کد خبر: ۲۸۹۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵ 03 September 2016
 سارا گلابگیریان
مدیر توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان با اشاره به پیشرفت 80 درصدی جاده یزد- بافق اظهار کرد: کمبود اعتبار مانع اصلی برای تکمیل این راه است چرا که برای تکمیل آن 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
دو بانده نشدن 43 کیلومتر انتهایی بزرگراه یزد- بافق در ورودی شهر بافق، همواره مورد انتقاد رانندگانی است که در این جاده تردد می‌کنند. عبور و مرور کامیون‌های حامل بارهای معدنی و ترافیک سنگین این محور، به شدت از امنیت جاده کاسته است.
تردد بی‌شمار ماشین‌های سنگین حامل سنگ‌های معدنی، طاقت رانندگان خودروهای سواری و خودروهای حمل و نقل عمومی را طاق می‌کند و انتظارهای طولانی برای عبور خودروهای سنگین، عامل بروز تصادفات و حوادث ترافیکی ناگوار در این محور است. اهالی بافق بارها از مسئولان خواستار تکمیل مسیر انتهایی بزرگراه یزد – بافق شده‌اند چرا که وعده‌های مکرر برای تکمیل این مسیر از سال 93 تا کنون و بدقولی‌های مسئولان، آنها را به شدت آزار داده است.
از دست دادن عزیزان در این جاده، آن را به جاده مرگ ملقب کرده است و مردم شهرستان بافق انتظار دارند قبل از این که حادثه ناگوار دیگری در این محور رقم بخورد، به تکمیل بزرگراه اقدام شود. این در حالی است که مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان در کنار اهمیت و توجه به تکمیل بزرگراه بافق، عقیده دارند که این محور هیچ مشکل هندسی ندارد و تنها دلیل بروز تصادفات، ترافیک سنگین خودروهای معدنی است.

بروز 25 درصد حوادث‌ترافیکی استان در جاده بافق
عضو شورای اسلامی‌ شهرستان بافق و نائب رئیس شورای اسلامی‌ استان با اشاره به شدت خطر تردد در جاده دو طرفه بافق در انتهای مسیر بزرگراه یزد – بافق، بر ضرورت تکمیل این راه تاکید کرد و افزود:25 درصد حوادث جاده‌ای استان در شهرستان بافق اتفاق می‌افتد.
«حسن امیرزاده» بیان کرد: بالاترین آمار تلفات جاده‌ای استان در سال جاری مربوط به این محور بوده و همه اینها نشانه اهمیت تکمیل بزرگراه یزد- بافق است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری 9 نفر در این جاده جان خود را از دست داده‌اند و تعداد مجروحان و معلولان این جاده هم قابل توجه است با این تفاسیر، هیچ توجیهی برای تکمیل نشدن این بزرگراه قابل قبول نیست.
عضو شورای شهرستان و شهر بافق با تاکید بر این‌که شهرستان بافق فقط از عوارض معادن بهره‌مند است گفت: درآمد آنها سود و توسعه‌ای برای بافق ندارد و داشتن جاده ایمن در حالی که عمده ترافیک این مسیر، ناشی از تردد خودروهای سنگین حامل بارهای معدنی است، حق مسلم مردم این شهرستان است. وی ادامه داد: هر چند مسئولین شهرستان و استان از هیچ گونه حمایت و کمکی تا به امروز دریغ نکرده‌ اما به نظر می‌رسد پیگیری‌ها چندان موثر نبوده است. امیرزاده با بیان این‌که اعضای شورای شهر و شهرستان بافق بارها این معضل را طرح کرده‌اند، ادامه داد: متاسفانه مردم شهرستان بافق این روزها شاهد از دست رفتن جان عزیزانشان در جاده یزد- بافق هستند. این در حالی است که جاده یزد- بافق جولانگاه کامیون‌های سنگ و زغال سنگ است.
این عضو شورای شهر و شهرستان بافق اظهار کرد: مسئولان باید در کنار اهمیت دادن به بهره‌برداری از ذخایر معدنی بافق به جان مردم این شهرستان هم اهمیت بدهند چرا که قطعا ارزش جان مردم به مراتب بیشتر از سنگ‌های سیاهی است که از این شهرستان استخراج می‌شود. وی گفت: بسیاری از شهروندان بافق برای تحصیل، درمان، اشتغال و دلایل مختلف برای رسیدن به مرکز استان در جاده فعلی تردد می‌کنند و قطعا تکمیل نکردن بزرگراه، حادثه ناگواری را در انتظار این مردم نجیب قرار داده است.

تکمیل شدن 67 کیلومتر از مسیر
مدیر توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان با اشاره به پیشرفت 80 درصدی بزرگراه یزد- بافق گفت: بزرگراه یزد- بافق 110 کیلومتر طول دارد که 67 کیلومتر ابتدایی از یزد به سمت بافق، اجرا و تکمیل شده است.
«محسن صادقیان» ادامه داد: 43 کیلومتر از طول این مسیر هنوز تکمیل نشده است اما عملیات اجرای آن متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.
وی با بیان این‌که تکمیل این مسیر به 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، افزود: برای ساخت هر یک کیلومتر جاده اصلی، بسته به شرایط و محل اجرای طرح به یک تا 1/5‌میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
به گفته مدیر توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان، 3 پیمانکار متفاوت در حال تکمیل مسیر انتهایی بزرگراه هستند اما با توجه به بدهی 17‌میلیارد تومانی به پیمانکاران، عملیات اجرایی در بخشی از مسیر ساخت، متوقف شده است. صادقیان اظهار کرد: عملیات زیرسازی طول کامل مسیر به جز منطقه ترانشه برداری شده و تمام پل‌ها به جز پل رودخانه شور به طور کامل اجرا شده است و عملیات روسازی 5 کیلومتر انتهایی مسیر به سمت بافق، در حال اجراست.
این مسئول گفت: روسازی بقیه مسیر از سوی پیمانکار دیگری به روش تثبیت سیمان اجرا می‌شد که به دلیل مشکلات مالی متوقف شده است و عمده مسائلی که پیمانکاران این پروژه با آن مواجه هستند، مشکل مالی است. وی اظهار کرد: تکمیل این طرح به 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که 300 میلیارد ریال در سفر رئیس‌جمهوری برای تکمیل آن مصوب شد و منتظر ابلاغ اعتبار برای ادامه مراحل تکمیل مسیر هستیم.
صادقیان با بیان این‌که 5 کیلومتر انتهایی مسیر تا یک ماه آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهد شد، ادامه داد: این جاده در حال حاضر مشکل ایمنی و نقص هندسی ندارد و عمده دلیل بروز تصادفات، سبقت‌های غیرمجاز است. وی افزود: با توجه به این‌که بیش از 50 درصد ترافیک این جاده، به سبب تردد خودروهای سنگین حامل بارهای معدنی است، انتظار طولانی خودروهای سواری برای عبور از این خودروهای سنگین، حادثه‌ساز می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که بزرگراه یزد- بافق باید در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل شود، ادامه داد: در حال حاضر باید مدیریت ترافیک این مسیر را با جدیت دنبال کرد به طوری که اگر خودروهای معدنی در یک ساعت خاص بارگیری کرده و وارد مسیر می‌شوند، از این کار جلوگیری شود.

   تردد روزانه 300 تا 700 خودروی معدنی در جاده بافق
عضو شورای شهرستان و شهر بافق با بیان این‌که خودروهای معدنی از صبح تا شب بارگیری می‌کنند و وارد جاده می‌شوند، ادامه داد: روزانه 300 تا 700 کامیون معدنی در این جاده در حرکت هستند و تردد آنها مربوط به زمان خاصی نیست بلکه در تمام طول روز ادامه دارد. «حسن امیرزاده» ادامه داد: این خودروها از اول صبح تا ساعت 10 شب در جاده تردد می‌کنند و نمی‌توان زمان خاصی را برای تردد آنها در نظر گرفت و جدای از کامیون‌ها، ترافیک خودروهای سواری این مسیر هم قابل‌توجه است. وی درباره نقش شرکت‌های معدنی در تکمیل این راه در شرایطی که از جاده استفاده می‌کنند، گفت: شرکت چادرملو کمک شایانی برای تکمیل این جاده کرده است به طوری که 7 کیلومتر ابتدایی مسیر از سوی این شرکت زیرسازی و آماده شده است. وی گفت: این شرکت همچنین 15 میلیارد تومان میلگرد برای تکمیل طرح در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار داده است و همه به کمک‌های شرکت سنگ آهن مرکزی برای تکمیل جاده بافق اذعان دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار