رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک گفت: طرح تحقیقاتی مطالعه آنفلوآنزای پرندگان در استان با مشارکت سه ارگان معتبر ملی، در قزوین به انجام می رسد.
کد خبر: ۲۷۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷ 15 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین، مرتضی یعقوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طرح تحقیقاتی آنفلوآنزای پرندگان در قزوین با مشارکت سازمان دامپزشکی کشور، موسسه رازی و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران کلید خورد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک گفت: آنفلوانزای پرندگان یک بیماری حاد، با واگیری بالا، دارای تمایل به سیستمهای تنفسی، گوارشی و عصبی در گونه­های مختلف پرندگان بومی و وحشی است در دهه ­های اخیر، آنفلوانزای پرندگان به عنوان یک بیماری نوپدید نگرانی وسیعی را در سازمان های مرتبط با سلامت انسان و دام در سراسر جهان ایجاد کرده است، علت این نگرانی توانایی ایجاد بیماری و مرگ و میر در پرنده و انسان، اختلال در صنعت طیور و تهدید امنیت غذایی است.

یعقوبی تصریح کرد: بروز اپیدمی­های آنفلوانزای پرندگان حاصل از تحت تیپ H۹N۲  در طی سالهای گذشته در طیور صنعتی و بومی، موجب بروز خسارت شدیدی به این صنعت شده است و مطالعات متعددی در خصوص شناسایی ویروس، بیماریزایی، تغییرات ژنتیکی ویروس H۹N۲ و عوامل خطر بروز بیماری در کشور انجام گرفته است با این وجود هنوز سوالات متعددی در خصوص کنترل و پیشگیری از این بیماری وجود دارد.

وی اظهار داشت: هدف از اجرای این مطالعه که به صورت هدفمند از شهرستان آبیک آغاز شده است، تعیین میزان بروز و عوامل موثر در بروز این بیماری و پاسخ به برخی سوالات مطرح شده در این خصوص، در مزارع گوشتی استان قزوین است و نتایج حاصل از این مطالعه تأثیر بسزایی در کاهش خسارات اقتصادی ناشی از آنفلوآنزا در مزارع پرورش مرغ گوشتی بویژه در سطح استان قزوین خواهد داشت.      

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار