موتورسیکلت‌های تهران روزانه 16 میلیون کیلومتر در شهر پیمایش دارند. شاید این عدد به‌نظر بسیار عجیب و شگفت‌آور باشد اما وقتی نگاهی به تعداد موتورهای پلاک شده فعال در خیابان‌ها می‌اندازیم، عددی نه چندان زیاد است.
کد خبر: ۲۴۷۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳ 18 June 2016
پایتخت 780هزار موتور سیکلت فعال و حدود 3میلیون موتور پلاک تهران دارد که سر جمع روزانه حدود یک میلیون دستگاه از آنها در شهر می‌روند و می‌آیند. این میزان پیمایش طبق گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منجر به تولید روزانه 380تن آلودگی در سطح شهر می‌شود. مهم‌ترین موید این عدد نیز ساختار موتور این وسایل نقلیه است. به استناد آمار سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران، بیش از 95درصد موتورسیکلت‌های موجود در شهر را موتورسیکلت‌های کاربراتوری تشکیل می‌دهند که آلودگی بسیار زیادی تولید می‌کنند.

*پس از مهر‌ماه هم حکایت همچنان باقی‌است
از ابتدای مهر امسال باید تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف شود اما مهم‌ترین معضل پس از اجرای این مصوبه، میزان موتورسیکلت‌هایی است که طی سال‌های اخیر در شهر تردد کرده‌اند و هر روز بر دامنه آلودگی هوا می‌افزایند. به‌دلیل تکنولوژی منقضی شده قالب مورد استفاده در موتورسیکلت‌های شهر تهران، میزان انتشار آلاینده‌های منواکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق در مقایسه با سایر آلاینده بیشتر است و همین امر سبب شده موتورسیکلت‌ها 39درصد از ترکیبات آلی فرار، 19درصد از منواکسید کربن و 14درصد از ذرات معلق روزانه تولیدی ناشی از تردد وسایل نقلیه در شهر تهران را تولید کنند که این آمار نشان‌دهنده سهم قابل توجهی در تولید آلاینده در شهر تهران است.

*موتورهای مرگ‌آور
انتشار منواکسید کربن موتورسیکلت‌ها 7برابر حد مجاز است. استنشاق طولانی‌مدت این گاز آلاینده باعث مرگ مستقیم می‌شود. این خبری است که به تازگی طی پژوهش دانشگاه صنعتی شریف به‌دست آمده و نشان می‌دهد این وسایل نقلیه تا چه اندازه برای ادامه زندگی مردم خطرآفرین است. به گفته وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و رئیس هسته‌ پژوهشی سوخت، احتراق و آلایندگی دانشگاه صنعتی شریف، موتورسیکلت‌ها 

*سومین وسیله نقلیه پرشمار در کلانشهر تهران هستند.
در پژوهش مذکور نتایج آزمون 60نمونه موتورسیکلت 125سی‌سی کاربراتوری تهران نشان داد منواکسید کربن تولیدی این وسایل 7برابر حد مجاز است. همچنین 30درصد از سوخت در موتورسیکلت‌ها به‌صورت ناقص می‌سوزد که این امر زمینه‌ساز تولید مقادیر قابل توجه آلاینده‌های منواکسید کربن، ترکیبات هیدروکربنی نسوخته و دوده از موتورسیکلت‌هاست و عدم‌کنترل مناسب ترکیب مخلوط سوخت و هوا توسط کاربراتور جزو علل اصلی انتشار مقادیر قابل توجه آلایندگی از موتورسیکلت‌ها محسوب می‌شود.

*2راه پیش پای موتورها
در سال‌های اخیر با توجه به نقشی که موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلودگی هوای تهران دارند، 2پیشنهاد برای کنترل و کاهش آلودگی ناشی از تردد آنها در شهر مطرح شده بود؛ راه اول اینکه شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های بنزینی محدود و ممنوع شود به‌گونه‌ای که تنها موتورسیکلت‌های انژکتوری در تهران شماره‌گذاری شوند و اجازه تردد داشته باشند و راه‌حل دوم نیز این بود که موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی در شهر تردد کنند که مقدمات اجرای این برنامه از سال93در تهران آغاز شد اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. در حال حاضر هر چند همچنان شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری در تهران ادامه دارد اما آنطور که مدیران شهری و اعضای شورای شهر گفته‌اند در آینده نزدیک سیاست‌های سختگیرانه‌تری برای تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در تهران اعمال خواهد شد.

*معاینه فنی موتورسیکلت‌ها؟!
تنها نظارتی که در سال‌های اخیر بر موتورسیکلت‌های تهران صورت گرفته، همان طرح‌های تشدید برخوردی بوده که توسط پلیس راهور برای همه گیر کردن فرهنگ کلاه کاسکت و داشتن مدارک اولیه به اجرا در آمده است. البته طبق قانون باید این وسایل آلاینده و خطرساز معاینه فنی نیز بگیرند و از نظر عیوب فنی و آلودگی هوا بازرسی و کنترل شوند اما طی 2سال اخیر، موتورسیکلت‌های معاینه فنی شده در مراکز مجاز به عدد 150نیز نرسیده‌اند و نزدیک به یک میلیون موتور آلاینده خود را ملزم به معاینه فنی نمی‌دانند تا هر روز آلودگی هوای شهر بد و بدتر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار