از منظر معاون رئیس جمهور تشریح شد
معاون اول رئيس جمهور در تشریح محدوديت هاي موجود در خراسان رضوي و شهر مشهد به حاشيه نشيني، بافت فرسوده، مسائل حمل و نقل و زيست محيطي اشاره کرد.
کد خبر: ۳۱۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۹ 05 May 2015

به گزارش تابناک از خراسان رضوی، هواپيماي اختصاصي دولت حامل اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور و همراهان وي از جمله وزير نيرو ساعت 8 و 25 دقيقه صبح ديروز بر باند فرودگاه بين المللي شهيد هاشمي نژاد مشهد فرود آمد تا سفر يک روزه وي به خطه خورشيد آغاز شود.

وي در بدو ورود مورد استقبال عليرضا رشيديان استاندار خراسان رضوي و معاونان وي و جمعي از مسئولان و نمايندگان استان قرار گرفت.

فرزند يکي از شهدا نيز در بدو ورود جهانگيري به مشهد با اهداي دسته گلي، به وي خيرمقدم گفت.معاون اول رئيس جمهور در ادامه در جمع خبرنگاران به تشريح برنامه هاي سفر يک روزه خود به استان خراسان رضوي پرداخت.

معاون اول رئیس جمهور در جواب سوال خبرنگاری در مورد نحوه ورود دولت به انتخابات، گفت: دولت حتماً از یک انتخابات صحیح و سالم حمایت خواهد کرد و ان‌شاءالله انتخاباتی برگزار خواهد شد که کمترین شبهه قانونی در آن وجود نداشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان مبني بر اين که برنامه دولت براي تامين طولاني مدت آب استان خراسان رضوي و به خصوص شهر مقدس مشهد چيست؟ نیز گفت: کارهاي خوبي در وزارت نيرو انجام شده است؛ البته ما در مورد استان هاي مرزي همچون خراسان رضوي به انتقال آب هم فکر مي کنيم و در حال مذاکره با کشورهاي همسايه هستيم.

اسحاق جهانگيري افزود: امروز (ديروز) نيز در مورد سه گزينه اي که در زمينه انتقال آب به خراسان رضوي و مشهد مطرح است با وزير نيرو گفت وگو شد، ضمن آن که سدهايي که در مرز قرار دارد و بايد سريع تکميل شود، از محل مجوزي که سال گذشته گرفته شد که هشت ميليارد دلار آن به طرح هاي آبي مرزي کشور اختصاص داده شد. منابع عمده سدهايي که امروز در خراسان رضوي به بهره برداري مي رسد در سال گذشته از همين محل تامين شد و اميدواريم بتوانيم از آن محل هم ، منابعي به اين امر اختصاص دهيم.

براي آينده آب مشهد پيش بيني هاي خوبي انجام شده است

وي ادامه داد: دوستان در وزارت نيرو درباره طرح هاي آبي ديگري هم فکر کرده بودند که امروز (ديروز) هم درباره آنها بحث کرديم؛ طرح هايي همچون انتقال آب به مشهد از طريق تونل هم مطرح شده و در مجموع براي آينده آب شرب شهر مشهد پيش بيني هاي خوبي انجام شده است و دغدغه اي وجود ندارد.

معاون اول رئيس جمهور تاکيد کرد: درعين حال در موضوع آب در کل کشور با مشکلات و محدوديت هاي جدي روبه رو هستيم، بنابراين به مديريت مصرف آب به طور جدي نياز داريم.

کمبود منابع آب يکي از تنگناهاي جدي است

وي همچنين گفت: خراسان رضوي ظرفيت هاي زيادي دارد؛ چنان که در حوزه صنعتي از استان هاي مهم کشور محسوب مي شود و از ابتدا نيز بخش خصوصي توانمندي در اين استان شکل گرفته است.

جهانگيري افزود: سهم بخش دولتي در صنعت اين استان بسيار اندک و عموما متکي به بخش خصوصي است؛از اين رو بخش صنعتي خراسان رضوي همواره در برابر مشکلات دوام آورده و روي پاي خود ايستاده است. وي ادامه داد: حوزه کشاورزي خراسان رضوي هم، از نظر ميزان اراضي زير کشت جايگاه بسيار بالايي در کشور دارد.

وي تصريح کرد: کمبود منابع آب نيز يکي از تنگناهاي جدي است که در استان خراسان رضوي وجود دارد.

جهانگيري ابراز اميدواري کرد: در حوزه پيشرفت خراسان رضوي و رفع موانع هم در بعد ملي و هم استاني تصميمات خوبي گرفته شود.

آغاز آبگيري سد قره تيکان کلات

آبگيري سد مخزني سر رود قره تيکان شهرستان کلات واقع در شمال شرق خراسان رضوي ديروز با حضور معاون اول رييس جمهور و وزير نيرو آغاز شد.مدير اجرايي طرح سد مخزني سر رود قره تيکان در حاشيه اين مراسم گفت: ساختمان سد و شبکه آبياري و زه کشي سر رود در فاصله 115 کيلومتري شمال شرق مشهد روي رودخانه قره تيکان ساخته شده است.

مهدي حسين پور اول افزود: اين سد با مساحت حوزه آبريز 467 کيلومترمربع به ميزان 16.7 ميليون مترمکعب آورد ساليانه دارد. وي هدف از ساخت سد قره تيکان را مهار ذخيره و تنظيم جريانات دائم و فصلي رودخانه قره تيکان براي آبياري 822 هکتار از اراضي پاياب(پايين دست سد) و ايجاد اشتغال پايدار کشاورزي منطقه ذکر کرد.

مدير اجرايي طرح سد مخزني سر رود قره تيکان ادامه داد: اين طرح از پيشرفت فيزيکي 95 درصد برخوردار است و اکنون شاهد آغاز آبگيري آن هستيم .

وي افزود: سد از نوع خاکي سنگ ريزه اي با هسته رسي به ارتفاع 57متر از پي و 49 متر از بستر رودخانه و طول تاج 347 متر و با گنجايش ذخيره سازي 20 ميليون مترمکعب در تراز حداکثر احداث شده است.

او ادامه داد: عمليات ساخت اين سد از سال 1385 آغاز شد و عمليات اجرايي آن تا اواخر مردادماه آتي پايان خواهد يافت و به بهره برداري خواهد رسيد.

حسين پور گفت: تاکنون 620 ميليارد ريال از محل اعتبارات تملک دارايي هاي سرمايه اي و صندوق توسعه ملي براي ساخت اين سد هزينه شده که براي اتمام آن 180 ميليارد ريال اعتبار نياز است.

افتتاح ايستگاه پمپاژ پايين دست سد دوستي

ايستگاه پمپاژ پايين دست سد دوستي نيز روز گذشته با حضور معاون اول رئيس جمهور افتتاح شد.

ايستگاه پمپاژ پايين دست سد دوستي با 4 پمپ 700ليتر در ثانيه با هزينه اي بالغ بر 4 ميليارد تومان و در عرض يک سال ساخته شده است.معاون اول رئيس جمهور از محل بند انحرافي شير تپه که محل تقسيم آب ايران و ترکمنستان است هم بازديد کرد.

سد مخزني بار نيشابور با حضور معاون اول رييس جمهور بهره برداري شد

معاون اول رئيس جمهور در مراسم افتتاح سد مخزني بار نيشابور گفت: 8 ميليارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملي در سال 93 صرف مهار و انتقال آب هاي مرزي شده و امسال نيز 5.3 ميليارد دلار ديگر بدين منظور اختصاص مي يابد. به گزارش خراسان جهانگيري افزود: خراسان مي تواند کانون توسعه شرق کشور باشد و لازمه آن نيز احياي منابع آبي استان است.

سد بار نيشابور عصر ديروز با حضور معاون اول رييس جمهور ، وزير نيرو و استاندار خراسان رضوي به بهره برداري رسيد.

سد مخزني بار که در 23 کيلومتري شمال غرب نيشابور قرار دارد از جمله پروژه هايي است که اعتبار تکميل آن از محل مصوبات سفر رييس جمهوري به استان خراسان رضوي در شهريور ماه سال گذشته تامين شده است.

ساخت اين سد که با هدف تامين آب بخش صنعت و بخش شرب دو شهرستان نيشابور و فيروزه احداث شده است، 23 ميليون و 650 هزار يورو هزينه ارزي و 380 ميليارد ريال هزينه ريالي در بر داشته است.

اين سد از نوع خاکي با هسته رسي است که عمليات اجرايي آن اسفند ماه سال 1387 آغاز شد و بر اساس برنامه بايد در سال 1392 به انجام مي رسيد اما به دليل عدم تکميل، بهره برداري از آن تا امروز به طول انجاميد. اين سد که طول تاج اصلي آن 1511 متر و عرض آن 10 متر است سالانه 12 ميليون متر مکعب آب را در خود ذخيره مي کند.در مراسم بهره برداري از اين سد نماينده هاي مردم نيشابور در مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشتند.

وزير نيرو: 120 پروژه آبرساني به شهرها در حال اجرا است

در حاشيه مراسم افتتاح سد مخزني بار نيشابور وزير نيرو گفت: 120 پروژه آبرساني به شهرها و طرح هاي گسترده اي براي آبرساني به روستاهاي کشور در حال اجرا است.

حميد چيت چيان ديروز در مراسم بهره برداري از سد بار نيشابور در خراسان رضوي افزود: امروز مسئله آب از جهات مختلف براي ايران بسيار حساس و مهم است زيرا ماهيت و شرايط کشور ما خشک و نيمه خشک مي باشد.وي با بيان اينکه بيش از 14 سال است که خشکسالي ممتد بر کشور مستولي شده است اظهار کرد: با تغيير اقليم نيز مواجهيم که در اين وضعيت نياز کشور به آب رو به افزايش مي باشد.

وي افزود: به منظور تامين آب طي سه دهه گذشته دولت جمهوري اسلامي ايران و وزارت نيرو برنامه بسيار گسترده و موثري را به اجرا گذاشته به طوريکه هم اکنون بيش از 140 سد بزرگ در کشور در حال بهره برداري است و 119 سد ديگر نيز در حال ساخت است.

وي ادامه داد: اين فعاليت ها هر يک به تنهايي شامل مجموعه بسيار بزرگي از سازماندهي، تامين اعتبار و اجرا مي باشد.

به گفته وي در زمينه سد دوستي که آب آن از 10 سال قبل به مشهد منتقل شده، طي بهره برداري بخشي از پروژه هاي سفر دولت به استان دو طرح مرتبط با انتقال آب از اين سد افتتاح شده است.

وي اظهار کرد: يکي از اين طرح ها افتتاح مخزن ذخيره آب از سد دوستي با ظرفيت يک ميليون متر مکعب است که به عنوان پشتوانه اي براي تداوم جريان آب در خطوط لوله اجرا شده و مي تواند به تنهايي حدود چهار روز آب مورد نياز شهر مشهد را تامين کند.

چيت چيان، افتتاح ايستگاه پمپاژ جديد در مخزن سد دوستي را از ديگر پروژه هاي بهره برداري شده امروز عنوان کرد.

وي با بيان اينکه اين طرح ها همانند ارگانيسمي زنده است که بايد دايم تکامل يابد گفت: امروز همچنين آبگيري دو سد در شمالي ترين نقطه خراسان رضوي انجام شد که يکي از آنها سد چهچهه و ديگري قره تيکان يا سررود بود که در پاياب يکي 822 هکتار و در ديگري 729 هکتار زمين کشاورزي از ذخيره اين سدها آبياري مي شود.

وزير نيرو سد بار نيشابور را نيز که در اين مراسم بهره برداري شد از ديگر طرح هاي خطه خراسان رضوي دانست و افزود : اين سد آب مورد نياز صنعت بزرگ فولاد اين شهر را تامين مي کند و با ساخت خطوط انتقال مي تواند منبع مطمئن براي تامين آب شرب شهرهاي نيشابور و فيروزه نيز باشد.

سد بار از نوع خاکي با هسته رسي است که به منظور تامين آب شرب و صنعت دو شهرستان فيروزه و نيشابور احداث شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار