مجلس نمایندگان افغانستان در نشست روز دوشنبه خود موافقت‌نامه‌ اقتصادی توسعه‌ای بندر چابهار در جنوب‌شرقی ایران را با اکثریت آرا تایید کرد.
کد خبر: ۳۲۳۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۳ 04 November 2016
 موافقت‌نامه‌ سه‌جانبه‌ راهبردی توسعه‌ بندر تجارتی و ترانزیتی بین‌المللی چابهار در سوم خرداد ماه امسال با حضور رؤسای جمهور افغانستان و ایران و نخست‌وزیر هند در تهران امضا شد.

داوود کلکانی، عضو کمیسیون روابط بین‌المللی مجلس نمایندگان گفت که این موافقت‌نامه به‌منظور تأمین روابط سه‌جانبه‌ اقتصادی میان افغانستان، ایران و هند در منطقه و رفع نیازمندی‌های تجاری تنظیم شده است.

او افزود که این موافقت‌نامه در یک مقدمه و ۱۵ ماده از سوی مجلس نمایندگان تایید شد.

کلکانی گفت که بر اساس این موافقت‌نامه، افغانستان با استفاده از بندر چابهار به آب‌های بین‌المللی راه پیدا می‌کند و نیز انتقال اموال تجارتی از طریق خط آهن، جاده و هوا برای سه کشور میسر می‌شود.

به گفته‌ وی، در این موافقت‌نامه سه کشور مأمور هستند که برای حمل‌ و نقل کالاهای تجاری تسهیلات لازم گمرکی مندرج در این موافقت‌نامه را نیز رعایت کنند.

موافقت‌نامه‌ سه‌جانبه بازرگانی و ترانزیتی چابهار در سال‌ ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط تیم‌های فنی مرکب از هیات‌های امور اقتصادی، متخصصان حقوقی و کارشناسان فنی سه کشور تهیه شد.

افغانستان امیدوار است که با افتتاح بندر چابهار، این کشور گذرگاه انتقال کالاهای تجارتی برای کشورهای محدود به خشکی در آسیای میانه باشد و از این طریق سالانه میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشد.

بندر چابهار یک منطقه‌ آزاد تجارتی در استان سیستان و بلوچستان ایران است که موقعیت جغرافیایی این بندر اهمیت ویژه‌ اقتصادی در سطح منطقه دارد و دارای ظرفیت قابل ملاحظه‌ تخلیه و بارگیری کالاهای تجارتی است.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار