فرش دستباف علاوه بر اينكه يك هنر زيباي انساني به شمار مي رود يك صنعت است و ضروري است به اين هنر و صنعت در استان يزد توجه بيشتري شود. در سال92 فرش دستباف استان یزد به ثبت ملی رسیده و ....
کد خبر: ۲۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷ 12 April 2015
فرش دستباف یزد ثبت جهانی شدبه گزارش تابناک یزد، فرش دستباف علاوه بر اينكه يك هنر زيباي انساني به شمار مي رود يك صنعت است و ضروري است به اين هنر و صنعت در استان يزد توجه بيشتري شود.
«محمد مهدی نبی‌زاده»رئیس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت استان گفت: همزمان با ثبت فرش یزد، فرش های مناطق مشهد، کاشمر، کاشان، کرمان، نایین، اردبیل، ترکمن گلستان ، همدان و ساروق نیز به ثبت جهانی رسیده است.
پیش از این "ناصر رحیمی" معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد گفته بود: در پنج سال گذشته، کشور آلمان با ۱۸.۴درصد رتبه اول مقصد صادرات فرش این استان را به خود اختصاص داده است. این رتبه در سال های مختلف نوسان داشته بگونه ای که در سال 1388 رتبه هشتم، در سال 1389 رتبه نهم، سال 1390رتبه دهم، 91 رتبه نهم و درسال 1392 با 317هزار 64دلار رتبه ششم داشته ایم.

رحیمی، در تحلیل آمار صادرات فرش دستباف استان در پنج سال گذشته بر اساس آمار گمرک نیز گفت: در این مدت عمده کالاهای صادارتی در گروه صنایع دستی، فرش دستباف بوده بگونه ای که در سال 1338 از بین 141 کالای صادراتی از گمرک استان فرش رتبه 49 را داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 89 از بین 143 کالای صادراتی رتبه 57، سال 90 از بین 129کالای صادراتی رتبه 35 و در سال 91 از میان 242 کالای صادراتی رتبه 54 را به خود اختصاص داده است.

در ادامه نبی‌زاده، رئیس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت استان با بیان اینکه فرش دستباف استان در سال92 به ثبت ملی رسید، اظهار کرد: به مدت یکسال با پیگیری‌های مرکزملی فرش کشور و اداره فرش استان، طی فرآیند کارشناسی مستمر مطابق قوانین بین المللی به این موفقیت دست یافتیم و فرش دستباف استان به‌عنوان برند جهانی شناخته شد. وی اظهار کرد: با ثبت جهانی این فرش، تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات خود را با خیال راحت صادر می‌کنند و از دست اندازی و کپی برداری آن جلوگیری می شود.
رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: سوء استفاده رقبا از فرش دستباف استان قابلیت پیگیری جهانی دارد. وی در ادامه با بیان اینکه فرش دستباف اردکان نیز در سال 92 ثبت ملی شد، افزود: مراحل ثبت جهانی فرش این شهرستان نیز در دستور کار قرار دارد و امیدواریم این امر امسال محقق شود.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: پیشتر فرش مناطق هریس، خوی، تبریز، قم و اصفهان در سازمان بین المللی مالکیت فکری به ثبت رسیده بود. وی با بیان اینکه سالانه 200 هزار مترمربع فرش دستباف در استان یزد تولید می شود، از فعالیت 40 هزار بافنده فعال در این خطه خبر داد.
نبی زاده، استفاده از مواد اولیه گیاهی و طبیعی را از مزیت‌های فرش دستباف استان بیان کرد و افزود: این صنعت یک کالای سرمایه ای است و ارزش افزوده دارد. رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد فرش دستباف این خطه را به‌عنوان بهترین زیرانداز نام برد و گفت: فرش یزد طی سال‌های اخیر از لحاظ طرح و نقشه ارتقا یافت.
نقشه های اصیل فرش یزد به نام های هراتی، گل و ماهی، سردار جنگل، کرمانی و نقوش مشابه بوده و 75 درصد فرش استان از خامه پشم و 25 درصد از خامه کرک بافته می شود.
عمده صنایع دستی استان را سرامیک و سفال، کاشی سازی، زرگری، زیلوبافی، شعربافی، ترمه بافی، فرش بافی، شمد، دستمال، مخمل، دارایی، چادرشب بافی، قناویز، دندانی، گیوه بافی، حصیر بافی، خورجین بافی، روفرشی، سفره، احرامی، قلم زنی، شیشه گری، چرم سازی، موتابی و نمدمالی تشکیل می دهند.
سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل است که با امضای توافقنامه ای در استکهلم در سال 1967 برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تاسیس شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار