دستگاه پیشرفته میز لرزه برای کاربردهای عمرانی به همت محققان دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد.
کد خبر: ۲۴۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶ 07 June 2016
به گزارش تابناک تبریز، رییس دانشگاه تبریز در آیین رو نمایی از این دستگاه با تاکید بر اینکه این دانشگاه برند شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی است، گفت: برای توسعه همه جانبه و رسیدن کشور به جایگاه واقعی باید همه دستگاه ها، مدیران و مسئولان ضمن کمک به همدیگر، گام های موثر بردارند.

دکتر محمدرضا پور محمدی افزود: در صورت حمایت و پشتیبانی از این دانشگاه می توان از تمامی ظرفیت های اعضای هیات علمی تبریز برای رشد و شکوفایی این منطقه و کشورمان استفاده نمود، که نمونه بارز آن طراحی و ساخت این دستگاه پیشرفته و بسیار مهم با حمایت مالی قطار شهری تبریز است.

رییس دانشگاه تبریز تصریح کرد: در حال حال این دانشگاه به عنوان یکی از 13 دانشگاه تاثیر گذار ایرانی در جمع تاثیرگدارترین های دنیا است و در دو سال اخیر جایگاه این دانشگاه از رتبه ششم به پنجم در میان دانشگاه های جامع کشور رسیده است.

به گفته وی، اگر هم اکنون شهر تبریز به عنوان اسطوره مهد علم، تمدن، تاریخ و فرهنگ در کشورمان مطرح است به خاطر وجود نخبگان و اندیشمندان این خطه بوده است، که در این ارتباط دانشگاه های استان و در راس آنها دانشگاه تبریز در تربیت و پرورش آنها نقش تعیین کننده ای داشته است.

محمد صادق پشمینه آذر، مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز نیز در این مراسم گفت: چندین پروژه مشترک با دانشگاه تبریز در حال اجرا است و امید است با اجرا و اتمام این پروژها طرح های بتوان در توسعه این شهر گام های موثری برداشت.

وی در ادامه تکمیل و اجرای پروژه مترو تبریز را یکی از پروژه های زیرساختی شهر تبریز بیان کرد و افزود: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات می توان اتمام این پروژه را به جلو انداخت، و در حال حاضر مترو نیازمند تحقق اعتبارات دولتی است.

دکتر ناصر تقی زادیه، رییس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز نیز در این مراسم گفت: اساتید و محققان این دانشکده این دستگاه را با حمایت سازمان قطار شهری تبریز در قالب یک طرح پژوهشی ساخته اند.

به گفته وی دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه با داشتن آزمایشگاه مجهز و مدرن، بیش از 1500 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و 50 نفر عضو هیات علمی که 30 درصد این اساتید داری درجه استادی و دانشیاری هستند به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل خوب در میان دانشکده های دانشگاه تبریز مطرح است.

دکتر مسعود حاجی علیلو، مجری این طرح نیز با اعلام اینکه این دستگاه با هزینه 250 میلیون تومان در طول دو سال طراحی و ساخته شده است، گفت: این دستگاه با این ظرفیت و ویژگی برای نخستین بار است که در کشور طراحی و ساخته می شود.

وی با بیان اینکه ميزهاي لرزه به طور وسيعي در تحقيقات مهندسی زلزله براي تحريک سيستم هاي مهندسی تحت حرکات زمين، مشابه آنچه که آنها در زلزله هاي واقعی قرار مي گيرند استفاده مي شود، افزود: ميزهای لرزه ابزاری براي بدست آوردن اطلاعات از مدلهاي فيزيکي سيستم هاي ژئوتکنيکي تحت بارگذاري زلزله هاي شبيه سازی شده هستند.

دکتر حاجی علیلو، با بیان اینکه اين ميز لرزه داراي قسمت هاي مختلفي اعم از عرشه يا table٬ عملگر هيدروليکي٬ واحد قدرت و سامانه کنترل اندازه گيري است، تصریح کرد: عرشه سامانه که مدل روي آن قرار مي گيرد، توسط يک عملگر هيدروليکي (Servo Cylinder) تحریک مي شود و اين تحريک ناشي از يک واحد قدرت هيدروليکي (Power Pack) است و بر همین اساس مجموعه به صورت مدار بسته و ديجيتال کنترل شده و تمامي اطلاعات سامانه شامل تاريخچه زماني موقعيت ميز و نيروي وارده به آن ذخيره مي شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: جک هيدروليکي با ظرفيت 12 تن و دامنه 20 سانتیمتر به عنوان عملگر به همراه شير خودکار (Servo Valve) و اتصالات، اتاق اپراتور و اجزاي الکتريکال سامانه، جعبه برشي لايه اي (laminar shear box)، اکسترود مقطع آلومینیوم طراحي شده از دیگر اجزای این دستگاه است.

وی در ادامه ابعاد عرشه میز 3*2 متر ، مدلهاي با وزن تا 6 تن، حداکثرشتاب 1g ، حداکثر سرعت 1.5 متر بر ثانيه، حرکت هاي ورودي شامل: سينوسي، مربعی، مثلثی، تاريخچه زماني و دامنه جابجايي ميز 10± سانتيمتر را از جمله مشخصات اصلی این دستگاه بیان کرد و یادآور شد: عرشه به ابعاد 2*3 از فولاد آلياژي، ياتاقانهاي لغزشي Linear Guide براي به حداقل رساندن اصطکاک، فونداسيون و تکيه گاه سامانه که عملگر اصلي و ياتاقانها روي آن، از اجزاء و مشخصات مكانيكي عرشه و سامانه لغزنده آن به شمار می رود

دکتر حاجی علیلو، با اشاره به کاربرد این دستگاه اضافه کرد: برخی از پژوهش های قابل انجام با ميز لرزه در زمينه ژئوتکنيک را می توان به اثر زلزله بر سازه هاي زير زميني، رفتار لرزه اي زمين هاي مسطح يا شيبدار در خاکهاي روانگرا يا رسهاي نرم، اندرکنش سيستم هاي خاک سازه مانند فونداسيون هاي عميق يا کم عمق، رفتار لرزه اي ديوارهاي نگهبان و خاکريزها، پديده گسترش جانبی ناشی از روانگرايي، روش هاي کاهش اثرات زلزله روی سازه ها و ... اشاره کرد.

همین گزارش حاکی است: طراحی و ساخت این دستگاه با همکاری و مشارکت مجید فرین، غلامرضا فرهنگ، علی کرگانی، کامیار کرگانی، جدیدی و شهرام موسی پور از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز و با حمایت سازمان قطار شهری تبریز به سرانجام رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :