مجری طرح ساماندهی رودخانه های داخلی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی عنوان کرد:
مجری طرح ساماندهی رودخانه های داخلی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی طرح لایروبی و مسیرگشایی رودخانه آجی چای را یکی از طرح‌های موفق در سطح کشور دانست.
کد خبر: ۲۷۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸ 10 August 2016
رضا اللهیاری در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: 35 میلیون مترمکعب آب این رودخانه به دنیال اجرای طرح لایروبی و مسیرگشایی آجی چای سال گذشته به دریاچه ارومیه سرازیر شد.

وی با بیان اینکه افزایش آب دریاچه ارومیه و لایروبی رودخانه های جاری شده به دریاچه مهم ترین وظیفه ستاد احیای دریاچه ارومیه است، اظهار کرد: به دنبال اجرای موفق لایروبی رودخانه آجی چای، لایروبی و مسیرگشایی سایر رودخانه های منتهی به دراچه ارومیه را نیز در اولویت کاری خود قرار داده ایم.

وی با اشاره به سختی کار لایروبی و مسیرگشایی رودخانه آجی چای  اضافه کرد: به همین منظور طرح 18 ماهه برای این طرح تعریف و با توجه به حساسیت آب منطقه ای، پیمانکاران در کمترین زمان انتخاب و پروژه در هشت ماه آماده شد.

وی افزود: کنترل سیلاب در محدوده طرح و حفظ و تثبیت بستر رودخانه و بهره برداری از بستر مازاد از جمله اهداف تعریف شده برای این طرح می باشد.

اللهیاری با اشاره به تعریف سه بازه اجرایی برای این پروژه، خاطر نشان کرد: بازه اول از محل سد تا 400 کیلومتری پایین دست، بازه دوم از 40 کیلومتری پایین دست سد تا محل پل خورخور و بازه سوم از این پل تا پیکره دریاچه ارومیه می باشد.

به گفته وی تا پیش از اجرای این پروژه، آب رودخانه آجی چای به دلیل ساخت و سازهای شهری و دخالت نامناسب عوامل انسانی، تصرفات غیرقانونی بستر رودخانه، عرض زیاد با شیب کم و پخش آب رودخانه، برداشت های بی رویه و ایجاد گودال های بزرگ و درختچه های گز مانع از رسیدن آب به پیکره دریاچه ارومیه می شد.

وی ادامه داد: سختی کار به هنگام مسیرگشایی رودخانه آجی چای در داخل دریاچه چندین برابر شد، به طوری که برای حرکت ماشین آلات لازم در داخل گل و لجن رودخانه مجبور به استفاده از موادی می‌شدبم تا کار بدون وقفه ادامه یابد.

وی همچنین اظهار کرد: اکیپ‌های گشت کنترل برای مراقبت از مسیر رودخانه آجی چای استخدام کردیم تا جلوی برداشت های آزاد گرفته شود.

اللهیاری اعتبار هزینه شده برای این طرح را 260 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح از اواخر سال 93 آغاز و با تلاش شبانه روزی عوامل اجرایی 80 کیلومتر از رودخانه آجی چای در کوتاه ترین زمان لایروبی شد و آب در نیمه دوم سال گذشته به پیکره دریاچه رسید.

مجری طرح ساماندهی رودخانه های مرزی، بررسی امکان و انتقال آب از رودخانه های شمال شرق دریاچه و زهکش دشت تبریز و رودخانه های جنوب شرق دریاچه از جمله رودخانه های قلعه چای، صوفی چای، مردق چای، سنیخ چای و پیام چای را از اهداف آتی طرح برشمرد.

دریاچه اُرومیه در شمال غرب ایران بین دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته و به عنوان بزرگ ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا به شمار می رود.

این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و امروزه در خطر خشک شدن کامل قراردارد. بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ دریاچه ۸۸ درصد مساحت خود را از دست داده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار