کد خبر: ۲۰۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۴ 01 April 2016

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز همزمان با روز طبیعت، توصیه های بهداشتی- ایمنی و حفظ محیط زیست برای آشنایی هموطنان ارائه کرد.

حسین محمدی با اشاره به اینکه ایران قدیمی ترین کشور جهان در پاکداشت طبیعت است، با ارائه توصیه هایی، از مردم خواست تا از رها سازی ماهیان قرمز در آب های جاری و رودخانه خودداری کنند.

وی افزود: رها سازی این ماهیان علاوه بر انتقال بیماریهای احتمالی به آبزیان بومی باعث تغییرات اکولوژیک در این آب ها می شود و در دراز مدت تاثیرات نا مطلوبی به آبزیان بومی منطقه دارد که این خسارات می تواند پرهزینه و پیامدهای ناشی از آن غیر ممکن باشد پس رها کردن ماهی قرمز در اکوسیستم های طبیعی مخرب وآسیب رسان به طبیعت است.

وی اظهار داشت: یادمان باشد در روز سیزده بدر، طبیعت میزبان و انسانها مهمان هستند و از شکار حیوانات و چیدن گلها و گیاهان در این روز پرهیز نماییم و بجای آسیب رساندن به آنها از دیدن آنها در این روز لذت ببریم.

محمدی ادامه داد: از ریختن زباله در محل های اطراق بویژه اطراف چشمه ها و مسیر رودخانه ها، جنگل و بوستانها و در کنار جاده ها بویژه کیسه های پلاستیکی که سالیان سال در طبیعت باقی می مانند و دیرتر تجزیه می شود خودداری نماییم.

وی در ادامه توصیه های دیگری را آورده که شامل : به کودکان یاد بدهیم که درختان ریه های تنفسی زمین هستند و بدون آنها حیات روی زمین رو به نابودی است لذا شاخ و برگ درختان را قطع نکنند و یا زیر درختان آتش درست نکنند و و حتی الامکان از زغال بجای آتش زدن چوب و برگ درختان ،استفاده نمایند.

- از آب رودخانه ها و قنات های رو باز به دلیل آلودگی میکروبی ، انگلی برای شستن ظروف و یا سبزی و آشامیدن استفاده نشود و بجای آنها با خود ظرف آب مطمئن داشته باشیم و یا از آبهای بطری شده ( معدنی ) استفاده نماییم و اگر مجبور به استفاده از آب هستیم حتما بمدت 20-5 دقیقه جوشانده شود.

- فراموش نکنیم روز طبیعت یعنی احترام به طبیعت پس هنگام عزیمت به خارج از شهر و دشت و دمن با خود کیسه زباله محکم بهمراه داشته باشیم و زباله ها را در پایان روز در طبیعت رها نکنیم وبه محل های جمع آوری زباله شهر و روستا منتقل نماییم.

- کنسرو لوبیا و ماهی قبل از مصرف 20 دقیقه در آب جوش حرارت داده شودو از خرید کنسروهای باد کرده که فرو رفته و زنگ زده و تاریخ گذشته هستند، خودداری نماییم و برای حرارت دادن بجای آتش زدن شاخ و برگ درختان ، گاز پیک نیک با خود بهمراه داشته باشیم.

- با توجه به فصل گلدهی گیاهان ، محل برپا کردن چادر و اسکان خود را در محلی انتخاب کنید که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری نمایید.

- ته سیگارروشن را هنگام رانندگی در جاده روی شاخ و برگ درختان نیندازید و در صورت برپاکردن خیمه و چادر مراقب باشید که محل استقرار اجاق ها و چراغ های خوراک پزی دورتر از خیمه و یا خارج خیمه و یا چادر و با در نظر گرفتن مسیر باد باشد.

- محل استقرار در فاصله 10 متری از شاخ و برگ درختان خشک و خس و خاشاک و دور از دکل های برق ودور از دسترس کودکان در نظر گرفته شود.

- در زمان صاعقه و رعد و برق، خودتان را به محل امن و مسقف رسانیده و توقف کنید، اگر داخل اتومبیل هستید باقی ماندن در آن ایمن تر از خارج شدن از آن است و از توقف در نزدیک لوله های آب و دکل برق و اسکلت های فلزی و دودکش های فلزی ، پست فشار قوی برق و ارتفاعات نباشید.

- به اندازه کافی از جریان شدید رودخانه فاصله گرفته و مواظب چاه های روباز دراطراف خودباشیم، در این روز کودکان و سالمندان آسیب پذیرترین افراد هستند و با رعایت نکات ایمنی 70% حوادث کاهش پیدا می کند.

- خفگی در آب یکی از حوادث روز طبیعت می باشد بنابراین مراقب کودکان خود باشیم.

- عدم بستن طناب به درختانی که مقاوم نیستند که باعث سقوط و شکستن شاخه ها و بعضا شکستگی می شود، شکستگی در اثر سقوط از تاب یکی از حوادث در روز طبیعت می باشد.

- بر روی تنه درختان یادگاری ننویسید و در صورت استفاده از گل و گیاهان خوشبو و دارویی آنها را از ریشه درنیاوریم.

- از رفت و آمدهای بی دلیل خود با وسیله نقلیه و ایجاد سروصدا و بوق زدن های بیمورد و بلند کردن صدای ضبط صوت و ایجاد مزاحمت برای دیگران جدا خودداری نمایید.

- سرعت وسیله نقلیه خود را کنترل و از ایجاد گرد و خاک با گاز دادن بی مورد خودداری نمایید.

- از لگد مال کردن گیاهان ، اذیت کردن جانوران ، دست زدن به تخم پرندگان و تخریب لانه شان جدا خودداری نمایید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در پایان از هموطنان خواست در هنگام مارگزیدگی آرامش خود را حفظ کرده زیرا ناآرامی باعث توزیع بیشتر سم در بدن می شود، در مارگزیدگی و یا عقرب گزیدگی هرگز به مصدوم اجازه حرکت ندهید و عضو گزیده شده را بی حرکت کنید و پایین تر از سطح قلب قرار دهید و در اسرع وقت فرد را به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی و یا اورژانس 115 منتقل نمایید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار