نظرات کارشناسان و مسئولان درباره اوضاع وخیم کشاورزی استان
برخی مسوولان و کارشناسان براین باورند از آنجا که استان فارس از دیرباز در بخش کشاورزی توانمند و سرآمد بوده و در تولید اغلب محصولات در کشور رتبه نخست تولید را داشته می طلبد که برای صیانت از این توانایی شیوه های صنعتی را جایگزین کشاورزی سنتی نماید.
کد خبر: ۳۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳ 07 February 2015
آنان می گویند: گرچه این استان در دهه اخیر با مشکلات پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم کرده اما همچنان با همت کشاورزان تولیدات این بخش با گامهای بلند ادامه یافته است.

کارشناسان معتقدند : در این سالها باید به وضعیت بحرانی دشتهای فارس و بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی مورد توجه بیشتری قرارمی گرفت تا امروز شاهد وضعیت اسف بار چشمه ها ، قناتها و حتی دریاچه های استان نباشیم.

آنان گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی ، اجرای سامانه های نوین آبیاری ، تجمیع و یکپارچه سازی اراضی را به عنوان راهکارهای اولیه نجات کشاورزی فارس پیشنهاد می دهند.

استاندار فارس اظهار کرد: واگذاری اراضی و دشت ها بمنظور توسعه کشاورزی در سه دهه اخیر استان فارس را با بحران کم آبی مواجه کرده است.

سید محمد احمدی بیان داشت: از آنجا که کشور ما در ناحیه خشک و نیمه خشک واقع شده افزایش سطح کشاورزی در برخی مناطق با اندیشه دراز مدت صورت نگرفته است.

وی ادامه داد:متاسفانه در برخی مناطق با توسعه کشاورزی روند صنعتی شدن رشد کندی یافته و اقتصاد منطقه ای مانند فارس وابسته به کشاورزی کرده است.

استاندار اضافه کرد: استان فارس به لحاظ منابع آبی دچارمشکلات زیادی است به گونه ای که برخی روستاها حتی از داشتن آب آشامیدنی سالم محروم شده اند.

وی خاطر نشان کرد: اغلب دشتهای فارس با بیلان منفی آب مواجه شده ، قناتها و چشمه هایشان خشک شده اند و عمق چاهها به 400 متر رسیده است.

استاندار فارس گفت:در صورتی که کشاورزی فارس از شیوه های نوین آبیاری ، مکانیزاسیون و تغییر الگوی کشت بهره نگیرد ، در سالهای پیش رو باید شاهد وضعیت بدتر از این باشیم.

وی ادامه داد: دردهه اخیر دریاچه های فارس که منبع درآمدی برای افراد ساکن اطراف آنها بود ، نابود شده واثری از آنها به جای نمانده است به گونه ای محیط زیست این مناطق را دچار تغییرات زیادی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: متخصصان ودانشگاهیان باید با بهره گیری از تکنولوژیهای نوین وابداعات مختلف چاره اندیشی کنند تا وضعیت مطلوبی فراهم شود.

رییس دانشگاه شیراز گفت: در سه دهه اخیر آرمان خودکفایی و افزایش تولیدات کشاورزی ضربه سنگینی به اغلب مناطق کم آب کشور وارد کرد.

مجید ارشاد افزود: دستیابی به امنیت غذایی یکی ازاهداف مهم دولتهاست که این مهم بسیاری از برنامه ها را تحت الشعاع قرار داد و مشکلات را بیشتر کرد.

وی ادامه داد: احداث سدهای متعدد ، افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی ، ادامه روند خشکسالی دشتهای فارس را بحران زده کرده است.

بگفته وی ، کشت برخی محصولات کشاورزی ، توجه کمتر به توان افزایش سطح در برخی مناطق ، ایجاد و توسعه باغات بدون در نظر گرفتن منابع آبی لطمات جبران ناپذیری را به منطقه وارد کرده است.

ارشاد اضافه کرد: دریاچه های پریشان ، مهارلو و بختگان ، دشت برم کازرون که زیستگاههای مهم حیات وحش بود تبدیل به شوره زار شده اند.

وی گفت: مسوولان باید بابهره گیری از منابع مالی و تسهیلات بانکی کشاورزان را حمایت کنند تا کشت های جایگزین و سامانه های آبیاری نوین را در اراضی اجرا کنند .

رییس دانشگاه شیراز اظهار داشت : در راستای بهره گیری از مکانیزاسیون ، کاهش هزینه های تولید ومدیریت منابع آب یکپارچه سازی اراضی تنها راه چاره به حساب می آید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: از انجایی که اقتصاد معیشتی 70 درصد از مردم فارس به کشاورزی وابسته است ، پویایی و پایداری این مهم نیاز به برنامه ریزیهای اساسی دارد.

محمدمهدی قاسمی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از کشاورزی فارس هنوز در تسخیر شیوه سنتی می باشد، تصریح کرد: گذر از این شیوه و رسیدن به کشاورزی صنعتی حمایت همه جانبه مسوولان را می طلبد.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از کشاورزان 650 میلیارد ریال تسهیلات خشکسالی به فارس اختصاص داده شده که کشاورزان باید در ایجاد زوشهای نوین از آن بهره گیرند.

قاسمی اضافه کرد: یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار برای پروژه های آبرسانی فارس در نظر گرفته شده که 220 میلیارد ریال آن برای طرحهای مرمت قناتها ، تعمیرات چاهها و اقدامات پیشگیرانه آبرسانی کشاورزی صرف می شود.

بگفته وی ، دولت اعتبارات مناسبی برای اجرای سامانه های نوین کشاورزی در نظر گرفته که این مهم راهکارمطلوبی برای مدیریت منابع آب محسوب می شود.

این مسوول ادامه داد: امسال یک هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار برای طرحهای سامانه آبیاری نوین در اختیاردارد که تاکنون بخشی از این اعتبارات صرف اجرای سامانه جدید در 11 هزار هکتار از اراضی شده است.

بگفته قاسمی ، متخصصان ، کارشناسان و مسوولان باید دست در دست هم دهند تا ضمن آموزش به کشاورزان درراستای تولید محصولات کیفی، تامین امنیت غذایی ، مدیریت منابع آبی اقتصاد پایدارکشاورزی در فارس را حفظ کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار