ادعای یک پایگاه خبری اسرائیلی؛
پس از ناموفق بودن تلاش های رژیم اسرائیل در دوران پیش از توافق هسته ای برای تهدید جلوه دادن برنامه هسته ای ایران و شکست مذاکرات، هم اکنون نیز مقامات و رسانه های این رژیم علی رغم حصول توافق هسته ای و ایجاد محدودیت بر روی تاسیسات هسته ای ایران، سعی در ادامهِ تهدید جلوه دادن برنامه هسته ای ایران دارند.
کد خبر: ۲۷۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷ 06 August 2016
پس از ناموفق بودن تلاش های رژیم اسرائیل در دوران پیش از توافق هسته ای برای تهدید جلوه دادن برنامه هسته ای ایران و شکست مذاکرات، هم اکنون نیز مقامات و رسانه های این رژیم علی رغم حصول توافق هسته ای و ایجاد محدودیت بر روی تاسیسات هسته ای ایران، سعی در ادامهِ تهدید جلوه دادن برنامه هسته ای ایران دارند.
 
به گزارش «تابناک» در همین رابطه، پایگاه اسرائیلی «دبکافایل» وابسته به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی این رژیم، در ادامه جوسازی های خود مدعی شد به اطلاعاتی دست یافته که براساس آن ایران تا پایان سال 2017 می تواند قابلیت آزمایش سلاح هسته ای را به دست آورد.
 
دبکافایل به اهمیت توافق هسته ای در مبارزات انتخاباتی آمریکا اشاره می کند و با توجه به سخنان اخیر اوباما می نویسد:« روز پنج شنبه 4 اوت، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در پنتاگون گفت که این توافق دقیقا همان چیزی بود که آمریکا می خواست. توافقی که حتی مقامات نظامی اسرائیل به این دلیل که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شده، نیز از آن حمایت کرده اند».
 
هیلاری کلینتون نیز به عنوان نامزد دموکرات ها از این توافق حمایت کرد و گفت که ما بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه هسته ای ایران را محدود کردیم.
 
این پایگاه امنیتی اسرائیل، گفته های اوباما و کلینتون را اغراق آمیز تلقی کرده و به واکنش وزارت جنگ اسرائیل اشاره می کند. وزارت جنگ اسرائیل در واکنش به سخنان اوباما در بیانیه ای اعلام کرده که توافق‌ها تنها زمانی ارزش دارند که بر اساس واقعیت باشند و اگر حقایق میدانی با آنچه توافقی بر آن بنا شده، متفاوت باشد، ارزشی ندارند.
 
دبکافایل در ادامه جوسازی مقامات و رسانه های صهیونیست مدعی شد به اسنادی در هفته های اخیر به نقل از منابع اطلاعاتی خود دست یافته که شامل بخش های منتشر نشده ای از توافق برجام است. اطلاعاتی که در تضاد با متن رسمی برجام است که می تواند ظرفیت ها و قابلیت های ایران برای ساخت سلاح هسته ای را برخلاف ادعای مقامات آمریکایی از ده سال به یک سال تقلیل دهد. در واقع، اگر ایران بخواهد به مفاد برجام پایبند نباشد، تنها به مدت چند ماه و نه چند سال می تواند به قابلیت ساخت سلاح هسته ای برسد.
 
این پایگاه اسرائیلی به اظهارت علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به عنوان قوی ترین نشانه برای تایید مدعای خود اشاره می کند. طبق اظهارات صالحی، ایران ظرف مدت 45 روز می تواند غنی سازی اورانیوم خود در نطنز را نسبت به دوران قبل از توافق به ظرفیت و مقدار بیشتری از سر بگیرد و به گفته معاون وی نیز ایران هرگاه اراده کند می تواند میزان غنی سازی خود را  بیست برابر بیشتر از دوران قبل از توافق ادامه دهد.
 
دبکافایل در ادامه مدعی شده که ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران به زمان زیادی برای بازگشت به دوران قبل از توافق نیاز دارد به سه دلیل غیرقابل پذیرش است:
 
اول اینکه، ایران با مخفی کاری و دور از چشم بازرسان آژانس انرژی اتمی خواستار خرید نسل دوم سانتریفیوژها از طریق شرکت های المانی و پاکستانی شده است. این دستگاه های می توانند به صورت فزاینده ای قابلیت ایران برای غنی سازی اورانیوم در نطنز و فردو تا مرحله ساخت تسلیحات را کوتاه کنند.
 
دوم اینکه، قبل از توافق هسته ای، تهران به تنهایی 15420 سانتریفیوژ در نطنز داشته-9156 سانتریفیوژ IR-1 نسل اول و 1000 ماشین غنی سازی IR-2. در حال حاضر،  بر اساس توافق برجام،تعداد 5060 سانتریفیوژ نسل اول در تاسیسات نطنز باقی مانده است. صالحی نیز بر همین اساس گفته است که ایران ظرف مدت 45 روز می تواند بار دیگر تاسیسات غنی سازی را راه اندازی کند.
 
در نهایت اینکه، محاسبه آمریکایی ها در مورد مدت زمان مورد نیاز ایران برای ساخت یک بمب اتمی با میزان کمی از اورنیوم غنی شده با درصد غنای پایین است. آمریکا به حفظ محدودیت 400 کیلوگرمی اورانیوم غنی شده برای ایران راضی است.
 
این پایگاه وابسته به نهادهای اطلاعاتی اسرائیل در ادامه با متهم کردن ایران به «فریبکاری» می نویسد: «با این حال، ایران با «فریبکاری» توانسته اورانیوم با غنای پایین بیش تر را از عمان تهیه کند و بخشی از آن را تحت عنوان مواد مورد نیاز برای انجام تحقیقات تامین نماید».
 
دبکافایل در پایان می نویسد: « تمام اطلاعات نشان می دهد که ایران با ارتقای توانایی فعلی هسته ای خود، آژانس بین المللی انرژی اتمی و مفاد برجام را به استهزا گرفته است و ایران قابلیت ها و ابزارهای لازم را برای تولید سلاح هسته ای را تا پایان سال 2017 در اختیار دارد».
 
در نهایت باید گفت، این ادعای دبکافایل بیش از هرچیز یادآور نقاشی! نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل در سازمان ملل است که در آنجا با نشان دادن یک نقاشی و تصویر مدعی شد ایران تا چند ماه آینده سلاح هسته ای می سازد. علی رغم حصول توافق هسته ای، جوسازی مقامات و رسانه های صهیونیست همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد باید همچنان شاهد این جوسازی ها برای مقابله با برجام باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار