روزنامه الاهرام با اشاره به سفر سه شخصیت شیعه عراقی به لبنان مدعی شد، ایران دبیرکل حزب الله لبنان را مامور کرده است شیعیان عراق را متحد کند.
کد خبر: ۲۱۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲ 18 April 2016
 روزنامه الاهرام با اشاره به سفر سه شخصیت شیعه عراقی به لبنان مدعی شد، ایران دبیرکل حزب الله لبنان را مامور کرده است شیعیان عراق را متحد کند.
به گزارش تابناک تبریز، پایگاه اینترنتی روزنامه الاهرام چاپ مصر در شماره روز دوشنبه خود نوشت: «سه رهبر شیعه عراقی یعنی مقتدی صدر رهبر جریان صدر، نوری مالکی نخست وزیر پیشین عراق و (آیت الله) جواد شهرستانی نماینده (آیت الله) علی سیستانی (مرجع شیعیان عراق) در ایران در طول یک هفته به بیروت (پایتخت لبنان) رفتند. پیش از این سه نفر نیز، نماینده (آیت الله) علی حسینی سیستانی با هواپیمای ویژه وارد بیروت شد و به مدت چهار ساعت در فرودگاه بین المللی رفیق حریری با سفیر ایران در لبنان و شماری از مسوولان حزب الله دیدار و گفت و گو کرد».
الاهرام افزود، برخی رسانه ها از جمله روزنامه المستقبل لبنان از تلاش های ایران و حزب الله برای حل مشکلات شیعیان عراق خبر دادند و اعلام کردند، (آیت الله) علی خامنئی، نصر الله را به طور مستقیم برای آماده کردن طرحی با هدف متحد کردن دوباره شیعیان عراق در سایه بحران خفقان آمیز این کشور مکلف کرده به ویژه آنکه روابط بین صدر و مالکی از سال ها پیش بد و قطع شده است و مالکی به سبب خدمات بزرگ خود در زمینه های اقتصادی، مالی و نظامی به ایران و حزب الله از افراد بسیار نزدیک به رهبران آنها به شمار می آید و رهبران ایران به ویژه ژنرال قاسم سلیمانی برای تثبیت نقش مالکی وحمایت از توافق بین شیعیان به عنوان پایه اساسی برای نفوذ این کشور در عراق تلاش می کنند.
به نوشته الاهرام، نصرالله از احترام این رهبران شیعه عراقی برخوردار است و رهبران ایران هم با ایجاد ارتباط بین مراکز شیعیان از عراق تا لبنان می خواهند تاکید کنند که مسائل شیعیان یکی است و نمی توان در هر کشور بدون کشور دیگر، دستاوردهای منطقه ای محقق ساخت.
با وجود سفر این سه رهبر شیعه عراق به بیروت و دیدار (آیت الله) سیستانی با نبیه بری رئیس مجلس لبنان و دیداری که احتمالا میان مقتدا صدر و حسن نصرالله صورت گرفته، ولی مالکی هنوز با نصرالله و بری دیدار نکرده است و این سوال مطرح می شود که آیا این دیدارها باعث نزدیک شدن رهبران شیعه عراق و خویشتنداری شیعیان این کشور برای جلوگیری از فروپاشی دولت العبادی می شود؟ یا سفر رهبران شیعه به بیروت هیچ نتیجه ای نخواهد داشت و آیا حسن نصرالله با توجه به ارزش و جایگاه خود نزد ایرانیان و شیعه و همچنین نبیه بری رهبر جنبش امل لبنان می توانند بر خلاف ایران که در یکپارچه کردن شیعیان عراق شکست خورده است پیروز شوند؟


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار