فرانس پرس
به گزارش تابناک تبریز از خبرگزاری فرانسه از بغداد، مقتدی صدر روحانی قدرتمند شیعه عراقی که خود را به عنوان قهرمان اصلاحات در عراق مطرح کرده است، از نوادگان یکی از خانواده های مذهبی متنفذ عراقی است که به علت مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر آمریکایی پس از سرنگونی رژیم صدام دیکتاتور سابق این کشور، در جامعه عراق محبوبیت زیادی پیدا کرد.
کد خبر: ۲۲۲۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹ 01 May 2016
به گزارش تابناک تبریز از خبرگزاری فرانسه از بغداد، مقتدی صدر روحانی قدرتمند شیعه عراقی که خود را به عنوان قهرمان اصلاحات در عراق مطرح کرده است، از نوادگان یکی از خانواده های مذهبی متنفذ عراقی است که به علت مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر آمریکایی پس از سرنگونی رژیم صدام دیکتاتور سابق این کشور، در جامعه عراق محبوبیت زیادی پیدا کرد.

مقتدی صدر به لطف ریشه های قومی معتبر خود توانست در سال دو هزار و سه هدایت " مقاومت " شیعیان عراق در برابر اشغالگران خارجی به سرکردگی آمریکایی را در کشوری که بخش اعظم جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند، به دست گیرد. یک سال پس از این تاریخ مقتدی صدر در سال دو هزار و چهار " جیش المهدی " ( ارتش مهدی) را تشکیل داد که در مدت زمانی کوتاه با داشتن شصت هزار نیروی مبارز به قدرتمندترین گروه شبه نظامی عراق تبدیل شد.
استراتژیست های آمریکایی که در ابتدا نفوذ و قدرت مقتدی صدر و گروهش را کم اهمیت می دانستند، در ادامه چاره ای ندیدند جز این که قدرت او را نیز در ارزیابی ها و محاسبات خود لحاظ کنند. در سال دو هزار و چهار درگیریهای خشونت باری میان نظامیان آمریکایی و شبه نظامیان تحت فرمان مقتدی صدر در شهر نجف که از شهرهای مقدس شیعه در عراق محسوب می شود، روی داد. شبه نظامیان عراقی در این درگیریها شکست خوردند اما اراده راسخ آنها در این نبردها موجب شد به عنوان مبارزانی مصمم در عراق معروف شوند.
در دسامبر سال دو هزار و شش ژنرالهای ارتش آمریکا همچنان بر این عقیده بودند که مقتدی صدر بزرگ ترین تهدید برای ثبات و امنیت عراق است.تقریبا در همین دوره بود که مقتدی صدر عازم ایران شد تا به مدت حدود چهار سال در شهر مقدس قم به مطالعات مذهبی بپردازد ضمن این که در این مدت نیز طرفدران خود را در عراق هدایت می کرد.
در سال دو هزار و هشت پس از چندین هفته نبرد میان نظامیان آمریکایی و شبه نظامیان عراقی در شهرک صدر بغداد، مقتدی صدر سرانجام به عملیات گروه شبه نظامی تحت فرمان خود پایان داد با این حال تاکید کرد از مخالفت های خود با اشغالگری آمریکا دست بر نخواهد داشت.
مقتدی صدر که ریاست یک سازمان اجتماعی گسترده را در دست داشت همزمان در عراق جدید پس از سرنگونی رژیم صدام، از طریق مشارکت با دولت نوری المالکی به بازیهای سیاسی کشورش نیز وارد شد اما در سال دو هزار و هفت شش وزیر خود را از کابینه المالکی بیرون کشید.
مقتدی صدر در سال دو هزار و ده با ایفای نقش مهمتری توانست کشورش را از بحرانی که به علت ناتوانی احزاب و گروههای سیاسی برای تشکیل یک دولت ائتلافی به وجود آمده بود، خارج کند.
این روحانی شیعه عراقی به رغم کینه ای که از نوری المالکی به خاطر سرکوب ارتش مهدی در سال دو هزار و هشت به دل گرفته بود، در نهایت باز هم تصمیم گرفت از او حمایت کند تا گروه المالکی برتری و امتیاز تعیین کننده ای بر رقبای سیاسی خود داشته باشد.
با این همه مقتدی صدر باز هم در ادامه انتقادات آشکار خود را از نوری المالکی از سر گرفت و او را متهم کرد برای اداره کشور مثل یک دیکتاتور رفتار می کند. در سال دو هزار و دوازده مقتدی صدر تلاش کرد تا از نخست وزیر و دیگر مسئولان سیاسی عراق سلب اعتماد کند اما تلاشهایش در این زمینه راه به جایی نبرد.مقتدی صدر پس از این تحولات، دو دوره متفاوت را سپری کرد. مدتی فعالیت های عمومی خود را کمرنگ کرد تا بیشتر به مطالعات مذهبی خود در نجف بپردازد اما در یک مقطع نیز با برخی موضع گیریها از جمله دعوت از طرفدارانش به برگزاری تحصن در برابر منطقه فوق امنیتی سبز بغداد، حضور خود را در عرصه عمومی یادآوری کرد.
مارس گذشته مقتدی صدر در نجف خطاب به مردم و مسئولان عراقی اعلام کرد: " زمان آن رسیده است که فساد و مفسدان را حذف کنید. "
در پی این فراخوان هزاران تن از طرفداران مقتدی صدر به مدت دو هفته با تجمع در برابر منطقه فوق امنیتی بغداد که ادارات و نهادهای حکومتی را در خود جای داده است، بر ضرورت تشکیل یک دولت جدید، ایجاد اصلاحات سیاسی و اقتصادی وعده داده شده توسط حیدر العبادی جانشین نوری المالکی تاکید کردند.
مقتدی صدر خود نیز بیست و هفتم مارس وارد منطقه سبز بغداد شد تا فشارها بر دولت و پارلمان عراق را بیش از پیش افزایش دهد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
سید مقتدی صدر خواهان ایجاد حکومت اسلامی عراق است. شیعیان مذهبی عراق سه گروه هستند: الدعوه مالکی-حکیم-صدر. اختلافات و کینه قدیمی بین صدر و مالکی هست از طرفی صدر از حکیم خیلی سرتر است از حزب الدعوه هم همینطور در مبارزه مرجعیت اعمال منش... سید مقتدی صدر شیعه اصیل و رهبر بالقوه عراق است، حفظه الله تعالی..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار