تنور دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران همراه با تبلیغات آرام در شش شهرستان استان روبه گرم شدن است.
کد خبر: ۲۱۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶ 25 April 2016
به گزارش تابناک مازندران،  چهار روز دیگر حماسه هفتم اسفندماه سال قبل در دو حوزه انتخابیه مازندران تکمیل می‌شود و دو منتخب جا مانده از بهارستان با آرای مردم شش شهرستان روز ۱۰ اردیبهشت روانه خانه ملت می‌شود.

رصد تبلیغات چهار نامزد دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران حکایت از آن دارد که روند تبلیغات در این دوره آرام و بانشاط است و از برخی مظاهر تبلیغی دوره اول خبری نیست.

در مرحله اول انتخابات، رصد فضای تبلیغاتی داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران نشان داد که داوطلبان از شیوه‌های گوناگون برای معرفی خود و کسب اقبال عمومی بهره بردند، راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی، استفاده از بلندگو، شعارهای آرمانی، تهیه پوستر و برشوربا فیگورهای مختلف، کشاندن اسطوره‌های ورزشی، هنری و سیاسی از شیوه‌هایی بود که در فضای تبلیغات انتخاباتی مازندران موج می‌زد.

پوستر و بر شور بسیاری از داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس در مازندران در مرحله اول با شعرهایی زینت داده‌شده بود و در روزهای پرشور و شعف تبلیغات، تأسیسات، درودیوارها، کیوسک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و حتی تیر برق‌های وسط بلوارها و گوشه خیابان‌ها نیز از مظاهر تبلیغاتی بی‌نصیب نمانده بودند و آگهی‌های تبلیغاتی و عکس نامزدها بر فراز آنان برافراشته شده است.

دعوت از اسطوره‌های ورزشی مانند علی پروین، خداداد عزیزی غزال تیزپای فوتبال آسیا یا برخی از ملی پوشان و ایراد سخنرانی در جمع حامیان نامزدهای خاص، استفاده از آهنگ‌های سریال‌های پرطرفدار، ساخت فیلم‌ها و تیزرهای تبلیغاتی از دیگر شیوه‌هایی بود که برخی داوطلبان مجلس در مرحله اول انتخابات در مازندران از آن غافل نشده بودند.

در بین تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس در مازندران آنچه عجیب‌وغریب بوده، کرکری دو داوطلب روی گزینه جوان‌ترین و خوش‌تیپ‌ترین بود و یکی از این داوطلبان از یک‌گوشه استان به داوطلبی در گوشه دیگر پیام داد که آقای کاندیدا، جوان‌ترین و خوش‌تیپ‌ترین من هستم نه تو و این کاندیدای خوش‌تیپ با کسب بیش از دو هزار رأی، از سودای صندلی سبز بازماند.

صدور بیانیه‌ها و تهیه لیست‌های انتخاباتی از کارهای مرسومی بود که در تبلیغات مرحله اول انتخابات به اوج رسیده بود و در دوره دوم نیز این رویه ادامه دارد.

اگرچه تبلیغات دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران و در حوزه انتخابیه از برخی مظاهر بی‌بهره است اما پای دولتی‌ها به تبلیغات کشیده شد و معاون یکی از وزرا با حضور در ستاد و سخنرانی به نفع نامزد خاصی، حاشیه‌هایی را ایجاد کرده است.

در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ و جویبار و حوزه انتخابیه بابل چهار نامزد به مرحله دوم راه یافتند که از هر حوزه یک نامزد روانه بهارستان می‌شود.

در حال حاضر هر چهار نامزد درمرکزشهراقدام به برپایی ستاد کرده‌اند و تبلیغات نیز در فضایی آرام در حال انجام است، مرگ مهرداد اولادی فوتبالیست نام‌آشنای کشورمان در روزهای اخیر شوکی به فضای تبلیغی انتخابات وارد کرده و از شورونشاط دوره قبلی به‌ویژه در حوزه انتخابیه قائم‌شهر خبری نیست.

احمد مظفری دبیر شورای اطلاع‌رسانی استانداری مازندران می‌گوید: مرحله دوم انتخابات در حوزه انتخابیه قائم‌شهر، ‌ جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی رقابت بین سید علی ادیانی و کمال علی پور و در حوزه انتخابیه بابل بین حسین نیاز آذری و همت الله طاهر نژاد لداری خواهد بود.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان تأکید کرد: در انتخابات مرحله دوم تعرفه جدید چاپ و توزیع می‌شود و از تعرفه‌های مرحله اول به‌هیچ‌عنوان برای مرحله دوم استفاده نخواهد شد.

مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات مازندران تصریح نمود: به استناد تبصره ۴ ماده ۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرحله دوم انتخابات در این دو حوزه کسانی می‌توانند رأی بدهند که یا در مرحله اول در همان حوزه انتخابیه رأی داده باشند و یا کسانی که در مرحله اول انتخابات در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه در سراسر کشور رأی نداده باشند.

مظفری سن رأی‌دهندگان را حداقل ۱۸ سال تمام اعلام کرد و گفت: متولدین ۱۰ / ۲ / ۱۳۷۷ و ماقبل می‌توانند در این مرحله از انتخابات شرکت کنند و در مرحله دوم انتخابات به استناد ماده ۸ قانون انتخابات، انتخاب نماینده با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است یعنی اگر نامزدی حتی یک رأی اضافه نسبت به رقیب خود داشته باشد به مجلس راه پیدا خواهد کرد.

عباسپور قمی فرماندار ویژه بابل نیز می‌گوید: برای انتخابات مرحله دوم ۶۰ مکان برای تبلیغات هواداران و ۵۰۹ صندوق برای جمع‌آوری آرا در نظر گرفته‌شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به کوچ عشایر در اردیبهشت‌ماه شمار صندوق‌های سیار از سه صندوق در مرحله اول به پنج صندوق افزایش‌یافته است و ۳۶۱ هزار نفر از جمعیت بیش از نیم میلیون نفر شهرستان واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند.

مازندران ۱۲ کرسی در مجلس و ۹ حوزه انتخابیه دارد که ۱۰ نماینده در مرحله اول انتخابات روانه بهارستان شدند.Facebook

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار