کد خبر: ۲۳۸۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲ 01 June 2016
مرکز مطالعات منطقه ای افغانستان در نشستی با حضور کارشناسان این مرکزدولتی، اهمیت بندر ترانزیتی چابهار را مورد بررسی قرار داد.

شرکت کنندگان در نشست تاکید کردند که علاقه مندی کشورهای منطقه نشان می دهد که موفقیت این بندر تضمین شده است و سرمایه گذاران با اطمینان خاطر از این فرصت برای سرمایه گذاری در سواحل مکران استفاده کنند.
 
«شیرعلی تزر» عضو اکادمی علوم و کارشناس اقتصادی مرکز مطالعات منطقه ای افغانستان با تشریح فرصت ها و چالش های استفاده از بندر چابهار گفت: تمایل ایران، هندوستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و روسیه برای استفاده و بهره برداری از بندر چابهار ایران ، موفقیت این بندر را در آینده تضمین می کند.
وی افزود: چابهار دالان و دهلیز خوبی برای اتصال آسیای جنوبی به آسیای مرکزی است و روسیه نیز که زمانی در رویای دسترسی به دریای هند بود و پاکستان سدی در برابر آن بود، با استفاده از بندر چابهار ، این رویای خود را به واقعیت تبدیل خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد که موفقیت چابهار روابط سیاسی و اقتصادی ایران و افغانستان را تقویت می کند و در تامین امنیت این کشور نیز نقش مثبتی بازی خواهد کرد زیرا با فعال شدن راه های ترانزیت افغانستان به کشورهای آسیای میانه ؛ منافع اقتصادی همه کشورهای منطقه به هم گره خواهد خورد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد که با فعال شدن چابهار ؛ پاکستان دیگر نمی تواند از بندر کراچی به عنوان اهرم فشار سیاسی علیه افغانستان استفاده کند و حتی می توان گفت که قضیه معکوس خواهد شد و اگر پاکستان بعد از فعال شدن چابهار از کراچی به عنوان ابزاری برای فشار علیه افغانستان استفاده کند، کابل می تواند راه ترانزیت پاکستان به آسیای میانه را برای فشار متقابل به کار گیرد.

'تزر' تاکید کرد که چابهار در آینده برای افغانستان اهمیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد داشت و شرط اساسی آن این است که دولت کابل به مدیریت ، تامین امنیت این بزرگراه و ایجاد زیرساخت ها توجه جدی کند.

وی، تنها مشکل بندر چابهار را نبود تاسیسات زیربنایی کافی دانست که آن هم براساس تعهد هندوستان، حل خواهد شد.

«قیس محمدی» استاد دانشگاه نیز در این نشست به ضرورت ایجاد این بندر پرداخت و افزود: خلاء بزرگ چنین بندری در منطقه احساس می شد، زیرا پاکستان از بندر کراچی به عنوان اهرم فشار استفاده می کرد و کشور هند را که رقیب اقتصادی چین به حساب می آید، از بزرگترین بازار و حدود 250 میلیون جمعیت کشورهای منطقه آسیای جنوبی و آسیای میانه دور نگه داشته بود.

محمدی گفت که پاکستان به افغانستان و هندوستان اجازه نمی داد تا تجار آنان برای انتقال کالاهای خود از بندر «واگه» در مرز پاکستان و هندوستان استفاده کنند و تلاش می کرد، با همکاری چین انحصار بازار افغانستان و آسیای میانه را برای کالاهای غیراستاندارد و تولیدات سطح پائین خود در اختیار داشته باشد.

وی افزود: کشورهای آسیای میانه و افغانستان بیش از 250 میلیون نفر جمعیت دارند که بازار خوبی برای کالاهای هندی به حساب می آید و ازسوی دیگر انرژی آسیای مرکزی و ایران نیز برای رفع نیازهای هندوستان در انتظار این کشور خواهد بود.

'محمدی' به مزیت های چابهار اشاره کرد و گفت: این بندر در منطقه آزاد قرار دارد که هیچ گونه گمرکی به کالاهای بازرگانان تعلق نمی گیرد. برق و انرژی ارزان قیمت در اختیار بازرگانان قرار می گیرد و ازدحام در این بندر بیش از حد نخواهد بود، کالاهای صادراتی افغانستان که مهمترین آن میوه تازه و سبزی می باشد با صرف کمترین زمان انتقال می یابد.

این استاد دانشگاه به دولت افغانستان هشدار داد که زیرساخت ها در این کشور برای صادرات به آسیای میانه فراهم شود زیرا درغیر این صورت این امکان وجود دارد که افغانستان دور زده شود و کالای بازرگانان به آسیای میانه منتقل شود که در این صورت ضربه سختی متوجه اقتصاد افغانستان خواهد بود.

«بخت محمدبختیار» مسئول فرهنگی آکادمی علوم افغانستان اهمیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی چابهار را برجسته ساخت و تاکید کرد که این پروژه گامی بسوی جهانی شدن است که کشورهای منطقه را به هم وصل کرده و اهمیت سه گانه ایی برای افغانستان دارد.

وی تاکید کرد که منافع اقتصادی تاثیر مستقیم بر منافع سیاسی و فرهنگی کشورها دارد و متصل شدن کشورهای آسیای میانه از طریق افغانستان به بندر چابهار تاثیرات مثبتی بر روی مردم این سرزمین برجای خواهد گذاشت.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
با کدوم مدیران؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار