رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم گفت: امسال در هشتمین دوره سرشماری کشور از تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شود و مردم می‌توانند به صورت داوطلبانه با مراجعه به سایت مورد نظر به ثبت‌نام فرم‌های مشخص اقدام کنند.
کد خبر: ۲۸۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶ 31 August 2016
به گزارش تابناک قم، سید حسن رضوی ظهر امروز طی نشست خبری که در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم برگزار شد، با بیان اینکه سرشماری امسال نسبت به دوره‌های گذشته کیفیت بیشتری دارد، اظهار کرد: ارائه آمار بر پیشبرد طرح‌های دستگاه‌های اجرایی تاثیر مستقیمی دارد به همین علت جمع‌آوری اطلاعات مختلف در این دوره از آمارگیری نفوس و مسکن مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری در راستای برگزاری سرشماری هستند، اضافه کرد: همکاری و مشارکت مردم در جمع‌آوری اطلاعات در کیفیت برگزاری سرشماری نفوس و مسکن مهم است؛ در ابتدای سال جاری با شکل‌گیری نمودار اجرایی فعالیت سرشماری در استان‌ها آغاز شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم خاطرنشان کرد:‌ امسال در هشتمین دوره سرشماری کشور از تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شود و مردم می‌توانند به صورت داوطلبانه با مراجعه به سایت مورد نظر به ثبت‌نام فرم‌های مشخص اقدام کنند.

وی از جایگاه پنجم استان قم در ارتباط با اینترنت و دسترسی 70 درصد مردم قم به این بستر یاد و تصریح کرد: امیدواریم با مشارکت رسانه‌ها بتوانیم در این سرشماری از ظرفیت مردم به شیوه مطلوب استفاده کنیم تا هشتمین دوره سرشماری برترین مرحله در دوران بعد و قبل از انقلاب اسلامی باشد.

رضوی با اشاره به اینکه فقر آماری تصمیم‌گیری‌های نادرست را به دنبال دارد، مطرح کرد: امیدواریم در این سرشماری به موضوع‌های مختلف مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی به شیوه مطلوب توجه شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات مردم در سرشماری محرمانه بوده و در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد، عنوان کرد: برنامه‌ریزی، مطالعات اجتماعی، بررسی تحولات جمعیت، مهاجرت، تحصیلات، نیروی انسانی، مسکن، شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی و تهیه چارچوب‌های آماری از اهداف سرشماری است.

رضوی یادآور شد: سرشماری عموم نفوس و مسکن از سال 1335 در چارچوب مشخصی در سطح کشور انجام شد که در آن دوران جمعیت ایران 19 میلیون و جمعیت قم 161 هزار نفر بوده که بر اساس این آمار قم 85 صدم درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم از کاهش هزار هکتاری مساحت استان قم در سال 75 یاد کرد و گفت: قم با پیروزی انقلاب اسلامی در مقطع سال‌های 55 تا 65 رشد جمعیتی قابل توجهی داشته و از سال 65 تاکنون رشد جمعیت ثابتی بوده است اما تاکنون نتوانسته زیرساخت‌های مورد نیاز این جمعیت را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در سال 1335 نزدیک به 68 درصد مردم کشور و 40 درصد مردم قم روستانشین بوده‌اند، عنوان کرد: اکنون این آمار در سطح کشور به 28 درصد و در قم به کم‌تر از پنج درصد کاهش داشته است.

رضوی با اشاره به اینکه طراحی پردیسان برای جمعیت 70 هزار نفری انجام شده است، مطرح کرد: اکنون براساس برنامه مسکن مهر استقرار 320 هزار نفر در پردیسان پیش‌بینی شده که این امر نشان از تصمیم‌گیری نادرست بدون توجه به استانداردها است.

وی با تاکید بر اینکه شهرهای مختلفی از استان‌های گلستان، چهارمحال بختیاری و اصفهان از پروژه آب‌رسانی به قم استفاده می‌کنند، تصریح کرد: حضور جمعیت بیش از یک میلیون نفری در قم علت اصلی اجرای این کلان پروژه است چراکه قم در صورت داشتن جمعیت 500 هزار نفری از منابع دیگر آبی استفاده می‌کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم کلانشهر بودن را یکی از ویژگی‌های قم برشمرد و ادامه داد: مسؤولان باید نگاه ملی به قم داشته باشند تا بتوانیم این شهر را به جایگاه مورد نظر برسانیم؛ مهاجرت در قم دارای روند افزایشی نیست اما باید از تحقق این امر جلوگیری شود.

وی از تلاش مسؤولان وزارت مسکن و شهرسازی برای ایجاد شهر جدید در استان قم یاد کرد و گفت: برای تصویب نشدن این مصوبه سه استاندار استان ایستادگی کرده تا توانسته این لایحه را لغو کنیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار