آیین معنوی سیاهپوشان شنبه شب باحضور ذاکرین، پیرغلامان حسینی و دوستداران اهل بیت (ع)در شهرستانهای کاشمر و سبزوار برگزار شد.
کد خبر: ۳۰۵۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸ 02 October 2016
به گزارش تابناک رضوی، شرکت کنندگان در این مراسم در کاشمر، با ورود چهار پرچم حرم امام علی(ع)، حضرت زهرا(س)،امام حسین(ع) وقمر بنی هاشم به مجلس، در فضایی معنوی لباس های سیاه پوشیدند و خود را برای ورود به ماه سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و علمدار دشت کربلا حضرت ابوالفضل عباس (ع) آماده کردند.
مداحان و ذاکران اهل بیت( ع ) در شش حسینیه مهم کاشمر نیز با قرائت اشعاری در آستانه محرم به مرثیه سرایی پرداختند و امام جمعه و جمعی از مسئولان بر تن فرزند مدافع حرم شهید زاده اکبر لباس مشکی پوشیدند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کاشمر در حاشیه این مراسم در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: فرهنگ عزاداری سیدالشهداء(ع) بسیار با اهمیت است و همه باید تلاش کنیم تا فرهنگ عاشورا را به طور صحیح به نسل جوان منتقل کنیم.
حجت الاسلام قاسمعلی مجیدی با تاکید بر لزوم شناسایی آسیب های مراسم عزاداری و ضرورت مقابله با آنها افزود: پرهیز از غلو نسبت به مقام اهل بیت(ع)، استناد به منابع معتبر تاریخی در بیان وقایع، بیان شیوای معارف اسلامی و فضائل اهل بیت(ع) و پرهیز جدی از بی احترامی به اهل سنت و مقدسات آن ها در مداحی ها و سخنرانی های ضروری است .
وی با تأکید بر لزوم تبیین سیره و روش اهل بیت(ع) افزود: یکی از نیازهای اساسی امروز جامعه آشنایی با سبک زندگی اهل بیت است و محرم بهترین فرصت برای انتقال فرهنگ عاشورا به نسل جوان است.
وی افزود: اگر امروز شاهد آسیب هایی همچون افزایش طلاق در شهر مذهبی کاشمر هستیم به دلیل فاصله گرفتن از فرهنگ اهل بیت(ع) است و اگر سبک زندگی دینی را به جوانان خود آموزش دهیم شاهد این همه آسیب های اجتماعی نخواهیم بود.
مجیدی با تأکید بر لزوم مقابله با آسیب های شکلی عزاداری نیز گفت: محوریت اصلی مجلس باید اختصاص به سخنرانی مذهبی داشته باشد و هیأت های عزاداری لازم است اوج مراسم را به سخنرانی اختصاص بدهند زیرا وظیفه روشنگری و تبیین وقایع عاشورا بر عهده روحانی هیأت است و پس از آن، مداح با اشعار و صوت خوب خود باید مفاهیم عاشورا را منتقل کند.
کاشمر واقع در 228 کیلومتری مشهد، حدود 200 هیئت عزاداری فعال دارد.

**سبزوار
آیین معنوی سیاه پوشان حسینی همزمان با فرارسیدن ایام محرم با حضور هیات های مذهبی در سبزوار نیز برگزار شد.
آیین سیاه پوشان حسینی با قدمت بیش از 700 سال به دوران حکومت سربداران باز می گردد که در آن مردم با کمک یکدیگر در و دیوار شهر را سیاه پوش و خود را آماده عزاداری سید الشهداء(ع) می کردند.
این آیین با حضور اقشار مختلف مردم، سادات و بزرگان برگزار می شود و در آن پیرغلامان هیات های عزاداری شال و لباس مشکی برتن کودکان و نوجوانان می کنند.
در این رسم سنتی مردها لباس مشکی بر تن می کنند و شال عزا بر شانه می اندازند و زن ها یک چادر چهار قد مشکی به سر می کنند.
این مراسم برای پنجمین سال متوالی با همراهی کانون های فرهنگی و هنری مساجد و هیات های مذهبی در سبزوار برگزار و احیا شد.
در این مراسم معنوی مسجد الغدیر سبزوار به طور نمادین سیاه پوش و توسط بزرگان و پیرغلامان هیات های عزاداری شال مشکی به روی دوش کودکان و نوجوانان عزادار انداخته شد.
هم اینک 127 کانون فرهنگی و هنری مساجد و حدود 200 هیات مذهبی در شهرستان سبزوار فعال هستند.
مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
 
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار