معاون عمرانی استانداری استان مرکزی از ایجاد روند معکوس مهاجرت روستائیان در سال‌های اخیر خبر داد.
کد خبر: ۲۲۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹ 13 April 2015

 مهدی زندیه وکیلی در نشست بانوان دهیار و عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا استان مرکزی گفت: در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت مردم به روستا بوده‌ایم که در حال حاضر این مهاجرت روند کندی دارد و با همکاری دهیاران پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌های آینده این روند تسریع پیدا کند.

وی اشاره‌ای به محرومیت روستاها در دوران پیش از انقلاب کرد و افزود: خوشبختانه با همکاری مردم و به وجود آمدن شوراها و نیز دهیاری‌ها خیلی از مشکلات حل شده و شاهد رفع محرومیت‌های بسیاری در طول عمر انقلاب بوده‌ایم.

زندیه وکیلی به طرح برخی مشکلات از قبیل بهداشت در روستاها اشاره و اظهار کرد: این خواسته مردم نشان می‌دهد که سطح زندگی در روستا نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده است.

این مقام مسئول بانوان دهیار را نماینده یک چهارم زنان استان برشمرد و تصریح کرد: زنان روستایی در گذشته به بافت فرش مشغول بوده‌اند اما، امروز در حوزه اشتغال زنان روستایی با مشکلاتی مواجه بوده و با رونق گذشته فاصله داریم. دهیاران باید اقدامات مؤثری در این زمینه انجام دهند.

وی بهداشت، سلامت و ورزش بانوان روستایی را از دیگر موارد حائز اهمیت عنوان و اظهار کرد: طبق سیاست‌های دولت دهیاران باید به بهبود کیفیت زندگی در روستا کمک کنند.

زندیه وکیلی تعداد بانوان دهیار استان را 117 نفر و نیز بانوان عضو شورای دهیاری‌ها را 71 نفر عنوان و بیان کرد: نقش بانوان با توجه به دقت و پشتکاری که دارند، در پیشرفت کشور به سمت توسعه بسیار قابل توجه است.

این مسئول گریزی به اعتباراتی که جهت تخصیص به دهیاری‌ها در اختیار جهاد کشاورزی قرار داده شده زد و افزود: دهیاران باید با استفاده از این اعتبارات نسبت به احیای قنوات، جدول گذاری و انتقال آب لوله کشی اقدام کنند.

وی ایجاد امکانات در کنار خالی شدن روستا از سکنه را کاری بیهوده تلقی و بیان کرد: دهیاران باید در حوزه اشتغالزایی در روستا تلاش کنند تا جوانان نیز به ماندگاری در روستا ترغیب شوند.

زندیه وکیلی استفاده از ظرفیت‌های روستا را یک ابزار کمک‌کننده به اشتغال توصیف و اظهار کرد: دهیاران جهت ایجاد اشتغال جوانان در روستا می‌توانند از صندوق کارآفرینی امید و خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی استفاده کنند.

این مسئول در ادامه به گردشگری روستایی اشاره کرد و افزود: جهت رونق گردشگری روستایی نیازی به ایجاد هتل پنج ستاره در روستا نیست بلکه ویژگی‌های طبیعی روستا بستر مناسبی جهت جذب توریست خارجی خواهد بود.

وی همچنین به لزوم گسترش فناوری اطلاعات در روستاها تأکید و بیان کرد: وجود فناوری اطلاعات موجب خواهد شد، برای جوان آموزش دیده در این زمینه در روستا شغلی مناسب ایجاد شود و نیز از این طریق می‌توان جاذبه‌ها و ظرفیت‌های روستا را هم معرفی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار