مدیر امور اراضی استان قزوین:
مدیرامور اراضی استان قزوین گفت: عملیات حدنگاری (کاداستر) در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در حال اجراست.
کد خبر: ۲۹۷۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲ 17 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین، رضا افلاطونی در گفتگو با خبرنگار مهر تهیه نقشه کاداستر در کشور، سابقه طولانی دارد که اولین بار در قانون ثبت مصوب ۲۶ اسفند ماه سال ۱۳۱۰ این کار آغاز شد تا زمینه تشخیص وشناسایی حدود و موقعیت املاک و اراضی مشخصات ثبتی و نقشه اراضی و املاک فراهم شود.

وی افزود: با گذشت ۸۵ سال ازتصویب این قانون بدلیل اجرایی نشدن این موضوع شاهد افزایش پرونده های قضایی با عناوین مختلف از جمله اختلاف بین مردم و دولت و مردم با مردم هستیم که با تدبیر دولت و تصویب قانون جامع حدنگاری(کاداستر) کشور مصوب ۱۲ بهمن ۹۳ دوباره موضوع حدنگاری املاک و اراضی کشاورزی با سرعت مطلوبی در دستور کار قرار گرفت.

افلاطونی تصریح کرد: در این راستا سازمان امور اراضی کشور تفاهم نامه ای با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امضا کرد که منجر به صدور دستورالعمل عملیاتی حدنگاری شد.

مدیرامور اراضی استان قزوین گفت: با توجه به اهمیت موضوع در برنامه ریزی های صورت گرفته توسط این مدیریت یکی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی به عنوان بازوی کارآمد دولت و بستر توسعه موضوع کاداستر و سند دار کردن اراضی کشاورزی است که این طرح در مدیریت امور اراضی استان در حال اجراست.

وی اضافه کرد: استان قزوین بعنوان پایلوت کشوری کاداستر اراضی کشاورزی تعیین شده و یکی از سه استان پیشگام در این عرصه است و تاکنون ۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان حدنگاری شده است.

افلاطونی اظهارداشت: حدود ۲۰ هزار هکتار از مراحل عملیاتی کار به پایان رسیده و استاندارد سازی آن باقی مانده و حدود یک هزار هکتار نیز در مرحله اطلاعات ثبتی حقوقی و توصیفی و نقشه هوایی است که به اداره ثبت استان جهت صدور اسناد ارسال شده که  همه نقشه ها و اطلاعات توصیفی با ضریب خطای ۱۰ سانتیمتر جمع آوری شده است.

افلاطونی درخصوص دستاوردهای اجرای طرح گفت: رفع اختلاف و نزاع بین دولت و مردم و رفع تداخلات مردم بایکدیگر، دسترسی سریع و آسان با کمترین هزینه به اطلاعات و داده های مربوطه، کارشناسی دقیق کشاورزی با ضریب خطای کمتر از مزایای اجرای این طرح است.

وی اضافه کرد: در طرح حدنگاری (کاداستر اراضی کشاورزی) علاوه بر اطلاعات ثبتی حقوقی و توصیفی و نقشه ها، اطلاعات اراضی مجاور، نوع خاک، نوع کاربری نیز مشخص شده و با وجود این سامانه اطلاعاتی می توان مدیریت هوشمند کشاورزی و آب و خاک را محقق کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار