مدیرکل دامپزشکی استان یزد با تاکیدبر اینکه کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها از نظر بهداشتی اطمینان ندارد گفت: هیأت‌های عزاداری از ذبح دام خودداری کنند.
کد خبر: ۳۰۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲ 06 October 2016

به گزارش تابناک یزد،علی‌اکبر حدادزاده در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: در سال‌های گذشته ذبح دام در مقابل هیأت‌های عزاداری در خارج از کشتارگاه‌ها شدت بیشتری به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های دامی و به ویژه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در این سال‌ها گسترده شده ادامه داد: کشتار دام و طیور شرایط و قوانین شرعی و بهداشتی خاصی دارد که اگر رعایت نشود گوشت از بین رفته و قابل طبخ و مصرف نخواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به اینکه هیچگونه نظارتی بر ذبح دام در خارج از مراکز کشتار صنعتی نیست اضافه کرد: در بسیاری از موارد دیده شده که دام در مقابل هیأت‌های عزاداری ذبح می‌شود که از نظر شرعی شرایط لازم رعایت نشده و کسی به آن توجهی ندارد.

وی عنوان کرد: جدای از این موارد، از نظر بهداشتی و آلودگی که پس از کشتار و پاک‌سازی لاشه دام برای طبخ انجام می‌شود نیز بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود و موجب گسترش آلودگی و شیوع بیماری خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از هیات‌های عزاداری و شهروندان خواست تا نذورات خود در این زمینه را در اماکن بهداشتی و مراکز ذبح شرعی کشتار کنند و گوشت مورد نیاز خود را از این طریق به مصرف برسانند تا از بروز بیماری‌ها پیشگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه پرورش طیور در کشور گفت: بالاترین‌ نقدینگی بعد از نفت در صنعت طیور است.

حدادزاده ادامه داد: برخی عوامل در سال‌های اخیر موجب شده تا توجهات به صنعت طیور جلب شود و با افزایش نقدینگی در این صنعت بنابر آنچه اعلام شده میزان نقدینگی در صنعت طیور تا 150 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

وی با تاکیدبر تلاش برای تحقق شعار دولت مبنی‌بر توسعه پایدار ادامه داد: توسعه پایدار تعادل بین جامعه، اقتصاد و محیط زیست است و برای تحقق آن لازم است تا به سلامت انسان توجه شود.

مدیرکل دامپزشکی یزد با اشاره به اینکه بخشی از سلامت جامعه به این نهاد بستگی دارد عنوان کرد: حفظ سرمایه و صنعت طیور که مرتبط با سلامت جامعه است نیز به عهده دامپزشکی است که باید بر آن نظارت شود.

وی با اشاره به تاثیر مستقیم فعالیت‌های دامپزشکی بر حفظ محیط زیست اضافه کرد: واکسیناسیون به موقع در دام و طیور و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان از جمله عوامل موثر بر محیط ‌زیست است.

حدادزاده به تشریح اقدامات دامپزشکی در زمینه کنترل و نظارت بر پرورش، ذبح و کشتار و توزیع فرآورده‌های دام و طیور پرداخت و گفت: تمامی گوشتی که در استان عرضه می‌شود مورد نظارت بهداشتی و شرعی قرار دارد و در این زمینه این اطمینان را می‌دهیم که ذبح در کشتارگاه‌های دام و طیور کاملا پاک انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین در سال گذشته و امسال نظارت‌ها بر سلامت دام و طیور تشدید شده و با مجموعه اقداماتی که از سوی دامپزشکی انجام شده است گوشت‌های عرضه شده در بازار که در مراکز کشتارگاهی صنعتی ذبح شده‌ در سلامت کامل است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار