معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان سمنان ابراز عقیده کرد: کوهنورد مفقودی در ارتفاعات شاهرود به‌احتمال قوی همان روز جمعه پس از پرت شدن از صخره‌ و سقوط از کوه جان باخته است.
کد خبر: ۳۲۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳ 02 November 2016
علی یحیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از پیدا شدن جسد کوهنورد مفقودی در ارتفاعات یکی از کوه‌های مجن شاهرود خبر داد و اظهار کرد: پیکر این کوهنورد غروب روز گذشته (سه شنبه)  پس از پنج روز جست‌وجوی امدادگران پیدا شد اما به‌علت صعب‌العبور بودن منطقه و فرا رسیدن شب، پیکر او امروز به پایین‌کوه منتقل و در شاهرود تحویل خانواده وی شد.
 
وی با بیان اینکه این کوهنورد راه را گم کرده و همین مساله در کنار به همراه نداشتن تجهیزات لازم سبب وقوع این سانحه تلخ برای کوهنورد شده است، افزود: پیکر این کوهنورد در منطقه‌ای که اصلا تصور نمی‌کردیم پیدا شد.
 
معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان سمنان با بیان اینکه کار جست‌وجوی این کوهنورد بعد از اطلاع به هلال‌احمر با جدیت شروع شد افزود: در این پنج روز امدادگران ما پیوسته در جست‌وجوی ردی از این کوهنورد بودند اما با توجه به گستردگی منطقه تا روز پنجم که 14 اکیپ همزمان به پایش منطقه پرداخت و امداد هوایی نیز به منطقه فراخوانده شد، موفق به پیدا کردن وی نشدیم.
 
یحیایی به صعب‌العبوری منطقه اشاره و اضافه کرد: جسد این کوهنورد در یک منطقه بسیار سخت پیدا شد. متاسفانه این کوهنورد راه خود را گم کرده و احتمالا به دنبال این بوده که خود را به یک منطقه امن‌تر و مسطح برساند که احتمالا با خوردن به شب و تاریکی هوا دچار حادثه شده و از کوه سقوط می‌کند.
 
وی با اشاره به ردیابی تلفن همراه این کوهنورد در روزهای گذشته به ایسنا گفت: احتمالا گوشی وی بعد از سقوط از کوه به سنگ خورده و خاموش شده است. همچنان‌که از عصر روز جمعه ردیابی‌های ما نشان داد موبایل وی خاموش است.
 
شکستگی شدید در اعضای بدن کوهنورد تهرانی
 
این امدادگر با بیان اینکه این کوهنورد از چند ناحیه دست،سر، پا و دیگر اعضای بدن دچار شکستگی شدید شده بود تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد که شدت سقوط آنقدر بوده که بعد از پرت شدن فوت کرده باشد.
 
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص سالم ماندن پیکر این کوهنورد، خاطرنشان کرد: این کوهنورد در اثر سقوط شدیدا آسیب دیده بود اما منطقه‌ای که در آن دچار حادثه شده آنقدر صعب‌العبور است که حتی حیات‌وحش هم به سختی می‌توانند به آنجا بروند لذا پیکر وی آسیبی از این نظر ندیده بود.
 
یحیایی با بیان اینکه شب گذشته پیکر این کوهنورد پس از اقدامات لازم به دلیل رسیدن شب و خطر ادامه عملیات انتقال پیکر، در کوه ماند ادامه داد: صبح جسد وی به وسیله اسب و قاطر توسط امدادگران به پایین کوه و از آنجا به جاده منتقل و پس از انتقال آن به شاهرود تحویل خانواده وی شد و سپس جسد وی از سوی خانواده برای تدفین به تهران منتقل شد.
 
وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چرایی این حادثه و خطرات احتمالی کوهنوردی در چنین ناطقی به ایسنا گفت: متاسفانه با وجود اینکه این کوهنورد 68ساله، کوهنورد باسابقه و آن‌گونه که گفته می‌شود از نظر بدنی قوی بوده اما به ابتدایی‌ترین مسائل ایمنی توجه نداشته است.
 
هرگز تنهایی به کوه نروید
 
یحیایی با بیان اینکه کوهنوردی تنهایی آنهم در چنین کوهستانی از یک کوهنورد حرفه‌ای بعید است توصیه کرد: کوهنوردان تحت هیچ شرایطی به تنهایی به کوهنوردی نروند.
 
وی نبود امکانات را از دیگر عوامل موثر در وقوع این حادثه برای این کوهنورد 68 ساله برشمرد و گفت: متاسفانه این کوهنورد تجهیزات لازم را هم به همراه نداشته و همین سبب سقوط و مرگ وی شده است. ضمن اینکه مسیر و منطقه را نیز نشناخته است.
 
وی گفت: صرف اینکه یک موبایل همراه داشته باشی نمی‌توان با اطمینان راهی کوه شد. چرا که ممکن است که موبایل در اثر یک اتفاق ساده بشکند و فرد از دسترس خارج شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار