مدیرکل دامپزشکی استان همدان از کنترل تب برفکی در همدان خبر داد و گفت: جوسازی در رابطه با این بیماری به ضرر کشور است.
کد خبر: ۲۴۳۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰ 11 June 2016
مدیرکل دامپزشکی استان همدان از کنترل تب برفکی در همدان خبر داد و گفت: جوسازی در رابطه با این بیماری به ضرر کشور است.

به گزارش فارس ، طی هفته گذشته در موضوع سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان از سوی بخشدار عنوان شد که تب برفکی در همدان کنترل نشده است.

بخشدار شراء عنوان کرد که نه تنها این بیماری کنترل نشده که هر روز نیز در حال گسترش است به طوری که منجر به تلف شدن 50 رأس گوسفند در روستاهای مهاجرآباد و فیروزآباد شده است.

این اظهارت در حالی در جلسه مطرح می‌شد که مدیرکل دامپزشکی استان طی گفت‌وگو با رسانه‌ها از کنترل این بیماری در استان خبر داده بود و در کارگروه بهداشت استان نیز گزارش‌های این مسؤول حاکی از کنترل بیماری در استان داشت.

به همین خاطر به سراغ این مسؤول رفتیم تا اظهارات او را در این رابطه بشنویم.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان از 11 خردادماه OIE مهار تب برفکی در ایران را تایید کرد، اظهار کرد: در استان نیز از اوایل اردیبهشت ماه تلفات رو به کاهش گذاشت و اکنون نیز این بیماری در حال کنترل است.

محمودرضا رسولی با بیان اینکه بیماری تب‌ برفکی از قدیم بوده و به طور متوسط در طول سال به خاطر این بیماری تلفات دامی داشته‌ایم و اکنون بحث ریشه‌کنی این بیماری مطرح نیست، گفت: در حال حاضر اکیپ‌های دامپزشکی به صورت فراگیر واکسیناسیون تب‌برفکی را در استان انجام می‌دهند و این موضوع در حالی انجام می‌شود که اعتبارات اختصاص نیافته و ما توانسته‎ایم واکسن‌ها را به سختی تهیه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های اعلام شده مبنی بر تلفات دام‌ها بر اثر بیماری تب برفکی، همان روز اکیپ به محل اعزام شد و پس از بررسی مشخص شد که تلفات مربوط به بیماری تب برفکی نبوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان ادامه داد: گزارش‌ها حاکی از آن بود که دام‌‌ها در اثر بیماری آنتروتوکسمی تلف شدند.

وی با بیان اینکه تشخیص بیماری دامی به عهده ماست نه به عهده فرد یا سازمانی دیگر، افزود: تلفات دام نیز در آن حدی نبود که در جلسه عنوان شده بود.

رسولی با بیان اینکه پنج بره تلف شده بود و چند هفته از این ماجرا می‌گذشت و پوسیدگی در حدی بود که امکان کالبدشکافی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: مواردی دیگری نیز اعلام شد که پس از بررسی مشخص شد مربوط به تب برفکی نیست.

وی با بیان اینکه اگر مشکل تب برفکی جدی بود روستاییان و عشایر به دلیل تلفات دام‌های خود در اداره دامپزشکی تجمع می‌کردند، افزود: کنترل‌ها به خوبی صورت گرفته و قبل از ورود عشایر به استان نیز در یک نوبت پنج اکیپ و در نوبت بعدی دو اکیپ اعزام و واکسیناسیون را انجام دادند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با طرح این سئوال که چه باید می‌کردیم که انجام نداده‌ایم؟ تأکید کرد: نباید جوسازی کرد!

وی ادامه داد: اینکه تیتر شود «تب‌برفکی مهار نشده و آنفلوانزا هست» و ...؛ بر صادرات تأثیر منفی می‌گذارد؛ بهتر است به جای این جوسازی‎ها توصیه به رعایت بهداشتی در عدم خرید و فروش غیر مجاز دام و همکاری با اکیپ دامپزشکی کنیم.

رسولی تأکید کرد: اکنون که صادرات گوشت از ایران به عراق آغاز شده، انتشار این اخبار کذب می‌تواند آن را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 36 کانون تب برفکی را در کنترل داشتیم که در این ماه به سه کانون کاهش یافته است، افزود: در این سه کانون مشکلی نبوده و بیماری در حد کنترل است و این طور نیست که در روستاها و دامداری‌ها آمار بیماری بالا باشد.

این مسؤول با اشاره به طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی مواد خام دامی در ایام ماه رمضان گفت: این طرح از 16 خردادماه آغاز شده و تا 19 تیرماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به فعالیت 41 اکیپ ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی مواد خام دامی در ماه رمضان، افزود: 10 اکیپ ثابت و 31 اکیپ سیار در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

رسولی از گشت‌های مشترک دامپزشکی با تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این رابطه خبر داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار