمی با تاکید بر خرید کالاهای داخل استان اظهار کرد: متأسفانه با وجود تولید برخی کالاهای مصرفی در استان ولی برخی ادارات و سازمان ها از کالاهای غیرکرمانشاهی استفاده می کنند که این رویه جای تأسف بسیار دارد زیرا به پیکره تولید استان لطمه می زند.

وی در ادامه عنوان کرد: این رویه تنها مختص ادارات و سازمان های دولتی و نیمه دولتی نیست بلکه واحدهای تولیدی بخش خصوصی نیز کالاها و مواد اولیه ای که مشابه آن در کرمانشاه تولید می شود را از استان های دیگر تهیه می کنند.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری در پایان نقد سازنده از عملکرد بخش دولتی را باعث پیشرفت کشور دانست و گفت: بخش های مختلف دولتی و غیردولتی نیازمند نقد منصفانه و مداوم هستند و این نقد موجب پیشرفت و ارتقای کشور می شود.

گفتنی است در پایان این همایش با حضور مهندس رحیمی معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری، مهندس سیدمحمود نوابی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان از 16 واحد برتر تولید کننده کالا و خدمات استان در زمینه رعایت حقوق مصرف کنندگان تجلیل به عمل آمد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار