سرپرست ميراث فرهنگی شهرستان سمنان خواستار شد:
به گزارش تابناک سمنان،سرپرست اداره ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری سمنان با انتقاد شديد از رنگ آميزی بخش‌هايی از برج تاريخی چهل دختران این شهر گفت: بخش های رنگ آميزی شده بايد به سرعت پاك شوند.
کد خبر: ۲۰۶۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ 04 April 2016

آرزو گلكار ضمن بيان اينكه بخشی از ديوار اين برج تاريخی در ايام نوروز و توسط افراد ناآگاه رنگ آميزی شده است، افزود: در ايامی كه اداره ميراث فرهنگی در تدارك استقبال شايسته از مسافران نوروزی بود، ديوار برج چهل دختران رنگ آميزی شد.

وی اين امر را موضوعی باور نكردنی دانست و گفت: اگرچه مالكيت معنوی برج چهل دختران با اداره ميراث فرهنگی است اما بخشی از محيط اين بنا در مجموعه سازمان دانش آموزی واقع شده است و اين اثر امانتی در دست آنسازمان بوده است.

سرپرست اداره ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان بر پاك كردن رنگ از ديوار برج تاكيد كرد و گفت: بخشی از قسمت رنگ شده پاك شده و بايد تمامی بخش ها زير نظر كارشناسان ميراث فرهنگی پاك شود.

گلكار افزود: در دهه‌های گذشته، برای ارتقای امنيت برخی از بناهای تاريخي، مدارس را در محدوده اين بناها می ساختند تا حفاظت بيشتر شوند و بناهای بسياری در كشور در اين شرايط هستند و اين در حالی است كه سازمان دانش آموزی بايد از اين اثر حفاظت می كرد.

وی گفت: هر نوع اقدام در خصوص آثار تاريخی ثبت شده بايد زير نظر ادارات ميراث فرهنگی انجام شود.

سرپرست اداره ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری سمنان با ابراز تاسف از موضوع پيش آمده گفت: اين امر نشانگر آشنا نبودن عده ای با آثار تاريخی و بی توجهی به نگهداری و حفاظت از ميراث فرهنگی است و در صورت اثبات کوتاهی و تقصیر، با متخلفان به شکل قانونی برخورد مي‌شود.

بر اساس ماده ۵۶۴ قانون مجازات اسلامی، هر كس بدون اجازه سازمان ميراث فرهنگی و بر خلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذكور به مرمت يا تعمير، تغيير، تجديد و توسعه ابنيه يا تزئينات اماكن فرهنگي – تاريخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت کندبه حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محكوم می شود.

در محلات ثلاث سمنان ، در کنار خیابان حکیم الهی، بین دو محله «کوشمغان» و «زاوغان» برج قدیمی که به «چهل دختران» معروف استدیده می شود. مردم سمنان بنای این برج را به چهل دختر خادم آتشکده، نسبت می دهند.

به احتمال بسیار، این برج از بقایای آتشکده یا مکان متبرک زردشتیان در محلات بوده است،بعضی از مردم معتقدند این برج، دیری بودهكه چهل دختر تارک دنیا در آن سكنیداشتند.

این بنا، از گل و خشت ساخته شده و به شکل هشت ضلعی است و هم اكنون در حیاط مدرسه ای قرار گرفته است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار