رئیس دانشگاه پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اعلام افزایش سرانه بهداشت روستائیان از کاهش مرگ و میر مادران باردار در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
کد خبر: ۲۱۹۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰ 27 April 2016
به گزارش خبرگزاری تسنیم ازیاسوج، رضا چمن در همایش تجلیل از خادمان عرصه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در مکتب سلامت اصول و فروعی داریم که اگر به صورت علمی برنامه‌ریزی و مدیریت شوند نتیجه مثبتی را در پی دارند.

وی با تأکید بر لزوم پرهیز از حواشی برای دستیابی به اهداف پیش‌رو، افزود: اولین و مهم‌ترین اصل در عرصه سلامت اصل عدالت اجتماعی است.از ابتدای شروع برنامه تحول سلامت تاکنون 75 واحد خانه بهداشت در دورترین نقاط این استان افتتاح شد که نشان‌دهنده اجرای عدالت اجتماعی است.

وی عدالت اجتماعی را اجرای عدالت در توزیع متخصص و تجهیزات عمده و کلان عنوان و تصریح کرد: اگر امروز در بحث توزیع پزشک و متخصص تلاش‌ها به بار نشسته است به خاطر توجه به بحث عدالت اجتماعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هیچ کودک روستایی نباید از مراقبت‌های اولیه بهداشتی محروم شود، گفت: یکی از برنامه‌های طرح تحول سلامت افزایش سرانه بهداشت روستائیان بود که از 26 هزار تومان به 86 هزار تومان افزایش یافت.

وی دومین اصل در عرصه سلامت را مشارکت مردمی دانست و با تأکید بر خودمراقبتی، بیان کرد: مردم باید آگاهانه و هدفند در تأمین سلامت خود و اطرافیان تلاش کنند که به همت اطلاع‌رسانی رسانه‌ها فضای خوبی در این زمینه ایجاد شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستیابی به اهداف سلامت نیازمند مشارکت مردم و ایجاد تحرک در جامعه و فرهنگسازی عادات غذایی سالم است. رابطین سلامت و داوطلبین بهداشت از بطن جامعه برخاسته‌اند و جامعه را به مشارکت و همکاری می‌طلبند.

وی با تأکید بر لزوم همکاری بین‌بخشی برای دستیابی به اهداف سلامت، ابراز کرد: در فرآیند سلامت دستگاه‌ها و سازمان‌های متفاوتی مانند سازمان‌های بیمه‌گر، نهادهای اجتماعی و غیره نقش دارند و تصمیم‌گیرندگان ارشد استانی باید دستگاه‌های مختلف را ملزم به همکاری با حوزه سلامت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد چهارمین اصل حوزه سلامت را استفاده از دانش و تکنولوژی محلی برای پاسخگویی به نیازهای درمانی از طریق استفاده از پتانسیل‌های محلی عنوان و بیان کرد: فراورده‌ای که صنایع غذایی کوبودنا از بلوط برای غلبه بر دیابت تولید کرد یکی از این موارد است.

چمن با بیان اینکه باید جهانی اندیشید و منطقه‌ای عمل کرد، گفت: باید ادبیات خود را متناسب با مردم بومی منطقه تنظیم کرد.

وی به اصل جامعیت خدمات اشاره داشت و تصریح کرد: این اصل به این معنی است که بسته خدمات ما در حوزه خاصی نباشد و باید همه حوزه‌ها را هم در تأمین و تخصیص منابع و هم درگستره خدمات این بسته ارائه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اولین مورد از فروع مکتب سلامت را آموزش سلامت و آگاهی دادن به مردم دانست و افزود: در بحث توزیع و تخصیص منابع اصول سطح‌بندی شده‌ای وجود دارد که سطوح پیشگیری یکی از این موارد است.

چمن با بیان اینکه باید به همه سطوح پیشگیری توجه شود، اظهار کرد: از لحاظ مدیریتی باید 80 تا 85درصد منابع در بحث پیشگیری و غربالگری هزینه شده و 15 تا 20 درصد منابع صرف درمان و مراحل بعدی شود.

وی با اشاره به اینکه در عرصه سلامت همواره جهت‌گیری‌های مناسبی وجود داشته است، گفت: در شرایطی که جذب نیروی انسانی به راحتی انجام نمی‌شد سال گذشته 126 بهورز برای خدمت در نقاط محروم استان استخدام کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مشکلاتی در بحث تعمیرات و تجهیزات و در مورد مسائل بهداشتی در حاشیه شهرها وجود دارد که برای رفع این مشکلات نیز تلاش می‌شود.

کاهش مرگ و میر مادران باردار در کهگیلویه و بویراحمد

چمن با بیان اینکه در دو سال گذشته میزان مرگ و میر مادران باردار در این استان به نصف سال‌های قبل از آن کاهش یافت، ادامه داد: در بحث توسعه خدمات تا دو سال قبل از هر هزار نفر 30 نفر به خارج از استان ارجاع داده می‌شد که در دو سال اخیر تعداد اعزام‌ها به ازای هر هزار نفر به 7 نفر کاهش یافت.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی در حوزه پژوهش موفق شد در بین دانشگاه‌های کشور 10 رتبه و بین دانشگاه‌های هم‌تیپ 2 رتبه ارتقاء رتبه داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حال حاضر 1.5 تخت استاندارد به ازای هر هزار نفر در این استان وجود دارد، گفت: باید تا دو سال آینده این آمار را به 2 تخت استاندارد به ازای هر هزار نفر رساند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار