كارشناس مسئول محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: از ابتدای فصل تخم گذاری لاك پشت های پوزه عقابی در سایت شیب دراز قشم تاكنون 64 لاك پشت بیش از پنج هزار تخم در سواحل این منطقه گذاشته اند.
کد خبر: ۲۱۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹ 13 April 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، محمد غواصی  با بیان اینكه تخم گذاری لاك پشت های پوزه عقابی از اول اسفند آغاز شده است، افزود: امسال 90 لاكپشت به سواحل شیب دراز آمدند كه 64 عدد از آنها موفق به تخم گذاری شدند.
 
 وی با بیان اینكه هر لاك پشت به طور میانگین بیش از 70 تخم می گذارد، اضافه كرد: این تعداد در بالاترین رقم خود تاكنون به 98 تخم لاك پشت نیز رسیده است.
كارشناس مسئول محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینكه پارسال 51 لاك پشت موفق به تخم گذاری در سایت شیب دراز قشم شدند، افزود: امسال به دلیل تغییر فصل زاد و ولد، علاوه بر افزایش تخم گذاری، شاهد تخم گذاری زودتر لاك پشت ها در مقایسه با سال 93 بوده ایم.
وی ادامه داد: افزایش تخم گذاری لاك پشت ها موجب شده كه امسال محدوده تعیین شده برای انتقال تخم ها به محل حفاظت شده از 30 به 60 متر افزایش یابد.

غواصی با بیان اینكه نخستین تخم گذاری در هفتم اسفند 94 به ثبت رسیده است، گرمایش و تغییرات آب و هوایی كره زمین را یكی از عوامل موثر در تخم گذاری زودتر لاك پشت ها ارزیابی كرد.
وی گفت: 70 تا 80 درصد تخم های لاكپشت های پوزه عقابی به بچه تبدیل می شوند كه با همكاری JEF/SGP (برنامه كمك های كوچك تسهیلات محیط زیست جهانی) این طرح از سال 1381 برای نخستین بار در كشور در قشم كلید خورد.

هم اینك سایت های «شیدوَر»، «نخیلو»، «كیش» و «قشم» چهار سایت حفاظت لاكپشت های پورزه عقابی در كشور هستند.

لاك پشت های پوزه عقابی (Eretmochelys imbricata) قشم جزو هفت گونه لاك پشت های دریایی شناخته شده در آب های جهان محسوب می شود كه همه ساله از طریق آب های آزاد وارد آب های خلیج فارس شده و در محل سایت روستای شیب دراز در 70 كیلومتری جنوب شهر قشم اقدام به تخم گذاری می كند.

پوزه این لاك پشت ها برای بیرون كشیدن غذای اصلی آن یعنی اسفنج دریایی از لا به لای مرجان ها به شكل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاك پشت پوزه عقابی یا منقار كوتاه معروف است.
وزن میانگین لاك پشت پوزه عقابی بالغ حدود 80 كیلوگرم است و طول آن به یك متر می رسد.

لاك پشت های دریایی از جمله گونه های تحت حمایت كشور به شمار می رود كه در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، عهدنامه تجارت گونه های در معرض خطر (CITES) و عهدنامه گونه های مهاجر (CMS) طبقه بندی و از نظر درجه بندی حساسیت زیستی به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض معرفی شده اند.

این گونه نادر لاك پشت ها از اویل اسفند تا خرداد تخم گذاری می كنند و از نیمه دوم اردیبهشت، تولد بچه لاك پشت ها آغاز و در این ایام جشن تولد آنها در روستای شیب دراز قشم برگزار می شود.

 
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار