مراتع استان یزد گرچه اغلب از نظر پوشش گیاهی فقیرند اما همین وسعت محدود نیز دارای گونه های گیاهی متنوع و شفابخشی است که متاسفانه در این فصل از سال اغلب خوراک دام می شود.
کد خبر: ۳۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱ 05 May 2015
به گزارش تابناک یزد،یزد از جمله استانهایی است که مراتع آن هر سال فقیر و فقیرتر می شود و پوشش گیاهی متراکم با وسعت قابل توجه معمولا در این استان به چشم نمی خورد ضمن اینکه بخش قابل توجهی از مراتع استان یزد در معرض تبدیل به بیابان هستند.

از مجموع چهار میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع موجود در استان یزد، دو درصد معادل ۹۱ هزار هکتار را مراتع متراکم، ۱۹ درصد شامل ۸۴۳ هزار هکتار را مراتع نیمه متراکم و ۷۹ درصد شامل سه میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار را مراتع کم تراکم تشکیل می دهد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در مورد وضعیت مراتع استان به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر مراتع کم تراکم یزد در وضعیت جالبی نیستند و به تدریج پوشش خود را از دست داده و به بیابان تبدیل می شوند.

هدایت الله میرشمسی خاطرنشان کرد: عامل اصلی این رویداد در مرحله اول خشکسالی و سپس عوامل انسانی نظیر راه سازی و چرای بی رویه دام است.

عوامل انسانی در تخریب مراتع و گونه های گیاهی قابل کنترل است

وی بیان کرد: گرچه عوامل طبیعی قابل کنترل نیست اما می توان با کنترل عوامل طبیعی از تبدیل این مراتع به بیابان جلوگیری کرد.

این گفتگو در واقع سرآغاز بررسی مراتع استان و رصد آسیب های وارده توسط عوامل انسانی بود و نتایج بررسی به اینجا رسید که چرای دام، مراتع یزد را هر روز فقیر و فقیرتر می کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار