مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان:
تابناک: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با اشاره به دو نکته خانه‌های غیرمقاوم و طرح هر خانوار یک خانواده مسکونی گفت: هم اکنون بیش از 61 هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در سطح استان وجود داشته که براساس سهمیه استان باید سالیانه 5 هزار و 800 واحد مسکونی در استان مقاوم سازی شوند.
کد خبر: ۲۴۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ 17 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، غلامحسین خانی شامگاه پنجشنبه به مناسبت دهه حساب 100 امام خمینی (ره) و تاسیس بنیاد مسکن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در 21 فروردین سال 58 نخستین نهادی که پس از پیروزی انقلاب تشکیل شد، بنیاد مسکن بوده که در ابتدا به نام بنیاد محرومین حساب 100 باز شد، هم اکنون این نهاد زیر نظر شورای مرکزی متشکل از 5 نفر به فعالیت خود ادامه می‌هد.

وی با اشاره به اینکه بازسازی جنگ در دهه 60 به بنیاد مسکن واگذار شد، افزود: از این پس بنیاد مسکن به عنوان متولی بازسازی‌ها شناخته شد و در سال‌های 64 و 65 تهیه طرح هادی روستایی به این نهاد واگذار شده که هنوز هم ادامه دارد، در این راستا واگذاری زمین‌ها در روستاها به بنیاد مسکن محول شد و در سال‌های بعد، مسکن شهری و توسعه آن نیز به فعالیت‌های بنیاد مسکن اضافه شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه از سال 74 تا 84 بهسازی مسکن روستایی به این نهاد واگذار و تعداد کمی ساخته شد، تصریح کرد: از سال 84 به بعد براساس قانون ساخت سالیانه 200 هزار واحد مسکونی به بنیاد مسکن محول شده و نسبت به جمعیت و شهرهای کشور، سهمیه هر استان مشخص شده و اعتبار مورد نیاز آن با کارمزد 5 درصد به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی پیرامون فعالیت‌های بنیاد مسکن اصفهان در زمینه بازسازی در قالب ستاد معین در سطح کشور خاطرنشان کرد: در حادثه‌های متفاوتی از جمله در دهه 60 بازسازی زنجان و گیلان، در دهه 70 بازسازی مشهد، فریدن و فریدون‌شهر، دردهه 80 بازسازی بم، بروجرد و آوج قزوین و در دهه 90 بازسازی آذربایجان شرقی از جمله حضور چشمگیر بنیاد مسکن استان اصفهان به عنوان ستاد معین بوده که در آذربایجان شرقی بالغ بر 451 واحد مسکونی و در ورزقان 3 هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن اصفهان بازسازی و همزمان طرح هادی در این مناطق نیز عملیاتی شد.

خانی با اشاره به طرح جامع مسکن روستایی افزود: در این راستا تا سال 1405 باید بیش از 88 درصد واحدهای مسکونی مقاوم سازی شوند، سال 92 بالغ بر 217 هزار خانوار روستایی در سطح استان وجود داشته که این تعداد در 205 هزار واحد مسکونی ساکن هستند و براساس این طرح تا سال 1400 بالغ بر 229 هزار و تا سال 1405 بالغ بر 236 هزار واحد مسکونی باید مقاوم سازی شوند.

وی با اشاره به دو نکته خانه‌های غیرمقاوم و طرح هر خانوار یک خانواده مسکونی تصریح کرد: هم اکنون بیش از 61 هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در سطح استان وجود داشته که براساس سهمیه استان باید سالیانه 5 هزار و 800 واحد مسکونی در استان مقاوم سازی شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان پیرامون سنددار کردن خانوارها و اماکن روستایی خاطرنشان کرد: از سال 74 تا کنون بالغ بر 159 هزار و 569 جلد سند شهری و روستایی توسط بنیاد مسکن به عنوان وکیل مردم و بدون پیگیری آنها انجام شده است.

وی با بیان اینکه از 28 هزار واحد مسکونی مهر بیش از 85 درصد فروش اقساطی شده و به مردم تحویل داده شده است، افزود: 15 درصد بقیه نیز تا پایان امسال به اتمام می‌رسد. از سال 86 انجمن خیرین مسکن ساز در سراسر کشور شکل گرفت و این موضوع در استان به صورت محسوس‌تر دنبال شده و تا به امروز در 11 شهرستان به صورت مستقل این انجمن‌ها به فعالیت پرداخته و کمک‌های چند جانبه‌ای را انجام می‌دهند، در این انجمن بالغ بر 2 هزار و 125 واحد در دست ساخت داشته که از این تعداد بیش از هزار و 300 واحد تحویل متقاضیان شده است.

خانی پیرامون انعقاد تفاهم‌ نامه‌ با بنیاد مستضعفان و بهزیستی کشور تصریح کرد: براساس این تفاهم نامه هر خانوار روستایی که 2 معلول داشته شامل مسکن مهر شده و در این راستا 112 خانوار روستایی دارای 2 معلول در سطح استان وجود داشته و پیش‌بینی شده که 102 واحد مسکونی ساخته شود.

وی با اشاره به تسهیلات داده شده به خانوارهای روستایی دارای 2 معلول خاطرنشان کرد: از طرف بنیاد مستضعفین بالغ بر 18 میلیون تومان و از طرف بنیاد مسکن بالغ بر 15 میلیون تومان در قالب تسهیلات با کارمزد 5 درصد به این خانوارها برای کمک در ساخت واحد مسکونی اعطا می‌شود، تسهیلات در مسکن شهری به مبلغ 30 میلیون تومان است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان پیرامون طرح هادی روستایی افزود: از 956 روستای بالای 20 خانوار جمعیت، بیش از 816 روستا دارای این طرح بوده و 70 روستای باقی مانده تا پایان سال 94 شامل این طرح می‌شوند، طرح هادی روستاهایی که بیش از 10 سال از طرح آنها گذشته، 244 روستا مورد بازنگری این طرح قرار گرفت.

وی با بیان اینکه هم اکنون طرح هادی روستایی در 599 روستا اجرا می‌شود، تصریح کرد: در کنار این طرح مشاورانی در بیش از 120 روستا برای اقلیم و طرح معماری متناسب با روستا و دفتر نظام فنی روستایی در قالب یک مهندس معمار و یک مهندس عمران برای این اهداف گمارده شده‌اند.

خانی خاطرنشان کرد: از 234 روستای ناتمام و 231 روستای نیمه تمام بیش از 26 میلیارد تومان تسهیلات به بنیاد مسکن تخصیص داده شده که از این مبلغ بالغ بر 15 میلیارد تومان آن پرداخت شده است، طرح هادی روستایی برای 7 روستا با بافت با ارزش تهیه شده و 3 روستای گرمه، ابیانه و خفر با جاذبه‌های گردشگری نیز در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار