در 20 اردیبهشت؛
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با اشاره به اینکه حدود 5.6 درصد جمعیت کل عشایر کشور را عشایر استان اردبیل تشکیل می‌دهند، خاطر نشان کرد: عشایر این استان شامل 45 طایفه و 243 تیره هستند که با یک و نیم میلیون دام در مناطق ییلاقی و قشلاقی استان زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۲۱۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ 20 April 2016
جشنواره ملی کوچ عشایر، 20 اردیبهشت ماه سال جاری در مراتع جنب سیلوی روح کندی بخش جعفرآباد شهرستان بیله سوار برگزار می شود.

به گزارش تابناک ادبیل به نقل از روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، جلسه برنامه ریزی برای برگزاری ششمین جشنواره ملی کوچ عشایر در شهرستان بیله سوار با حضور کریم حاجی زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، حلیم فرماندار بیله سوار، مدیر کل امور عشایری استان و فرنام حامد نماینده اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری این شهرستان برگزار شد.

جشنواره ملی کوچ عشایر بیله سوار برگزار می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در این جلسه با بیان اینکه تاریخ ایران زمین آکنده از روحیه غیرت و سلحشوری جامعه عشایری است، گفت: عشایر نقش ارتباطی مناسبی بین محیط و انسان برقرار کرده اند.

کریم حاجی زاده برگزاری جشنواره های ملی کوچ عشایر را عامل موثری در افزایش ظرفیت های گردشگری روستایی استان عنوان کرد و افزود: از سویی دیگر برگزاری این جشنواره ملی به تقویت صنایع دستی روستایی و توسعه اقامتگاه های بوم گردی در استان منجر خواهد شد.

وی خواستار توسعه فرهنگ عشایر ایرانی در سطح ملی و بین المللی شد و در ادامه به استفاده از مشاوران حرفه ای و متخصص و کمک گرفتن از مدل های موفق جهانی برای فعالسازی اکو کمپ های عشایری تأکید کرد.

در ادامه مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیله سوار با بیان اینکه دبیری جشنواره ملی کوچ عشایر بر عهده میراث فرهنگی و اجرای جشنواره نیز بر عهده امور عشایر خواهد بود، اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد شرح وظایف کمیته ها مشخص و به مسئولان کمیته ها ابلاغ شود.

فرماندار بیله سوار برگزاری ششمین جشنواره کوچ عشایر را در شهرستان فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عشایر استان دانست و خواستار همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه های اجرایی استان در این جشنواره ملی شد.

آرام حلیم زندگی عشایری را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در جامعه دانست و افزود: در طول تاریخ معیشت عشایر به صورت خودکفا و مستقل مبتنی بر فعالیت های قومی و قبیله ای بوده و به عنوان قشر تولیدکننده نقش اساسی در توسعه اقتصادی کشور داشته اند.

وی با اشاره به اینکه عشایر به عنوان تولیدکنندگان محصولات دامی و صنایع دستی همواره نقش بسزایی در جوامع محلی و منطقه‌ای داشته‌اند، یادآور شد: این جشنواره و گردهمایی‌ ها فرصتی را برای آنها فراهم خواهد کرد تا بازارهای عرضه محصولات خود را گسترش دهند.

حلیم با بیان اینکه ششمین جشنواره کوچ عشایر امسال متفاوت تر و مطلوب تر از سال های گذشته برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در کنار معرفی آداب، رسوم و فرهنگ های عشایری مختلف، توانمندی ها و جاذبه های زیبا و ناشناخته زندگی و کوچ عشایری نیز در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل نیز جشنواره کوچ عشایر را فرصت مناسبی برای معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دشت مغان و عشایر استان اردبیل عنوان و بیان کرد: باید تلاش شود تا با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم عملکردی مناسب و شایسته در این حوزه داشته و قابلیت‌ های این قشر عظیم برای شرکت‌کنندگان در جشنواره معرفی و شناسانده شود.

قادر هنرمند از دعوت 20 استان عشایرخیز کشور در راستای کیفی سازی برگزاری این جشنواره خبر داد تا با حضور در این جشنواره ملی آداب و رسوم و توانمندی های عشایر ایل های مختلف را به نمایش بگذارند.

وی با اشاره به اینکه حدود 5.6 درصد جمعیت کل عشایر کشور را عشایر استان اردبیل تشکیل می‌دهند، خاطر نشان کرد: عشایر این استان شامل 45 طایفه و 243 تیره هستند که با یک و نیم میلیون دام در مناطق ییلاقی و قشلاقی استان زندگی می‌کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار