رایگان شدن خدمات اتوبوسرانی در کرج
با توجه به اینکه در برخی از کلانشهرهای کشور، ارائه خدمات اتوبوسرانی رایگان است، مردم تصور می‌کردند که این طرح فراتر از حرف و گمانه‌زنی پیش می‌رود.
کد خبر: ۳۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 03 May 2015
به گزارش تابناک – البرز:  حدود 3 سال و 5 ماه قبل محمود دادگو رئیس شوراي اسلامي شهر كرج در جمع خبرنگاران حاضر شد و طی سخنانی اظهار داشت: با اجراي طرح آزمايشي حمل ونقل رايگان مسافران، در صورت استقبال شهروندان، معابر پرتردد اين كلانشهر داراي خط اتوبوس رايگان مي‌شوند.
وی تصریح کرد: اين طرح هم اكنون در محور شمالي جنوبي و شرقي غربي منتهي به خيابان شهيد بهشتي درحال اجراست.
این طرح دوام چندانی نیافت، تا اینکه در اسفند 93 سعید فیروزگاه یکی از اعضای شورای شهر کرج در جلسه‌ای که با محوریت بررسی موضوع حمل و نقل عمومی و لزوم گسترش آن برگزار شد، پیشنهاد داد "با اختصاص یارانه‌ای معادل درآمد یک ساله سازمان اتوبوسرانی از محل دریافت کرایه ها، روند جابجایی مسافر با این وسیله نقلیه عمومی به صورت رایگان درآید."
این طرح بلافاصله با واکنش شهرداری کرج روبه‌رو شد و پرتال اطلاع رسانی شهرداری در گزارشی نوشت " ابعاد مختلفی که باید به صورت ویژه در کارشناسی این پیشنهاد مورد بررسی قرار گیرند، ظرفیت سازمان اتوبوسرانی برای مقابله با جمعیتی است که در پی رایگان شدن استفاده از اتوبوس ها، به سمت بهره گیری از این امکان حرکت می کنند؛ چنان که به نظر می رسد دارایی های فعلی سازمان برای این منظور کافی نیست. این  کمبود هم در بخش نرم افزاری و هم در بخش سخت افزاری مشهود است. به طوری که تعداد اتوبوس های موجود کفاف هجوم مسافران را نخواهد داد و نیز کیفیت نه چندان مطلوب برخی از این خودروها به طور قطع عدم رضایت شهروندان را در برخی خطوط و در پی استفاده از تعدادی اتوبوس ها به همراه خواهد داشت."
خبر احتمال رایگان شدن اتوبوس‌ها در کرج، به صورت گسترده در شهر منتشر شد و بسیاری از مردم به ویژه اقشار کم درآمد امید زیادی به این خبرها بستند.
با توجه به اینکه در برخی از کلانشهرهای کشور، ارائه خدمات اتوبوسرانی رایگان است، مردم تصور می‌کردند که این طرح فراتر از حرف و گمانه‌زنی پیش می‌رود.
اما به نظر می‌رسد که طرح فوق در همان حد حرف باقی می‌ماند.
در این رابطه سعید فیروزگاه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج که طراح اصلی این ایده به شمار می‌آید، 2 ماه بعد از ارائه آن به خبرگزاری‌ها گفته است: طرح استفاده رایگان شهروندان از اتوبوس‌ها به تازگی در صحن علنی شورای شهر مطرح شده و در حال بررسی است.
وی تاکید کرد: این موضوع فعلا در حد طرح ارائه شده و اجرایی شدن آن هنوز مشخص نیست.
فیروزگاه ادامه داد: تصویب طرح استفاده رایگان مردم ازاتوبوس‌های درون شهری باید به طور کامل بررسی شود و اجرایی شدن آن به تایید کارشناسان برسد.
عضو شورای شهر کرج اضافه کرد: در حال حاضر تیمی از کارشناسی مشغول بررسی زوایای این طرح هستند و معایب و مزایای اجرایی شدن آن را به دقت بررسی می‌کنند.
مهرداد کیانی مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه نیز به نوعی مخالفت خود را اعلام کرده و به خبرگزاری‌ها گفته است: شهرداری باید زوایای این طرح را به خوبی مطالعه و بررسی کند؛ چراکه منبع تامین منابع مالی استفاده رایگان مردم از اتوبوس‌ها، شهرداری است.
وی اظهار کرد: جوانب اجتماعی، مالی و فرهنگی اجرای این طرح باید از سوی کارشناسان به دقت بررسی شود وهیچ مساله‌ای مغفول نماند.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی کرج ادامه داد: اگر قرار باشد این طرح بعد تصویب تنها یکی دو سال اجرایی شود و بعد متوقف شود بهتراست اصلا آغاز نشود؛ چرا که در این صورت مسئولان شرمنده مردم خواهند شد.
کیانی یادآورشد: اعضای شورای شهر از آنجایی که نماینده مردم محسوب می‌شوند توانایی ارائه طرح و اظهار نظر در خصوص مسائل مختلف را دارند، اما باید به این نکته توجه داشت که اگر طرح‌هایی که مجموعه شورای شهر ارائه می‌دهد کارشناسی نشوند، اجرایی‌شدن‌شان سودی به حال مردم نخواهد داشت.
وی می‌گوید: براساس برآوردهای اولیه، اجرای طرح استفاده رایگان مردم از اتوبوس‌های درون شهری سالانه بین 15 تا 20 میلیارد تومان هزینه دارد و این اعتبار کمی نیست.
این مسئول تاکید دارد: پیشنهاد سازمان اتوبوسرانی این است که این طرح در مرحله اولیه در تمامی خطوط اجرایی نشود و مردم در برخی خطوط از خدمات رایگان اتوبوسرانی استفاده کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار