کد خبر: ۲۵۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶ 25 June 2016
فرماندار چالوس با بیان اینکه 6 میلیون نفر در کشور درگیر اعتیاد هستند، گفت: روزانه 8 نفر در اثر مصرف موادمخدر فوت کرده و 70 نفر نیز معتاد می‌شوند و کاهش سن اعتیاد نیز عاملی است که دغدغه‌ها و نگرانی‌های زیادی را در بر دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، محمدناصر زندی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته چالوس با گرامی‌داشت هفته مبارزه با مواد مخدر و قوه قضائیه گفت: امروزه آسیب‌های اجتماعی مختلفی در حوزه‌ای گوناگون وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه هفته مبارزه با مواد مخدر فرصت مناسبی بار آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها است، افزود: ماه رمضان با برکات و فیوضات معنوی که دارد در کاهش آسیب‌های اجتماعی و انجام بزهکاری بسیار مؤثر است.

فرماندار چالوس با اشاره به اینکه ماه رمضان به‌عنوان ماه تعبد از نظر اجتماعی، فرهنگی و معنوی بهره‌های فراوانی را به‌دنبال دارد، خاطرنشان کرد: در این ماه بزه‌های اجتماعی به‌دلیل آموزه‌ای دینی و تأثیرگذاری معنوی در مردم کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مواد مخدر پس از فقر، نابودی محیط زیست و تهدیدات هسته‌ای به‌عنوان مهم‌ترین آسیب اجتماعی تلقی می‌شود، تصریح کرد: اعتیاد به مواد مخدر به‌عنوان چهارمین بحران و بزرگ‌ترین منکر هزاره سوم مطرح شد.

زندی با ابراز نگرانی از آمارهای تکان دهنده این آسیب اجتماعی در کشور تأکید کرد: با توجه به خطرات جدی که اعتیاد به‌مواد مخدر دارد بنابراین هوشیاری خانواده‌ها و حساسیت والدین را می‌طلبد تا بر فرزندان خود نظارت کنند.

وی با اشاره به منافع اقتصادی که موادمخدر برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان دارد، بیان کرد: کسانی‌که در این زمینه فعالیت اقتصادی دارند گردش مالی بالایی داشته برای همین امر سعی در تداوم انجام کار خود دارند.

فرماندار چالوس با اشاره به اینکه مواد مخدر صنعتی بسیار خانمان‌سوزتر است، افزود: با توجه به اینکه سود حاصل از فروش و تولید این موادمخدر صنعتی به مافیای اقتصادی می‌رسد بنابراین این افراد هرگز حاضر نیستند که این معضل در جامعه ریشه‌کن شود.

این مسؤول با اشاره به اینکه برابر اعلام سازمان بین‌المللی کشور ایران در رأس کشورهایی است که در حال مبارزه جدی با این مشکل هستند، اظهار کرد: اگر چه در راه مبارزه با مواد مخدر خسارت‌های زیاد مالی و جانی برای افراد در پی دارد اما دلایلی وجود دارد که سبب می‌شود تا توزیع و مصرف مواد روز به روز در بین افراد بیشتر می‌شود.

زندی بزرگ‌جلوه دادن تعداد مصرف‌کنندگان و اعلام آن را عاملی برای بی‌تفاوتی جوانان در زمینه مصرف مواد مخدر برشمرد و بیان کرد: اگر چه رقم‌های اعلام شده در مورد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در برابر جمعیت کشور زیاد نیست اما برای خدمت‌گزاران این نظام و خانواده‌ها حتی اعتیاد یک‌ فرد هم بسیار گزاف و سنگین است.

وی با بیان اینکه 6 میلیون نفر در کشور درگیر اعتیاد هستند، گفت: روزانه 8 نفر در اثر مصرف موادمخدر فوت کرده و 70 نفر نیز معتاد می‌شوند و کاهش سن اعتیاد نیز عاملی است که دغدغه‌ها و نگرانی‌های زیادی را در بردارد.

فرماندار چالوس با اشاره به اینکه لزوم اقدامات اساسی در این زمینه اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از کار در حوزه دستگاه‌های اجرایی، بهداشت و درمان، قضائی و انتظامی است اما بخش عمده باید توسط مردم نظارت شود.

وی والدین را تأثیرگذارترین افراد در کاهش اتبلا به اعتیاد عنوان کرد و یادآور شد: 55 درصد از والدین افراد معتاد پس از سه‌ سال متوجه اعتیاد فرزندان خود می‌شوند که اگر خانواده‌ها به‌فرزندان خود حساس بوده و مراقب آنها باشند کار به اینجا نمی‌رسد.

زندی حساسیت والدین باید نسبت به برخی از حرکات فرزندان خود را ضروری خواند و ادامه داد: عوامل زیادی در اعتیاد افراد مؤثر است و با وجود اینکه عدم اشتغال را عامل اصلی می‌دانند اما بر اساس آمارها حدود 75 درصد از معتادان دارای شغل  و درآمد مالی نیز هستند.

 وی حمایت همه‌جانبه در برابر فرزندان را از جمله راه‌کارهای اساسی کاهش اعتیاد دانست و اظهار کرد: عدم اعتماد به‌نفس و نداشتن آگاهی از عواقب مواد مخدر عاملی‌است که سبب می‌شود تا جوانی که باید مولد و مؤثر باشد درگیر اعتیاد شده و خانواده‌ای را از هم می‌پاشد.

فرماندار چالوس با اعلام اینکه عامل 55 درصد از طلاق‌ها نیز اعتیاد است، تصریح کرد: با توجه به اینکه افراد معتاد با گذشت زمان شغل خود را از دست می‌دهند بنابراین سبب آسیب اجتماعی و خانوادگی می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه در بخش مربوط به خانواده‌ها همه افرادی‌که با خانواده‌های درگیر ارتباط دارند باید وارد عمل شوند، گفت: برای ترک مواد گروه‌هایی مانند دستگاه‌های اجرایی که کمپ‌هایی راه اندازی کرده و در حال کار کردن هستند، NGO ها و گروه‌های اجتماعی فعال، گروه NA نیز با جمع‌آوری معتادان با برگزاری جلسات مختلف و استفاده از روش‌های معنوی و روحانی نقش تأثیرگذاری دارند.

زندی داشتن اراده قوی برای ترک اعتیاد را مؤثر دانست و گفت: گروه‌هایی که برای ترک اعتیاد بسیج شده‌اند با تقویت روحیه معنوی و اراده در افراد معتاد سعی می‌کنند تا فرد را متحول کرده و از استعمال مجدد موادمخدر دور نگاه دارند.

وی فعالیت‌های انجمن‌های نارانان و ناراتین را که کار بر روی خانواده‌های معتادانی که درگیر کار مخدر هستند را نیز ستودنی خواند و بیان کرد: در این انجمن‌ها نیز با آموزش خانواده‌ها و والدین و همچنین فرزندان افراد معتاد سعی می‌کنند تا راهکارهای معالجه این بیماران را ارائه دهند.

فرماندار چالوس پیشگیری را بر درمان ارجح دانست و افزود: هوشیاری خانواده‌ها مهم‌ترین فاکتور پیشگیری از ابتلا به اعتیاد محسوب می‌شود و اگر خانواده‌ها در آموزش آموزه‌های دینی تلاش کرده و فرزندان خود را با تعالیم اسلامی آشنا کنند درصد مصرف مواد کاهش پیدا می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه هوشیاری خانواده‌ها بزرگ‌ترین عامل پیشگیری در حوزه تمام آسیب‌های اجتماعی است، گفت: یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی امروز طلاق است که با توجه به آمار نگران کننده آن باید تدابیر اساسی برای آن اتخاذ شود چرا که با شکسته شدن قبح این معضل حساسیت امر از بین رفته و در نتیجه طلاق نیز یکی از راه‌های گرایش به مصرف موادمخدر و انجام بزهکاری محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار