گرچه استان یزد در پهنه کویری ایران گسترده شده است اما در این استان کویری، مناطق ییلاقی خوش آب و هوایی در دل شیرکوه وجود دارد که متاسفانه این روزها زیر تیغ لودرها می روند.
کد خبر: ۲۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰ 21 April 2015
به گزار تابناک یزد،منشاد، یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق ییلاقی استان یزد به سر می رود و باغ های سرسبز و کوچه باغ های زیبای آن، طبیعی بی نظیر در دل کویر ایجاد کرده است.

مردم این منطقه اغلب به کشاورزی و دامداری مشغول هستند اما خشکسالی های سال های اخیر سبب شده، میزان تولید محصولات دامی و کشاورزی در این منطقه به شدت کاهش پیدا کند.

منشاد؛ تفرجگاه پایان هفته مردم یزد و مهریز

کاهش محصولات و در نتیجه کاهش درآمد مردم این روستا و بیکاری جوانان، بسیاری از خانواده های این روستای سرسبز را راهی شهر کرده اما اغلب آنها تابستانها و روزهای آخر هفته را در منشاد سپری می کنند ضمن اینکه تعداد زیادی از مردم یزد و مهریز نیز، روزهای پایانی هفته را در این منطقه می گذرانند.

کراپ‌شده - ویلاسازی

علاقمندی مردم به این منطقه از یک سو و خوش آب و هوایی منشاد از سوی دیگر سبب شد تا کم کم، سرمایه داران بزرگ یزد به فکر ساخت ویلا برای گذران روزهای آخر هفته خود باشند.

عده ای به دنبال ایجاد مراکز تفریحی و تخریب باغهای منشاد هستند

علاوه بر این، عده ای نیز به دنبال ایجاد مراکز تفریحی، به تدریج وارد منشاد شدند و با ساخت و سازهای بی رویه خود، نگرانی مردم این منطقه را رقم زده اند.

در طول مدت اخیر، مردم منشاد شاهد تغییر کاربری بسیاری از باغ ها و مزارع منشاد بوده اند به نحوی که پیمانکاران بسیاری با انعقاد قرارداد با افراد سرمایه دار، در باغ ها و مزارع کشاورزی، ساخت و ساز را آغاز کرده اند و عملا زمین های حاصلخیز کشاورزی را به ساختمان و ویلاهای لوکس تبدیل می کنند.

این مشکل چند سالی است که در منشاد وجود دارد و عده ای پیمانکار و سرمایه دار اقدام به خرید زمین های مزروعی و کشاورزی می کنند و با تغییر کاربری به جان طبیعت سرسبز این منطقه از استان یزد می افتند.

یکی از باغداران منشاد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: کشاورزان سالها روی زمین های کشاورزی و مزارع خود زحمت کشیده اند و با وجود مشکلات بی آبی و کم آبی، درختان بسیاری را به ثمر رساندند و بسیاری از آنها اکنون درختان تنومندی شده اند.

با قطع این درختان توسط پیمانکاران پروژه های ساختمانی در این منطقه، طراوت و شادابی از منشاد به تدریج رخ بر می بندد و اگر ساختمانها و ویلاهای لوکس اینگونه یکی پس از دیگری در این منطقه سبز شود، ‌ به زودی شاهد از بین رفتن طبیعت زیبای این منطقه خواهیم بود
محمدرضا دهقان منشادی خاطرنشان کرد: با قطع این درختان توسط پیمانکاران پروژه های ساختمانی در این منطقه، طراوت و شادابی از منشاد به تدریج رخ بر می بندد و اگر ساختمانها و ویلاهای لوکس اینگونه یکی پس از دیگری در این منطقه سبز شود، ‌ به زودی شاهد از بین رفتن طبیعت زیبای این منطقه خواهیم بود.

وی عنوان کرد: به جای درختان تنومند، ساختمانهای بزرگ و ویلاهای لوکس در منطقه خودنمایی می کند و این ساختمان سازی دیگر شکلی به رویه به خود گرفته است.

دهقان منشاد تاکید کرد: این ساختمان سازی مشکلات دیگری نظیر کمبود آب آشامیدنی، افزایش فاضلاب و مشکلات زیست محیطی نیز به وجود آورده که این امر نگرانی مردم منشاد را نیز به دنبال داشته اشت.

دهیار منشاد نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مردم منشاد بارها با مراجعه به دهیاری و شورای اسلامی روستا خواستار رسیدگی به تخلفات پیمانکاران پروژه های ویلاسازی و ساختمان سازی شده اند.

نگرانی مردم منشاد از تخریب باغها و تغییر کاربری اراضی زراعی منشاد

حسین دهقان ادامه داد: مردم منشاد سالها عمر خود را در راه سرسبز و شاداب نگاه داشتن منطقه و پرورش درختان به رغم کمبود آب کرده اند به همین دلیل نگرانی خود از تخریب باغ ها و تغییر کاربری اراضی کشاورزی نشان داده اند و با مراجعه به دهیاری و شورای اسلامی خواهان جلوگیری از تغییر کاربری باغهای این منطقه شده اند.

شکوفه های باغ های استان قم

وی یادآور شد: مردم تاکنون در چند مرحله مراجعه حضوری به دستگاه های ذیربط داشتند و با مسئولان شهرستان مهریز نیز مکاتباتی انجام داده و خواستار جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و احداث بی رویه ساختمانها و ویلاها در منشاد شده اند اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

دهقان خاطرنشان کرد: تنها راه جلوگیری از تغیر کاربری باغهای منشاد، برخورد قاطع مقامات قضایی با افراد سودجو است و معتقدیم دستگاه قضایی باید در این زمینه با دیت وارد شود که اگر این اتفاق رخ بدهد، دهیاری و شورای اسلامی نیز می تواند با حکم دادگستری با متخلفان سودجو و افرادی که درختان را قطع می کنند، برخورد قانونی داشته باشند و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کنند.

مسئولان سریعتر با متخلفان برخورد کنند

رئیس شورای اسلامی منشاد نیز در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار داشت: از اقدامات انجام شده توسط افراد سودجو و سرمایه دار که به جان باغهای مزروعی منشاد افتادند و تغییر کاربری می دهند و مشکلات بزرگی را برای کشاورزان منشاد به وجود می آورند، ابراز تاسف می کنم.

محمدرضا سلیمی از مسئولان شهرستان مهریز و استان یزد خواست تا هرچه سریعتر با متخلفان برخود کنند و اجازه ندهند منشاد به عنوان یکی از معدود مناطق ییلاقی استان یزد از حالت ییلاقی خارج شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار