معاون پژوهش جهاددانشگاهی واحد قم با اشاره به مراجعه سالانه 35 هزار نفر به مرکز ناباروری قم، میزان موفقیت درمان نازایی را در این مرکز 61/5 درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۲۷۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲ 08 August 2016
به گزارش تابناک قم، «سیدرضا طباطبایی» درمان ناباروری را حوزه اصلی پژوهشی جهاد دانشگاهی قم ذکر کرد و گفت: روز اول که می‌خواستیم مرکز درمان ناباروری را راه اندازی کنیم خیلی‌ها اعتقاد نداشتند که با این امكانات بتوان کار تخصصی در درمان نازایی انجام داد.

به گفته وی، بیش از 40 درصد مراجعه‌کنندگان این مرکز را بیماران خارج از قم و 3 درصد را بیماران خارج کشور تشکیل می‌دهند.

وی تأکید کرد: سالانه بیش از 35 هزار نفر به مرکز درمان ناباروری قم مراجعه می‌کنند و این مرکز به زودی یکی از قطب‌های درمان در کشور خواهد بود.

طباطبایی دلیل مراجعه بیماران خارجی به این مرکز را ارزان بودن هزینه درمان عنوان کرد و افزود: هزینه درمان نازایی در کشورهای اروپایی بیش از 20 هزار یورو و در آمریکا 20 تا 25 هزار دلار است، در حالی که این خدمت با بهترین کیفیت و استانداردهای علمی جهان در قم با 2 هزار تا 2 هزار و 500 دلار ارائه می‌شود.

بر اساس تحقیقاتی که روی 17 هزار زوج انجام شده، نرخ ناباروری در کشور 20/2 درصد، یعنی 5 درصد بالاتر از متوسط جهانی است. طباطبایی با بیان این‌که آمار ناباروری در روستاها بیشترازشهرهاست، گفت: تغییرات سبک زندگی، افزایش سن ازدواج، آلودگی هوا و استفاده از سموم و علف‌کش‌ها در نباتات از عوامل افزایش آمار ناباروری در کشور است.

وی با بیان این‌که پیشرفته‌ترین روش درمان نازایی در جهاد دانشگاهی قم انجام می‌شود ، تصریح کرد: درصد موفقیت درمان نازایی در بهترین آزمایشگاه‌های دنیا 30 تا 35 درصد است ولی در ماه گذشته درصد موفقیت پژوهشگران قم به  57 درصد و در ماه جاری به 61/5 درصد رسیده است.

نازایی؛ سومین عامل وقوع طلاق

طباطبایی نازایی را سومین عامل وقوع طلاق در کشور دانست و از این‌که بیمه‌ها پوشش مناسبی برای درمان ناباروری ندارند ابراز نگرانی کرد.

وی اظهار کرد:‌ البته در بسته جدید طرح تحول سلامت اعتباری به زوج‌های نابارور اختصاص داده و تا 85 درصد هزینه افراد زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: بنیاد برکت نیز طرحی دارد که بر اساس آن تمامی خدمات و هزینه‌های بیماران نازایی در روستاها پرداخت می‌شود.  وی از وجود 2 میلیون و 500 هزار زوج نابارور در کشور خبر داد و تأکید کرد: این زوج‌ها تا 95 درصد قابلیت درمان دارند.

جراحی نازایی پوشش بیمه‌ای ندارد

طباطبایی هزینه درمان نازایی را از 100 هزار تومان تا 5 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: پوشش دارویی این طرح از 50 تا 70 درصد است، ولی در زمینه روش‌های جراحی هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم افزایش سن ازدواج را یکی از عوامل نازایی دانست و تأکید کرد: بیشترین قدرت باروری در سن 20 سالگی در خانم‌ها دیده می‌شود.  بنابراین به خانم‌هایی که قصد دارند در سال‌های اولیه زندگی از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند، توصیه می‌شود  که پیش از این اقدام، قدرت باروری خود را با یک آزمایش ساده و ارزان بسنجند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم از تولید اولین نرم‌افزار سیستم اتوماسیون جامع در عرصه ناباروری خبر داد و اظهار کرد: استان‌های مرکزی و آذربایجان شرقی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

وی از ارتقای فعالیت‌های پزشکی جهاد دانشگاهی قم به پژوهشکده خبر داد و تأکید کرد: در سال گذشته مجوز 2 گروه پژوهشی سلامت باروری و سلول‌های بنیادی اخذ شده و در قالب هر گروه می‌توانیم 5 هیأت علمی داشته باشیم. چنانچه مجوز سومین گروه صادر شود ساختار پژوهشکده تکمیل می‌شود.

راه‌اندازی بانک خون بند ناف

طباطبایی با اشاره به راه‌اندازی بانک خون بند ناف در قم اظهار کرد: مجموعه رویان اقدام به راه اندازی نمایندگی‌هایی در سراسر کشور در حوزه ذخیره سازی خون بند ناف کرده است. قم به عنوان دومین بانک خون بند ناف در کشور تمام مراحل اخذ، پالایش و ذخیره سازی خون بند ناف را انجام می‌دهد که قابلیت نگهداری به مدت 20 سال را دارد. به گفته معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم، سلول‌های بنیادی خون بند ناف سلول‌هایی هستند که در دنیا ذخیره سازی می‌شود  و در درمان بیماری های  صعب العلاج کارگشاست.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار