کد خبر: ۲۶۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ 19 July 2016
به گزارش تابناک یزد،مدیر کل بهزیستی استان یزد با بيان اين كه ضعف مهارت ارتباطی، دخالت والدین و اعتياد عمده عوامل طلاق است، اظهار كرد: نباید فراموش شود كه طلاق می‌تواند منشاء بسياري از آسیب‌هاي اجتماعی باشد به طوری که علاوه بر اين كه طلاق می‌تواند به علت اعتیاد روي دهد و اعتیاد نيز می‌تواند به علت طلاق اتفاق بيافتد.

"جليل عفتي" گفت: رویکرد سازمان بهزیستی پیشگیری است و با ابزار و دانشی که در اختیار دارد می تواند خدمات تخصصی به مردم ارائه کند، هرچند از توان مردمی یعنی همکاری بخش خصوصی هم برای پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب های اجتماعی بهره مي‌بريم.

وي افزود: در آسیب‌های اجتماعی فرایند‌های آسیب، شناسایی می‌شوند تا برنامه لازم جهت پیشگیری آنها تدوین شود و در نهایت هم اگر فردی دچار آسیب شد، بهزیستی با امکاناتی که دارد سعی می‌کند این آسیب، موارد خطر دیگری را برای فرد به همراه نیاورد.

عفتي تصریح کرد: در سال90 تعداد مراجعه‌كننده به مرکز کاهش طلاق بهزیستی یزد يك هزار و 856 مورد، در سال91 در این مرکز دو هزار و 246 مورد، در سال 92 سه هزار و 323 مورد، در سال 93 نيز دو هزار و 415 مورد و طي 9 ماهه اول سال گذشته هم دو هزار و 743 پرونده در مرکز تحکیم خانواده به ثبت رسیده كه در مجموع 43.5 درصد از پرونده زوج‌های متقاضی طلاق به صلح و سازش و بازگشت مجدد به زندگی مشترک انجاميده است.

وي اظهار كرد: دلایل درخواست طلاق عمدتاً ناراحتی از رفتارهای یکدیگر، دخالت اطرافیان، اعتیاد و خیانت بوده است و ما اعتقاد داریم همه این مسائل مربوط به عدم شناخت درست زوجين از يكديگر و ضعف آموزش مهارت‌هاي زندگی به این افراد بوده است به نحوي كه به دليل ضعف در مهارت حل مسئله، در یک تصمیم شتابزده براي طلاق اقدام می‌کنند.

مدير كل بهزيستي استان گفت: نباید فراموش شود كه طلاق می‌تواند منشاء بسياري از آسیب‌هاي اجتماعی باشد به طوری که علاوه بر اين كه طلاق می‌تواند به علت اعتیاد روي دهد و اعتیاد نيز می‌تواند به علت طلاق اتفاق بيافتد. البته مشاهده شده است كه در60 درصد پرونده‌های آسیب‌های اجتماعی با موضوعات مختلف رد پای اعتیاد وجود دارد.

وی در ادامه به موضوع دخالت والدین در زندگي زوجين اشاره کرد و گفت: والدین، حساسیت‌هایی نسبت به زندگی فرزندان خود دارند، بنابراین زوجین باید مهارت مدیریت این حساسیت را نيز در خود داشته باشند. همچنین در برخی موارد حتی والدین نمی‌دانند چه عکس العملی در برابر مشکلات زوجین نشان دهند لذا مشاهده مي‌شود که امروزه این دخالت‌ها و دلسوزی‌های بیش از حد، به آمارهاي بالایی از طلاق در جامعه منجر مي‌شود.

وی گفت: ما معتقدیم شکل‌گیری شخصیت انسان، ترتیب خاصی دارد و باید شرایط و رفتارهای مناسب برای مراقبت هر دوره سنی در نظر گرفته شود و اتفاقات غیرطبیعی، احتمال نقص در زندگی افراد در دوره‌های بعد را افزایش می‌دهد.

عفتی افزود: به طور مثال، آثار عادت‌های بد تغذیه‌ای در کودکی، در بزرگسالی نيز نمایان می‌شود بنابراین به نیازهای عاطفی در کودکی باید توجه شود، در غیر این صورت امکان رفتار و برخوردهای ناصحیح در دوران بزرگسالی افزایش می‌یابد.

مدير كل بهزيستي استان در پايان تاکید کرد: بیشتر مشکلات در ان حوزه از نبود مهارت حل مسئله و مهارت ارتباطی است که بخشی از آن به تربیت خانوادگی برمی‌گردد، هرچند بحث آموزش و انجام مهارت‌های زندگی در نظام آموزشی هم به ويژه در استان یزد به شدت ضعف دارد و بارها و بارها این موضوع را با آموزش و پرورش مطرح کردیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار