مدیر کل محیط زیست استان یزد تغییر نگاه مسئولان و مدیران صنایع را از مهمترین راهکارهای حفاظت از محیط زیست استان خواند و بر لزوم هدايت سرمايه‌گذاران به سمت ظرفيت‌هاي متناسب با شرايط اقليمي استان مانند گردشگري و صنايع خدماتي تاكيد كرد.
کد خبر: ۲۴۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱ 10 June 2016
به گزارش تابناک یزد،"سید حسین سادات موسوی"  با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی به منظور حفاظت از محیط زیست،‌ اظهار کرد: محیط زیست استان يزد، برنامه‌های اجرایی خود را در سه محور حفاظت از محیط‌زیست، ‌کاهش آلودگی‌ها و حفاظت از تنوع زیستی استان تدوین کرده است.

وي با تاكيد بر اهميت حفظ منابع زیستی استان شامل سه عنصر اصلی آب، ‌خاک و هوا، عنوان كرد: مسئولان استان می‌توانند با مدیریت و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف، تهدیدات محیط زیستی استان را به فرصت‌هایي مناسب براي توسعه بیش از پیش استان تبدیل کنند.

مدیرکل محیط زیست استان با اشاره مشکلات آبی كشور و استان، گفت: صنعتگران می‌توانند با توجه به شرایط اقلیمی استان یزد، نسبت به ایجاد صنایع کم آب‌خواه که دارای آلایندگی کمتری نسبت به دیگر صنایع هستند، اقدام کنند.

وی هدایت صنعتگران به سمت پارک‌های علم و فناوری،‌ شرکت‌های دانش بنیان و صنایع های‌تک را از جمله راهکارهای موثر در حوزه سیاست‌گذاری برای آینده استان عنوان کرد و ادامه داد: مسئولان استان مي‌توانند با معرفی ظرفیت‌های اقتصادی مختلف منطقه، شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران در اين بخش‌ها فراهم کنند.

هدايت سرمايه‌ها به سمت گردشگري و خدمات  

این مقام مسئول، حوزه گردشگری و ایجاد صنایع خدماتی را از جمله ظرفیت‌های استان یزد در راستای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برشمرد و گفت: اين ظرفيت‌ها علاوه بر حفظ منابع زیست محیطی استان،‌ نقش موثري در توسعه اقتصادی یزد ایفا می‌کنند.

سادات موسوی با اشاره وجود بیش از 400 کوره آجرپزی در استان یزد، گفت: آلودگی هوا،‌ کاهش منابع آبی و سوختی‌ و تخریب خاک رس استان که جزو مرغوب‌ترین خاک‌های رس کشور است،‌ از نتایج فعالیت کوره‌های آجرپزی در استان تاكنون بوده است.

وی نگهداری از خاک رس  استان به عنوان یکی از ظرفیت‌های زیست محیطی و اقتصادی استان یزد را ضروری خواند و اعلام كرد: بیش از 200 سال برای شكل گرفتن خاک رس موجود در استان یزد، زمان نیاز است.

تغییر نگاه مسئولان به حفاظت از محیط زیست

مدیر کل محیط زیست استان تغییر نگاه مسئولان و مدیران صنایع را یکی از مهمترین راهکارهای حفاظت از محیط زیست استان ذكر و اضافه كرد: خوشبختانه صادرنشدن مجوز برای ایجاد کوره جدید آجرپزی،‌ صنايع آلاينده و پرآب‌خواه فولاد و‌ کاشی در استان یزد بيانگر تغییر نگاه مسئولان به سمت حراست از ظرفیت‌های زیست محیطی استان در دوره جدید است.

سادات موسوی تصریح کرد: در دو سال گذشته سوخت مازوت استان به دلیل گرایش صنایع به سمت استفاده از گاز طبيعي، به بیش از يك سوم کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به‌ تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد حفاظت از محیط زیست، خاطرنشان کرد: حساس‌سازی جامعه در مورد تهدیدات زیست محیطی، نقش مهمی در تقویت وظيفه‌ي حراست از محیط زیست ایفا می‌کند.

اين مقام مسئول، حراست از محیط زیست را یک وظیفه ملی خواند و گفت: خوشبختانه دولت تدبیر و امید، خود را به لحاظ تئوریک،‌ دولت محیط زیست اعلام کرده و این نقطه قوتی برای اجرای سیاست‌های حفاظتی از ظرفیت‌های زیست‌محیطی كشور است.

سادات اخوي با اشاره به دغدغه‌های دولت در مورد حفاظت از منابع زیست محیطی و جهت‌گیری‌های درست در این مورد، ادامه داد: تقویت احساس مسئولیت و ایجاد زمینه مشارکت عمومی جامعه از دیگر راهکارهای موثر در راستای توسعه حفاظت از محیط زیست است.

وی حراست از منابع محیط زیستی را وظیفه تمام دستگاه‌های استان و کشور دانست و بیان کرد: سازمان محیط زیست، با وجود وظایف قانونی گسترده، از نظر منابع مالی و منابع انسانی جزو سازمان‌های خیلی ضعیف در کشور است.

پهنه‌یابی برای صنايع جديد براساس طرح آمايش

مدیر کل محیط زیست استان یزد در ادامه راجع كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي در استان نيز به راه‌اندازی تيم‌هاي كارشناسي پایش و نظارت و ارزیابی عملکرد صنايع برای اولین بار در كشور اشاره كرد و گفت: در حال حاضر كارشناسان معاونت پايش محيط زيست طي سه روز در هفته گشت‌زنی،‌ نظارت و ارزیابی عملکرد صنایع را از ساعت 23 تا 3 بامداد انجام مي‌دهند.

سادات موسوی ایجاد واحد  HSEدر صنايع  را از دیگر اقدامان انجام شده در راستای حفاظت از محیط زیست و كاهش آلودگي در صنایع عنوان کرد و ادامه داد: این گروه هسته تشکیلات زیست محیطی در واحدهای صنعتی است و نقش زبان مشترک محیط زیست با صنایع را ایفا می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد فضای سبز در واحدهای تولیدی، گفت: در دو سال گذشته بیش از 90 درصد واحدهای صنعتی مستقر در استان یزد در حوزه خروجی گازها و حوزه پسآب مجهز به فیلتر شده‌اند.

این مقام مسئول محیط زیست را جزئی از فرآیند صنعتی شدن کشور دانست و خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذاران بخش صنعت،‌ از ابتدای ورود تکنولوژی نسبت به ورود تمهیدات کنترلی اقدام و در مراحل ساخت و تجهیز به آن توجه داشته باشند،‌ به هیچ عنوان در مرحله فعاليت واحد صنعتي با مشکل مواجه نمي‌شوند.

وی بیان کرد: امکان‌سنجی و پهنه‌یابی برای ایجاد واحدهای صنعتی جدید برای اولین بار در استان یزد بر اساس اصول آمایش،‌ از دیگر اقدامات موثر در راستای توسعه صنعت و حفاظت از محیط زیست استان است.

صدور پروانه معادن بدون دريافت تأییدیه محیط‌زیست

مدیر کل محیط زیست در مورد خسارت معادن به عرصه‌هاي زيست محيطي استان نیز گفت: حدود هشت درصد مساحت استان در قالب مناطق چهارگانه شامل اثر طبیعی ملی، ‌پارک ملی،‌ پناهگاه حیاط وحش و مناطق شکار ممنوع،‌ تحت مدیریت محیط زیست استان است.

وی گفت: صدور هرگونه پروانه اکتشاف و بهره برداری صنعتی در مناطق حفاظت شده ممنوع است و فقط در صورت تأئید شورای عالی حفاظت از محیط زیست، امکان بهره‌برداری از این مناطق وجود دارد.

وي در همين رابطه صدور پروانه اکتشاف معادن بدون دريافت تأییدیه محیط زیست را از جمله تهدیدات زیست محیطی برای سال‌های آینده استان دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه براساس قوانین مصوب فعلي، صدور پروانه در اراضي خارج از محدوده حفاظت شده، نیازی به نظرخواهی و کسب مجوز از محیط زیست ندارد.

افزايش جمعيت حيات وحش استان با مشاركت مردم

سادات موسوی در مورد تنوع زيستي استان، یزد را علي‌رغم اقلیم خشک و بیابانی‌ از جمله استان‌های سرآمد از لحاظ تنوع زیستی و جمعیت حیات وحش در کشور عنوان کرد.

وي هم‌چنين یادآور شد: در 30 سال گذشته در حوزه محیط زیست استان، تنها سه درگیري منجر به قتل اتفاق افتاده که دو مورد از این تعداد، مربوط به افراد غيربومي بوده است.

مدیرکل محیط زیست با اشاره به نقش قرق‌های این سازمان به عنوان پشتیبان مناطق حفاظت شده، تصریح کرد: افزایش آمار جمعیت آهو از 191 رأس به بیش از 900 رأس در يك منطقه حفاظت شده‌ي استان، از جمله ویژگی‌های انجام قرق‌های محیط زیست در استان بوده است.

وي با اشاره به افزایش 30 درصدی جمعیت حیات وحش موجود طي آخرين سرشماري از هفت منطقه حفاظت شده استان، تاكيد كرد: مشارکت مردم در امر حفاظت از تنوع زیستی استان از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت حیات‌وحش استان، در کنار فعالیت‌هاي شبانه‌روزی محیط‌بانان و ماموران اجرایی محیط زیست استان بوده است.

وی مشارکت بخش خصوصی با محیط زیست را در افزایش جمعیت گونه‌های مختلف زیست محیطی،‌ ایجاد امنیت مناطق حفاظت شده و حراست بیشتر از محیط زیست در عرصه‌های مختلف موثر خواند و تاكيد کرد: در جريان مشارکت بخش خصوصی در راستای ایجاد تشکیلات محیط زیستی در مناطق قرق، هیچ گونه واگذاری يا حق ایجاد تأسیسات و حق انتفاع انجام نمی‌شود.

ثبت 167 صيد و شكار غيرمجاز در سال گذشته

سادات موسوي در پايان در مورد بخشی از تخلفات ثبت شده در حوزه محیط زیست استان نيز اعلام كرد: در سال گذشته 12 مورد صید غیر مجاز خزندگان(لاک‌پشت خاک‌زی)، 21 مورد شکار غیر مجاز کبک، تیهو، کوکر و مرغابی، 124 مورد شکار غیرمجاز پستانداراني نظیر کل و ميش وحشی، بز وحشی، جبیر، آهو و قوچ و 219 مورد زنده‌گیری پرندگان از جمله مرغ مینا، بلدرچین، هوبره و فاخته در این سازمان ثبت و بررسی شده است.

مدیر کل محیط زیست استان يزد هم‌چنين با اشاره به تشکیل 66 پرونده تخلف در حوزه‌ آلودگی‌های محیط زیست،‌ شکار و صید غیرمجاز در استان، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 109 متخلف در حوزه محیط زیست دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار