مديركل راه و شهرسازي گلستان:
مديركل راه و شهرسازي گلستان نوسازي بافت های فرسوده را، راهكاري در جهت حفظ و احياي آنها دانست و گفت: اما اين الگو در شرايط كنوني مورد استقبال برخي از سوداگران شهري قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۹۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲ 13 September 2016
مديركل راه و شهرسازي گلستان، بافت تاريخي شهرها را نه يك پهنه و لكه اي در شهرها بلكه آن را، صفتي مهم و ممتاز براي شهرها دانست.

مهندس "ابراهيم مبارك قدم" در كارگاه آموزشي آشنايي با بافت هاي تاريخي گرگان، گفت: در بررسي بسياري از شهرهاي دنيا، براي دستيابي به اسناد و هويت شهري، در ابتدا به بافت تاريخي آنها مراجعه مي شود و آن را در فضاي كالبدي شهر جستجو مي كنند.

وي با اشاره به اينكه ويژگي هاي موجود در بافت تاريخي شهرها، موجب متمايزشدن شهرها از يكديگر مي شود، افزود: از اين جهت بافت تاريخي هويت، برند و شناسنامه شهر است كه ويژگي هاي منحصر به فرد و ممتازي در آنها تبلور مي يابد.

دبير ستاد احياي بافت هاي فرسوده گلستان با ابراز تاسف از تعارض بوجود آمده در بين پهنه هاي جديد و تاريخي شهرها در دوران مدرن و معاصر، خاطرنشان كرد: كاهش منزلت اين محدوده ها در هر جاي دنيا موجب كشيده شدن پرده اي بر روي ارزش هاي تاريخي شهرها شده است.

وي، شهر تاريخي را مترادف با بافت تاريخي دانست كه طي تعامل طولاني مدت اقليم با رفتارهاي انساني بوجود آمده است.

مبارك قدم افزود: مباحث مختلفي در زمينه مفهوم بافت تاريخي و تجارب مداخله در بخش هاي متعدد آن وجود دارد كه بايد در سرفصل خود مورد بررسي قرار گيرد و براي دستيابي به ادبيات مشترك و ارزش گذاري براي آنها بايد منظور از اين مفاهيم را فهميد.

مبارك قدم ادامه داد: در عرف و در بحث هاي مديريتي، بافت تاريخي بخشي از شهر كه داراي بافت و بناهاي تاريخي است و لكه اي از شهر، تصور مي شود كه شاخصه اصلي آن تاريخي بودن آن مي باشد.

مديركل راه و شهرسازي گلستان نوسازي اين بافت ها را، راهكاري در جهت حفظ و احياي آنها دانست و گفت: اما اين الگو در شرايط كنوني مورد استقبال برخي از سوداگران شهري قرار گرفته است.

مبارك قدم اظهاركرد: راه حل ديگر، مرمت و بازآفريني شهري است كه علاوه بر احيا و حفظ ساختمان ها، تجديد حيات شهي با معاصرسازي بافت انجام مي شود.

وي، آغاز اين تجربه را به دو دهه پيش نسبت داد و افزود: بازآفريني جريان توسعه و زندگي را در قلمرو هاي عمومي و تاريخي و با هويت شهر جاري مي كند و حضور مردم را در آن مناطق بيشتر مي كند.

به گفته مبارك قدم، خوشبختانه جهت بازآفريني بافت تاريخي شهرها، ستاد بازآفريني در سطح ملي و استاني تشكيل شده و با همسو كردن دستگاههاي متولي نظير راه و شهرسازي، ميراث فرهنگي و شهرداري در كنار يكديگر ، نقطه عطفي در توجه به اين بافت ها بوجود آمده است.

وي، نمونه اي از بازآفريني بافت تاريخي را در ايران، بازآفريني ميدان شهرداري شهر رشت و بهره برداري از آن در نوروز امسال بيان كرد.

بررسي مباني و مفاهيم مداخله در بافت هاي تاريخي و ضوابط و مقررات طراحي و الگوهاي ارائه شده در بافت تاريخي گرگان توسط كارشناسان و اساتيد مجرب، بخش ديگر اين كارگاه آموزشي بود.

در اين كارگاه يكروزه جامعه مهندسين معمار و شهرسازي و مديران دستگاههاي اجرايي مرتبط همانند ميراث فرهنگي و نظام مهندسي ساختمان و ساير دستگاهها نيز حضور داشتند.

در پايان، طرح هاي پذيرفته شده در مسابقه طراحي سازمان نظام مهندسي ساختمان گلستان به همت ستاد يادواره چهار هزار شهيد استان، مورد تقدير قرار گرفتند.

بازديد از هسته مركزي بافت تاريخي استرآباد از جمله محله سرچشمه، خانه هاي تقوي، شفيعي و باقري بخش ديگري از اين برنامه بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار