تابناک کهگیلویه وبویراحمد:
در میان مردم محلی همیشه شایع بود که نگاه کردن مستقیم به چشمان پلنگ باعث می شود که شما مسحور پلنگ شوید و پس از آن بدون اینکه بتوانید کاری انجام دهید،گرفتار چنگ و دندان این درنده ی پر ابهت می شوید.
کد خبر: ۲۱۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹ 24 April 2016
در میان مردم محلی همیشه شایع بود که نگاه کردن مستقیم به چشمان پلنگ باعث می شود که شما مسحور پلنگ شوید و پس از آن بدون اینکه بتوانید کاری انجام دهید،گرفتار چنگ و دندان این درنده ی پر ابهت می شوید.
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد،مدتی است که تقریبا روزانه خبری از پلنگ و اتفاقات اطراف آن در رسانه ها منتشر می شود که اتفاقا از پربازدید ترین خبرها به شمار می رود. و این خود نشان دهنده ی جایگاه این حیوان درنده در اذهان مردم است.
در جدیدترین خبر منتشره، اعلام شد که 21 راس دام يك دامدار روستايي شهرستان لنده در حمله پلنگ دريده شد.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست كهگيلويه گفت :تعدادي از دام هاي آسيب ديده توسط پلنگ با اقدام به موقع از سوي دامدار سر بريده شدند.همچنین عنوان شد اين دامدار با وجود ضرر و زيان مالي اما آسيبي به جانور وحشي نرسانده است.
 جادوی پلنگ رسانه ها را هم گرفت
روز گذشته هم خبری مبنی بر مرگ یک پلنگ با چهار توله اش(اینجا ) که گویا بر اثر سخت زایی از بین رفته است تیتر یک رسانه های کشور شد.
چند روز قبل هم خبری مبنی بر کشف جسد یک پلنگ دیگر در منطقه حفاظت شده دنا بر روی سایت های خبری قرار گرفت(اینجا ) که گویا بر اثر پرت شدن از سخره از بین رفته بود و خبرهای دیگر.
جادوی پلنگ رسانه ها را هم گرفت
این خبرها همه رسمی و رسانه ای شده است در صورتی که اگر از مردم محلی در هر نقطه از استان کهگیلویه و بویراحمد در مورد پلنگ سوال کنید صدها خاطره هیجان انگیز از برخورد انسان و پلنگ می شنوید که شنیدن این خاطرات مو بر بدن انسان سیخ می کند تا چه رسد به مواجهه شدن با آن. اما نکته ای که در میان صحبت های این افراد مشهود است این است که پلنگ به انسان حمله نمی کند مگر اینکه تهدید شود.
خاطره نوجوانی از شهرستان دنا که همین تازگی ها با یک پلنگ برخورد کرده و مصدوم هم شده است نمونه ای از این برخوردهای میان انسان و پلنگ است.و احتمالا دلیل حمله ی این پلنگ هم می تواند ورود غیر عمد این نوجوان به محدوده ی حیاتی این پلنگ باشد.
این نوجوان دنایی گفت: بالای یک صخره تعداد زیادی گیاهان کوهی دیدم و برای چیدن آنها به بالای صخره رفتم.
وی می گوید: گیاهان کوهی را که چیدم متوجه صدای غرش وحشتناکی شدم. با صدای غرش به عقب رفتم و برگشتم که پلنگی به من حمله کرد و کتفم را در دهان گرفت.
مهدی می افزاید: در حالی که پلنگ کتفم را در دهان داشت هر دو از صخره غلتان به پایین افتادیم و من هم مدام با دستم به سر پلنگ مشت می زدم.
وی بیان می کند: چند تا از دوستانم که پایین تر از صخره ها این صحنه را دیدند شروع به جیغ زدن و داد و بیداد کردند که پلنگ با صدای آنها کتف من را رها کرد .
جادوی پلنگ رسانه ها را هم گرفت
و اینکه پلنگ یکی از حیواناتی است که در خاطر همه ی زاگرس نشینان به مغرور بودن و ابهت داشتن مشهور است و برای خود قلمروی دارد که با چنگ و دندان از آن محافظت می کند و البته شکار هم می کند و بالاخره نقطه تلاقی انسان و پلنگ همین قلمروی است که متاسفانه انسان به زور و حیله ای که از عقلش برآمده این حیوان مغرور را تا مرز انقراض پیش برده است.
البته چند سالی است که از طرف مسئولین ذی ربط به خوبی برنامه ریزی و اطلاع رسانی می شود تا به نحوی این حیوان در معرض انقراض را دوباره به تعدادی که فعلا از انقراض نجات دهد برساند و نشانه آن حضور پررنگ این حیوان در تیتر های اول رسانه ها و همچنین صحبت ها و گزارش های مسئولین محیط زیست است. همین تعدد اخبار از پلنگ هم می تواند نشانه ای از افزایش تعداد این گونه گربه سان باشد و هم می تواند زنگ خطری برای مسئولین باشد که با توجه به برخوردهای بیش از گذشته پلنگ و انسان بار دیگر نسل این حیوان در خطر انقراض مجدد قرار نگیرد.
حال به نظر می رسد صحبت های قدیمی تر ها مبنی بر قدرت سحرانگیز پلنگ ، در عصر ارتباطات و رسانه های انلاین هم می خواهد همانگونه بر زبان انسان ها بچرخد و از صلابت و هیمنه ی این موجود مغرور و درنده اما زیبا خبر دهد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
همش مقصر محیط بانان محتذم مقصرند چون در نگهداری وحفاظت از حیونهاشون دقت ندارند تا یا مورد هجوم مردم قرار گرفته یا اونا مردم وحیونهاشون را مورد هجوم قرار میدن وای بنظرم جون پلنگ از انسان واموال اونا عزیزتره زود زود محیط بانان ل حیونهی مردم وخسارت وارده به این جوان را بپردازند وگرنه در دادگاه ارشون سکایت میکنیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار