استان همدان ملقب به دارالمومنین با تاریخی کهن دارای آداب و رسومی خاص برای انجام عبادات و فرائض الهی به ویژه در ماه مبارک رمضان است.
کد خبر: ۲۴۵۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰ 14 June 2016
استان همدان ملقب به دارالمومنین با تاریخی کهن دارای آداب و رسومی خاص برای انجام عبادات و فرائض الهی به ویژه در ماه مبارک رمضان است.

به گزارش تسنیم،  استان تاریخی همدان با فرهنگی کهن که ملقب به دارالمومنین است در انجام مراسم و فرایض مذهبی و دینی دارای پیشینه و آداب و رسومی ویژه است.

از مهمترین ایامی که مردم خداجوی این دیار به آن توجه بسیار دارند ضیافت‌الله رمضان است که با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با اشاره به تاریخچه برگزاری ماه رمضان در دیار هگمتانه اظهار داشت: تاریخچه فرهنگی و رسوم برگزاری ماه رمضان در همدان به عنوان دارالمومنین و دارالمجاهدین به تاریخ صدر اسلام باز می‌گردد.

علی مالمیر به رسم "کلوخ‌اندازان" به عنوان رسمی کهن در همدان اشاره کرد و افزود: رسم "کلوخ‌اندازان" از جمله رسومی است که در بین مردم همدان نسل به نسل منتقل شده است.

وی افزود: آیین کلوخ‌اندازی به این معناست که در روزهای پایانی ماه شعبان مردم همدان کبابی محلی به نام کباب سرداشی را که به صورت دایره‌ای و از گوشت تازه گوسفند، سیب زمینی و پیاز و ادویه‌های محلی تهیه می‌شود را پخت می‌کنند و در سفره هایی که به نیت ارتزاق نیازمندان و فقرا انداخته می‌شود قرار می‌دهند.

مالمیر ادامه داد: در فرهنگ سنتی همدان باب است کودکانی را که به سن تکلیف نرسیده و روزه بر آنها واجب نشده را همراه بزرگترها مشق بندگی و روزه داری می‌دهند و به اصطلاح صرفا باخوردن یک وعده غذایی تاقبل از غروب آفتاب و اذان مغرب روزه می‌گیرند تا کم‌کم با این فریضه الهی آشنا شوند.

وی از دیگر سنت‌های همدانی‌ها در ماه مبارک رمضان را پخش آجیل مشکل‌گشا در ایام شبهای قدر عنوان کرد و افزود: آجیل مشکل‌گشا که ترکیبی خاص از خشکبار منطقه همدان به اضافه پسته مرغوب است به عنوان نذر گشایش مشکلات و برآورده شدن حاجات توسط مردم همدان در شبهای قدر توزیع می‌کنند.

مالمیر تشریح کرد: آبگوشت به عنوان غذای محلی منطقه همدان شناخته شده است و مردم همدانی در مدت 30 روز ماه مبارک رمضان خرده‌های نان سفره خود را جمع‌آوری کرده و در ناهار روزعید فطر که آبگوشت پخته می‌شود به نیت روزی بیشتر خانواده خود به استفاده می‌کنند.

وی همچنین از رسوم زیبای همدانی‌ها در ماه رمضان را فرستادن افطارانه نوعروس عنوان کرد و افزود: خانواده‌هایی که تازه عروس و داماد دارند افطارانه‌ای از طرف خانواده عروس که عموما شامل غذاهای سنتی، خوراکی‌های فصل و قطعه‌ای طلاست  آماده می‌کنند و به عنوان پیشکش برای عروس و داماد می‌فرستند.

رئیس اتحادیه قنادان همدان نیز از جمله فرهنگ بومی مردم را در ارتباط با مصرف خوراکی‌ها و سوغات ماه رمضان پخت انگشت‌پیچ عنوان کرد وافزود: انگشت‌پیچ که شیره‌ای سفید رنگ و کشدار با طعمی شیرین است از جمله سوغات پنج‌گانه استان همدان است.

حسین ارغوان گفت: در ماه رمضان در بین مردم همدان رسم است که حتما در سفره افطارانه انگشت پیچ وجود داشته باشد و مصرف شود.

وی کماج  همدان را از سوغاتی‌های شهرت یافته استان برشمرد و اظهار داشت: کماج  همدان شهرت جهانی پیدا کرده و هر ساله از سراسر کشور کماج به عنوان سوغات معروف همدان درماه مبارک رمضان تهیه و استفاده می‌شود.

برپایی سفره‌های افطاری، محافل انس با قرآن،برگزاری مراسم مناجات سحری، مراسم گلریزان برای آزادی زندانیان و کمک به خانواده‌های محروم و نیازمند وفعالیت بیش از پیش مساجد از جمله برنامه‌هایی است که در سراسر استان همدان در ایام ماه رمضان با حضور پر شور زنان و مردان مومن برگزار می‌شود.

برچسب ها: ماه رمضان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار