کد خبر: ۲۱۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷ 27 April 2016
تابناک گیلان - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: متأسفانه بعضي از كساني كه قبلاً در مقام مسؤولان جمهوري اسلامي، تحريم‌ها را نعمت خدا مي‌دانستند، وقتي در دو انتخابات نظر جامعه را ديدند، به جاي اصلاح گفتار و رفتار خويش با كارشكني سياسي در كارهاي دولت تلاش مي‌كنند كه تحريم‌ها را برگردانند.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌الله اكبرهاشمي رفسنجاني در آستانه روز كارگر در ديدار دبيركل خانه كارگر و جمعي از نمايندگان تشكل‌هاي كارگري و مسئولان با اشاره به روز جهاني كارگر، گفت: اين كار يكي از اقدامات جالب جامعه‌ بشري است كه كارگران سراسر دنيا در يك روز، حقوق خود را در مقياس بين‌المللي مطالبه مي‌كنند.

وي با ابراز تأسف از وجود بيكاران در جامعه، به تشريح امتيازات جغرافيايي، تاريخي و معادن و منابع ايران پرداخت و گفت: واقعاً نبايد در ايران بيكار داشته باشيم و همه‌ مسؤولان در همه‌ بخش‌ها بايد براي ريشه‌كني اين معضل تلاش كنند كه فارغ از جناح‌بندي‌هاي سياسي، يك اقدام ملي است.

هاشمي رفسنجاني گفت: به ياد داريم كه در سال‌هاي پس از جنگ، چون اراده فردي و جمعي بر رونق اقتصادي بود، به تبع آن اشتغال آفريني رونق داشت و متأسفانه در مقاطعي به جاي نگاه جامع به توليد، جامعه را به سوي مصرف كنندگي سوق و با بي‌توجهي به توليدات داخلي، بيكاري را در جامعه افزايش دادند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خويش با ارائه تحليلي از علل ركود توليد در جامعه و نقش تحريم‌ها در اين مسير، گفت: متأسفانه بعضي از كساني كه قبلاً در مقام مسؤولان جمهوري اسلامي، تحريم‌ها را نعمت خدا مي‌دانستند، وقتي در دو انتخابات نظر جامعه را ديدند، به جاي اصلاح گفتار و رفتار خويش با كارشكني سياسي در كارهاي دولت تلاش مي‌كنند كه تحريم‌ها را برگردانند. هاشمي رفسنجاني با بيان اين كه «تحريم عامل گسترش فساد مي‌شود»، به تلاش‌هاي يك عده محدود در تمام 8 سال گذشته براي سوء استفاده از تحريم‌ها پرداخت و گفت: جانبداري از تحريم، تبليغ قاچاق و سوء استفاده از نياز جوانان تحصيلكرده جامعه و خانواده‌ها به اشتغال است و متأسفانه شاهد بوديم كه چگونه در دولت گذشته به جاي توجه به توليد، جامعه را به واردات وابسته كرده بودند كه وقتي تحريم گسترش يافت، ركود تورمي و فلاكت حاصل از آن جامعه را فراگير گرفت. وي در پاسخ به يكي از كارگراني كه خواستار توجه بيشتر نظام به كارگران و ترميم دستمزد آنان شده بود، گفت: همه‌ مسؤولين نظام، به خصوص دولت با تمام وجود مي‌خواهند كه معيشت دو قشر زحمتكش جامعه يعني معلمان و كارگران با حفظ ارزش اجتماعي آنان، تأمين شود، اما مي‌دانيد كه علاوه بر بيماري ساختاري كه دولت گذشته با حذف بسياري از شوراهاي عالي و نهادها ايجاد كرده بود، در زماني كه بيشترين درآمد نفتي تاريخ ايران را داشتيم، 500 هزار ميليارد تومان بدهي براي دولت برجاي گذاشت. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به درآمد 700 هزار ميليارد دلاري دولت سابق، گفت: به جاي توجه به كارگران و نگاه كلان به آينده كشور، با پرداخت غير كارشناسانه‌ يارانه‌ها، جامعه را تشويق به مصرف‌گرايي مي‌كرد. هاشمي رفسنجاني نيمه كاره رها كردن بسياري از بيمارستان‌هاي تحت پوشش تأمين اجتماعي را كه نياز اصلي كارگران كشور بود، يكي از مصاديق بارز حيف و ميل كردن درآمدهاي نفتي كشور دانست و گفت: اگر بيمارستان‌هاي تأمين اجتماعي در سراسر كشور تجهيز مي‌شدند و با تمام توان در خدمت كارگران و مستمري‌بگيران بودند، يكي از دغدغه‌هاي اصلي اين قشر مظلوم كه مسائل بهداشت و درمان است، برطرف مي‌شد. وي تأمين اجتماعي را يكي از كارهاي خوب دوران سابق دانست و با اشاره به اصلاحاتي كه در انقلاب اسلامي براي بهتر شدن كارهاي اين سازمان انجام گرفته است، گفت: متأسفانه درآمدها و حتي سرمايه‌هاي اين سازمان كه مالك اصلي آن كارگران مظلوم جامعه و مستمري‌بگيران بودند، در جاي مناسب صرف نشده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با ارائه تحليلي از برنامه‌هاي نظام در سال‌هاي پس از جنگ، به خصوص تدوين سياست‌هاي سازندگي كشور كه از سوي امام راحل به مسؤولان يادآوري شده بود، گفت: با شروع دوران سازندگي، علاوه بر تأسيس شهرك‌هاي صنعتي در اقصي نقاط كشور كه مردم و جوانان را تشويق به حضور در فعاليت‌هاي توليدي و اقتصادي مي‌كرد، در بحث واگذاري‌ها هم به گونه‌اي عمل شده بود كه كارگران با احساس مالكيت و يا داشتن سهمي در مالكيت كارخانه‌ها، براي رونق توليد بكوشند كه متأسفانه اين طرح نيز در دولت نهم و دهم به گونه‌اي مخدوش اجرا شد. وي با بيان اين جمله كه بازنشستگي به معناي بيكاري نيست، به امتيازات بالقوه كشور براي بكارگيري مجدد كارگران پرداخت و گفت: قانون مربوط به كارگران كه پس از انقلاب اسلامي اصلاح شد، بر اين نكته تأكيد مي‌نمايد كه بايد از تجارب ارزنده‌‌ نيروهاي انساني استفاده شود.

پس از اين سخنان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، يك نفر از دل جمعيت برخاست و گفت: «قانون هميشه بود و هست، اما گويا مجري قانون نبوده است»، گفت: بله، حرف دل مرا با زبان كارگري گفته‌ايد، كه واقعاً چنين بود. وي با تأكيد بر نقش ارزنده‌ كارگران در جمهوري اسلامي، با يادآوري مسايل مربوط به نفت و اعتصاب كارگران نفتي در ماه‌هاي آخر مبارزه و نقش آن اعتصاب در تسريع سرنگوني رژيم پهلوي، گفت: اعتصاب كاركنان نفت، كمر رژيم پهلوي را شكست و حاميان جهاني‌اش را متنبّه كرد كه بيش از اين در مقابل مردم نايستند و از رژيمي كه جايگاه اجتماعي ندارد، حمايت نكنند. هاشمي رفسنجاني، افزود: هنوز هم كارگران به همراه معلم‌ها، آرام‌ترين، زحمتكش‌ترين و مسؤوليت‌پذيرترين اقشار جامعه‌ ما هستند.

وي با تأكيد مجدد بر ضرورت توجه به خواسته‌هاي كارگران، گفت: بايد توجه كنيم كه تا مي‌توانيم عدالت را برقرار نماييم، كه جامعه شاداب شود، چون بي‌عدالتي مانند خوره، صلابت جامعه را از درون مي‌خورد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان جمله پاياني اين ديدار بر ارزش روز افزون كارگران در همه‌ جوامع بشري و به ويژه جامعه‌ ايران تأكيد كرد و گفت: ارزش كارگران هيچ‌وقت كم نمي‌شود، چون هر چه تكنولوژي رشد نمايد، نياز جوامع بشري به كارگران بيشتر مي‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار