مدیرکل مشارکتهای اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه ۲۹ آسیب اجتماعی توسط وزارت کشور مطرح شده است، گفت: حاشیه نشینی در صدر آسیب‌های اجتماعی کشور قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۸۳۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱ 23 August 2016
منطقه خراسان جنوبی، رضا حجتی در دوره تخصصی دانش افزایی سازمان‌های مردم نهاد کشور تحت عنوان حاشیه نشینی و مشارکت اجتماعی جوانان، با بیان اینکه آینده جامعه به حرکت و جهت جوانان بستگی خواهد داشت، اظهار کرد: نشاط و امید جامعه با محوریت جوانان در پیشبرد برنامه‌های دولت موثر است و اگر جوانان امید و نشاط را از دست دهند جامعه دچار افسردگی خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه اصلی‌ترین ماموریت در حوزه ورزش و جوانان مشارکت اجتماعی جوانان است، تصریح کرد: در جوامع سنتی از جمله ایران دولت‌ها نفوذ کمتری در جامعه داشته‌اند و نهادهای اجتماعی می‌توانند در امر آموزش موثر واقع شوند.
 
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به اینکه نزاع در کشور سالانه هفت درصد افزایش پیدا می‌کند، گفت: متاسفانه جوانان راه‌های گفتگو را یاد نگرفته اند و در این زمینه نهادهای مشارکت در جامعه می‌تواند بسیار موثر واقع شود.
 
حجتی با بیان اینکه سازمانهای مردم نهاد می‌توانند در جامعه  توسعه پیدا کنند، ادامه داد: در مورد آسیب‌های جامعه باید کار فرهنگی انجام داد و سازمان‌های مردم نهاد باید در این زمینه اصلاح فرهنگی انجام دهد.
 
وی با اشاره به اینکه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر چاره‌ای در این زمینه اندیشیده نشود می‌تواند موجب مخاطرات زیادی برای جامعه شود.
 
شناسایی 6 میلیون نفر حاشیه‌نشین در 91 شهر کشور
 
نریمان مصطفایی، مدیرکل دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی، نیز در این جلسه با بیان اینکه در ۹۱ شهر کشور شش میلیون نفر حاشیه‌نشین شناسایی شده است، گفت: یک چهارم جمعیت شهر بیرجند حاشیه‌نشین هستند که اقدامات خوبی در این زمینه در محله‌های کارگران و موسی بن جعفر بیرجند انجام شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در بیش از ۴۰ شهر از ۹۱ شهر مورد مطالعه اقدامات عملیاتی و اجرایی شروع شده است، بیان کرد: ۳۰۰ پروژه اجرایی در بخش‌های مختلف در این شهرها عملیاتی شده است.
 
مدیرکل دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه۱۵۰ میلیارد تومان در ۶۰ محله از این شهرها هزینه شده است، افزود: باید بتوانیم مشارکت‌های اجتماعی را به کار بگیریم و خانه‌هایی برای سازمان‌های مردم نهاد در حاشیه شهرها فراهم شود.
 
مصطفایی با اشاره به اینکه طی یک هفته آینده تفاهم نامه‌ای چند جانبه در زمینه سازمان‌های مردم نهاد حاشیه شهرها انعقاد خواهیم کرد، تصریح کرد: این تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی، استانداری، وزارت ورزش و جوانان و شهرداری استان منعقد خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه باید دوره تخصصی و دانش افزایی را تکثیر و گسترش داد، افزود: استان خراسان جنوبی می‌تواند در این زمینه به عنوان پایلوت ملی انتخاب شود.
 
مدیرکل دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نقش سمن‌ها در ترویج مطالبه‌گری اجتماعی می‌تواند بسیار تأثیر گذار واقع شود، یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی آماده هر گونه حمایت از سازمان‌های مردم نهاد جوانان برای همکاری در فرایند پیشگیری، توانمندسازی و درمان حاشیه نشینی را دارد.
 
کمک سه میلیارد تومانی به سازمان‌های مردم نهاد طی امسال
 
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان،  با اشاره به اینکه برای اولین بار سمن‌های کشور رتبه‌بندی خواهد شد، گفت: ارزیابی، نظارت و رتبه‌بندی سازمان‌ها از جمله وظایف وزارت در حوزه سازمان‌های مردم نهاد است و امسال حداقل سه میلیارد تومان کمک بلاعوض به سازمان‌های مردم نهاد خواهیم داشت.
 
رضا حجتیدر جمع خبرنگاران، از احیای سازمان ملی جوانان در نیمه دوم امسال خبر داد، گفت: یکی از موانع توسعه مشارکت مردمی این است که بسیاری از مدیران میانی هنوز در فکر تصدی گیری دولت به سر می‌برند و حاضر به واگذاری برخی امور به بخش‌های غیر دولتی نیستند.
 
وی ادامه داد: در تمام دنیا بخشی از امور اجتماعی به سازمان‌های غیر دولتی واگذار می‌شود لذا اگر می‌خواهیم در مسیر توسعه قرار بگیریم باید سازمان‌های مردم نهاد را جدی بگیریم.
 
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به اینکه مقاومت مدیران میانی برای واگذاری امور به بخش‌های خصوصی قابل درک نیست، افزود: در بسیاری از امور به دلیل کم هزینه بودن و پایداری بیشتر سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند بهتر عمل کنند.
 
حجتی با اشاره به اینکه امسال برای هر استان دو هزار نفر ساعت آموزش دانش افزایی و مهارت پیش بینی شده است، گفت: ۶۰ هزار نفر ساعت از طریق کارگاه‌های دانش‌افزایی و مهارت به صورت حضوری در سطح منطقه‌ای و ملی آموزش داده خواهند شدکه اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان به این امر اختصاص یافته است.
 
وی با بیان اینکه در هفته دولت سامانه صدور اعتبار نامه سمن‌های جوانان راه‌اندازی خواهد شد، یادآور شد: این سامانه سرعت، دقت و فرآیند صدور اعتبار نامه‌ها را افزایش می‌دهد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار