وکیل بابک زنجانی در گفت و گو با تابناک:
تابناک تهران- «موکل من قصد ضربه زدن به نظام را نداشته و مفسد فی الارض نیست. سوابق آقای زنجانی مغفول مانده به گونه ای که در یکی از جلسات دادگاه مدیران چند بانک را احضار کرد و در این جلسه من از این افراد سوال کردم که آیا آقای زنجانی از قبل همکاری با آقای زنجانی خسارت و ضرری متوجه شما شد که پاسخشان منفی بود.»
کد خبر: ۲۰۵۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹ 03 April 2016
رسول کوهپایه زاده در گفت و گو با تابناک در تشریح دلایل دستگیری رضا ضراب و ارتباط وی با بابک زنجانی گفت: مواردی در خصوص ارتباط و همکاری آقای ضراب و زنجانی باهم که قسمت عمده آن مسائل محرمانه ای ست که قرار نیست رسانه ای شود اما آنچه کاملا مشخص است و در رسانه ها نیز بازتاب داشته این است که آقای زنجانی و ضراب همکاری هایی در دور زدن تحریم ها داشتند که این مساله در یکی از جلسات دادگاه مورد سوال و جواب قرار گرفت و از سوی موکل من نیز مورد اشاره واقع شد و مستندات این همکاری نیز در پرونده بوده اما این همکاری در راستای کمک به نظام برای دور زدن تحریم ها بوده و کیفیت این مساله را مراجع ذیصلاح در جریان هستند.

وی در ادامه بیان کرد: در خصوص این نکته که آقای ضراب به عمد خود را تحویل داده و هم زمانی این مساله با رای آقای زنجانی به نظر می رسد اولین بار این تحلیل توسط المانیتور مطرح شد و به نظر می رسد این تحلیل خیلی سست و ضعیف است و هیچ توجیه عقلانی و منطقی پشت آن نیست. تحلیل گر مدعی ست که چون آقای ضراب احتمال می داده که از سوی دستگاه قضایی ایران تحت تعقیب قرار بگیرد و به ایران منتقل شود، ترجیح داده که در آمریکا دستگیر شود که قابل رد است .

وکیل متهم نفتی در ادامه این گفت و گو عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی  و حاکم بر دولت ترکیه، احتمال استرداد وی به ایران کلا منتفی بوده و کشورهای دیگری هم وجود داشته که آقای ضراب می توانست به آنها سفر کند اگر این بیم را داشت که دست سیستم قضایی کشورمان به وی نرسد و استرداد وی منتفی شود. این که به دلیل فرار از تعقیب و استرداد به ایران خود را تحویل کشوری دهد که احتمال حبس 20 تا 30 برای او وجود دارد، غیر عقلانی ست.

کوهپایه زاده افزود: نکته ای در این خصوص وجود دارد این که واقعا فارغ از همه بحث های سیاسی و هیاهوهای رسانه ای که یک واقیعت است و با توجه  به مستندات پرونده آقای زنجانی و بر اساس عرایض خود موکل و من که مورد توجه رسانه ها و هیچ کس قرار نگرفت وی در یکی از جلسات دادگاه مطلب مهمی را مطرح کرد با این عنوان:" که در یکی از مسافرت هایی که به دوبی داشتم نزدیک بود توسطنیروهای آمریکایی مورد تهدید قرار گرفتم و نزدیک بود من را به آمریکا منتقل کنند و از ترس این مساله چند شب به سفارت ایران در این کشور پناه بردم." این اتفاقی که برای همکار و دستیار آقای زنجانی در آمریکا افتاد ادعای موکل من را ثابت می کند چرا که بابک زنجانی را اتحادیه اروپا و آمریکا طی اعلامیه ای رسما مهره ای کلیدی و موثر در دور زدن تحریم ها تحریم کردند.

وکیل بابک زنجانی همچنین اظهار داشت: این نکته را در نظر باید گرفت که در کنار این قضیه در حال حاضر آقای رضا ضراب بر اساس کیفر خواست دادستان یکی از ایالت های آمریکا دستگیر و پرونده وی مفتوح شده به اتهام همکاری با ایران در دور زدن تحریم ها و نقض قوانین آمریکا،من مقام مقام قضایی نیستم اما به عنوان یک مطلع از محتویات پرونده هر اتهامی که به موکل من وارد باشد افساد فی الارض وارد نیست به این معنی که دادگاه چون اعمال آقای زنجانی را با نیت ضربه زدن به نظام تشخیص داده وی را مفسد فی الارض تشخیص داده و مجرم شناخته و این مساله طنز تلخ و تناقض آشکار اتهام آقای زنجانی است، چرا که نمی توان در آن واحد دشمنان نظام او را مورد تحریم قرار دهند و آقای ضراب را به عنوان همکار وی تعقیب و بازداشت کنند و خود سیستم قضایی در داخل نیز اقدامات وی را در راستای ضربه زدن به نظام تلقی و تشخیص دهد.

وی ادامه داد: موکل من قصد ضربه زدن به نظام را نداشته و مفسد فی الارض نیست. سوابق آقای زنجانی مغفول مانده به گونه ای که در یکی از جلسات دادگاه مدیران چند بانک را احضار کرد و در این جلسه من از این افراد سوال کردم که آیا آقای زنجانی از قبل همکاری با آقای زنجانی خسارت و ضرری متوجه شما شد که پاسخشان منفی بود و دلیل همکاری با آقای زنجانی را به دلیل فشل بودن سیستم بانکی به دلیل تحریم ها کاری نمی توانستند انجام دهند و در نتیجه این همکاری میلیاردها دلار وارد سیستم بانکی شد؛آیا این اعمال به نیت ضربه زدن به نظام بوده است؟

کوهپایه زاده در پایان اظهار داشت: بر اساس آنچه در پرونده موکل من موجود است، هیچ شاکی دیگری جز شرکت نفت نیست و به هیچ جای دیگری بدهی ندارد. البته تامین اجتماعی نیز ادعایی دارد اما هنوز روشن نشده است. آنچه در این پرونده مشخص است و از آن به عنوان متهم نفتی یاد می شود. همین مسائل است. من منکر این نیستم که خدمات و سوابق افراد مانع از رسیدگی به جرایم و تخلفات آنهاست اما با توجه به سوابق و خدمات و واقعیات موجود در خصوص موکل من به هیچ عنوان نیم تواند بر اساس همین قوانین و مقررات وی مفسد فی الارض تلقی تلقی شود به خصوص این که ما از یک مجازات برگشت ناپذیر سخن می گوییم.





منبع: تابناک
برچسب ها: زنجانی ، وکیل ، ضراب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار