گامهای روبه جلوی گردشگری در یزد
ظرفیت‌های استان در حوزه ادبیات، شرایط را برای تقویت گردشگری ادبی فراهم کرده است از این رو از میدان امیرچخماق تا امامزاده شاهزاده فاضل، محوری به نام محور گردشگری ادبی یزد، طراحی شده است.
کد خبر: ۳۰۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶ 03 May 2015
به گزارش تابناک یزد،ظرفیت‌های استان در حوزه ادبیات، شرایط را برای تقویت گردشگری ادبی فراهم کرده است از این رو از میدان امیرچخماق تا امامزاده شاهزاده فاضل، محوری به نام محور گردشگری ادبی یزد، طراحی شده است.جاذبه‌ها از هر نوعی که باشند، می‌توانند رونق صنعت گردشگری را با جذب توریست به همراه داشته باشند و از جمله این جاذبه‌ها، می‌توان به فرهنگ و ادبیات اشاره کرد که زمینه گردشگری ادبی را فراهم می‌کنند.شاعران، نویسندگان و شخصیت‌های ادبی استان، ظرفیت‌ها و جاذبه‌های ایجاد گردشگری ادبی محسوب می‌شوند که خوشبختانه یزد از این لحاظ دارای چهره‌های شاخص و گرانقدری است که آن را در زمره استان‌های جاذب گردشگران ادبی قرار داده است.

مسیر محور گردشگری ادبی
به گزارش روزنامه همشهری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری ادبی، از ایجاد محور گردشگری ادبی از میدان تاریخی امیرچخماق تا مقبره وحشی بافقی خبر داد.«سیدمصطفی فاطمی» اعلام کرد: این محور از مجموعه تاریخی امیرچخماق شروع می‌شود و با عبور از آب انبار این مجموعه، موزه آب و منزل بی‌بی فاطمه به مقبره وحشی بافقی که به تازگی مکان‌یابی شده است، می‌رسد.به گفته وی این محور همچنین خانه فرهیختگان استان از جمله شاعر و روزنامه‌نگار آزادی‌خواه  و وحشی بافقی را در بر می‌گیرد و با عبور از مسجد روضه محمدیه(حظیره) آرامگاه سومین شهید محراب آیت‌الله محمد صدوقی، به امامزاده شاهزاده فاضل ختم می‌شود.
این مسئول عقیده دارد که استان علاوه‌بر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، در زمینه پرورش و حضور شاعران بلندآوازه و نویسندگان توانمند و صاحب‌نام، ظرفیت بالقوه‌ای دارد که هنوز معرفی نشده است.وی افزود: قرار است در آینده نزدیک با همکاری کارشناسان و متخصصان حوزه ادبی استان، جلوه‌ها و جاذبه‌های ادبی استان برای رونق گردشگری ادبی، ساماندهی شود.وی با اشاره به پرورش شعرایی چون وحشی بافقی، فرخی یزدی، ریاضی یزدی، شرف‌الدین‌علی در استان گفت: اگر مانند سایر حوزه‌های گردشگری، در حوزه گردشگری ادبی نیز سرمایه‌گذاری شود، می‌توان گردشگران و ادب دوستان زیادی را به یزد جذب کرد.
نبود آثاری از زندگی چهره‌های ادبی استان
فاطمی گفت: شعرا و نویسندگان یزد که نه تنها در کشور بلکه در شرق نیز صاحب نام هستند، به عنوان یک ظرفیت ادبی برای استان، باعث افتخار هستند اما افسوس که به جز نام، آثار و دست نوشته این شعرا چیزی باقی نمانده است و در حقیقت محل زندگی دیگر وجود ندارد.وی با بیان اینکه در حال حاضر، شهرهای لندن و ادینبورگ انگلستان مورد توجه گردشگران ادبی است، افزود: خانه چارلز دیکنز و خانه بنیامین جانسون در شهر لندن که در آن مکان، اولین لغت نامه جامع انگلیسی نوشته شد، همواره مورد بازدید گردشگران است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تاکید کرد: متاسفانه در حالی که مقبره و خانه‌های ستاره‌های ادبی باید بهترین نقطه برای بازدید گردشگران ادبی باشد، اما از مقبره و محل زندگی چهره‌های ادبی استان، اثری باقی نمانده است. وی افزود: اگر نگاهی گذرا به جایگاه پدر ادبیات کودکان جهان داشته باشیم، بی شک به اهمیت و جایگاه اسطوره ادبیات کودک ایران، آذر یزدی  پی می‌بریم.
فاطمی‌‌گفت: شاعران بزرگ و بلندآوازه بسیاری در ادوار مختلف تاریخ در ایران زیسته اند و مقبره‌ها و آرامگاه‌های فراوانی در سرتاسر کشور دارند. وی از آرامگاه خیام در نیشابور، حافظ و سعدی در شیراز، بابا طاهر در همدان، فردوسی در طوس و... نام برد که هر کدام به تنهایی می‌توانند یک قطب گردشگری ادبی در کشور باشند. وی تاکید کرد: یزد هم دارای شعرای بنام و مطرحی است که جایگاه ویژه‌ای در کشور دارند و ساماندهی مقبره و آثار آنها برای رونق گردشگری ادبی، حائز اهمیت است.
پیشگیری از سرقت نام مشاهیر ادبی
معاون گردشگری استان گفت: بازدید گردشگران خارجی از ظرفیت‌های ادبی را در کنار صرفه اقتصادی، در معرفی چهره‌های ادبی شاخص استان به جهانیان موثر است که این امر از سرقت و سوء استفاده از نام مشاهیر ایرانی جلوگیری و پیشگیری می‌کند.
وی با اشاره به مزیت‌های گردشگری ادبی افزود: این صنعت از یک طرف درآمد سرشاری برای اقتصاد محلی و از طرف دیگر نقش بسزایی در اقتصاد کلان کشور دارد.به گفته فاطمی‌، مشاهیر ادبی و اسطوره‌های ادبیات پارسی استان می‌تواند در کنار دیگر جاذبه‌های گردشگری، منبع خوبی برای توسعه پایدار استان باشند.
مکث
تاثیر ثبت جهانی در گردشگری ادبی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: رونق گردشگری ادبی با ثبت بافت تاریخی یزد در فهرست آثار جهانی، رونق چشمگیری خواهد داشت. «سیدمصطفی فاطمی» افزود: به این ترتیب گردشگران سراسر دنیا، هویت، تاریخ و ادبیات استان را می‌شناسند و آن را به سایر علاقه‌مندان نیز معرفی می‌کنند. وی پیشنهاد بازسازی مسیر سفر مارکوپولو در سفرنامه ناصرخسرو را پیشنهاد کرد و افزود: به این ترتیب با راه اندازی یک تور گردشگری بر مبنای این سفرنامه، یزد هم در سفرنامه‌های مهم تاریخ، حرفی برای گفتن دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار